LMK Nytt Oktober 2008

Nyheter fra LMK

Moderators: Global moderator, Global moderator

Locked
User avatar
VWACB
Global moderator
Global moderator
Posts: 289
Joined: Fri Aug 31, 2007 11:55 am
Location: Sartor Storsenter
Contact:

LMK Nytt Oktober 2008

Post by VWACB »

SLANGEN I PARADISET
Fra vår danske søsterorganisasjon ”Dansk Motorhistorisk Samråd” har vi mottatt en vennskapelig oppfordring om å være meget oppmerksomme på bensinslangenes tilstand på våre motorhistoriske kjøretøy: 
I løpet av de siste år har det i Danmark vært flere tilfeller der bensinslanger på eldre biler plutselig begynner at lekke. Det sier seg selv at dette kan føre til meget farlige situasjoner. Det er også registrert minst et tilfelle av brann på grunn av lekkasje i en bensinslange.

Forklaringen er at den vanlige bensinen som har vært på markedet i mange år over tid har forandret seg i sammensetningen. Spesielt etter innføringen av blyfri bensin. Gummislangene som for 10 år siden var svært bestandige mot bensinen, tåler dagens bensin i langt mindre grad. Svært mange typer går rett og slett i oppløsning!

[attachment=1] De gamle bensinslangene oppløser seg på grunn av innholdet i den nye bensintypen, og må byttes

Riktig merking
LMK oppfordrer alle klubber til å sørge for at denne informasjonen blir spredt blant medlemmene slik at det kjøpes bensinslanger som er trygge å bruke. Bensinslangene skal være merket. Er den ikke merket med riktig kode bør man skaffe en ny. Følgende slangetyper kan anbefales:
° NBR-PET-CSM
° FKM-PET-CSM

Kan dette ikke skaffes av den forhandler du bruker, bør du bruke slanger som oppfyller følgende standarder:

° DIN 73379 type E
° ISO 4639 type 2
° SAE J30 R7
° SAE J30 R9-11

BEGJÆRING OM AVSKILTING
Innimellom ringes LMK av frustrerte veterankjøretøyeiere som forteller at de har mottatt begjæring om avskilting. Selv om de vet at de har tegnet forsikring, og premien er betalt - så forlanger likevel vegmyndighetene at skiltene må innleveres. Myndighetene opplyser i brevet at det ikke er registrert noen forsikring på kjøretøyet.

Dette er et problem som Vegdirektoratets urgamle datasystem (AUTOSYS) må ta skylden for. Når vi her på LMK’s kontor legger inn en forsikring for et kjøretøy, får vi automatisk en kvittering fra AUTOSYS som bekrefter at registreringen av forsikringen er mottatt. Men så er det slik at noen ganger blir forsikringen likevel IKKE registrert, selv om vi får denne kvitteringen.
De som rammes får derfor en tid senere en begjæring om avskilting. Vi må da legge inn forsikringen på nytt. Merk at dette gjelder forsikringstakere i ALLE forsikringsselskap, ikke bare LMK og Tennant.

Vegdirektoratet opplyser til LMK at den oppdaterte versjonen av AUTOSYS (Au2sys) snart skal lanseres, og da skal alt bli så meget bedre for alle parter! Det nye systemet er allerede et år forsinket, men bør kunne bli fungerende fra neste år.


DU ER GOD!
Det er kommet inn en foreløpig oversikt fra sommersesongen så langt når det gjelder LMK Forsikring og skader/havari på kjøretøy. Hittil har vi grunn til å være fornøyde. Vi har allerede etablert oss med en skadeprosent på langt under 50 %, og det er et veldig godt resultat i forhold til andre sammenlignbare grupper innen forsikring.

Vi registrerer likevel noen gjengangere på listen over redning (bergning hjem), samt på skader på kjøretøy generelt. LMK vurderer å ta kontakt med disse for å høre om det er mulig å hjelpe til med ulike råd og vink mht ulike måter å tenke på når noe skjer. For eksempel kan vi være behjelpelige med en liste over våre 420 besiktigelsesmenn sortert på postnummer (ligger allerede ute på www.lmk.no) eller generell rådgivning om vedlikehold eller hva man bør ha med seg av ekstra deler/verktøy på tur.


BESIKTIGELSE PÅ WEB
Neida, det er ikke besiktigelse av kjøretøy utført av en besiktigelsesmann med webkamera et par hundre kilometer borte som er temaet her. Men selve skjemaet som brukes ved besiktigelse, og som er lagt ut på LMK’s internettsider. Alle besiktigelsesmenn som ønsker får selvfølgelig de kjente og kjære besiktigelsesskjemaene med sine 2 gjennomslag / kopiark som før. Nettutgaven blir kun et tillegg.
Vår idérike innringer (besiktigelsesmann fra Tromsø) mente at dette kunne gi flere fordeler.
1. Besiktigelsesmannen laster ned / skriver ut skjemaet ved behov – uten ventetid.
2. Skjemaet fylles ut på vanlig måte ved besiktigelsen, og kopieres deretter opp med 2 eksemplarer; et til søker, og et til klubbens arkiv. Originalen sendes LMK med søknad og foto. 
3. LMK sparer kostnader til papir, konvolutt, porto og arbeidstid.

[attachment=2]Papir er veldig godt å forholde seg til. Men det er praktisk å også kunne velge å laste ned dokumenter fra internett.

NOEN RINGER KLUBBEN!
Det drar seg i hop mht Kulturminneåret 2009, og vi kan snart forvente at noe skjer. Det er nå sendt ut informasjon i tråd med det som tidligere er sagt; at ”rørsla” stiller seg åpen til et samarbeid lokalt med andre kulturbevarende organisasjoner. Vær derfor ikke overrasket dersom du som kontaktperson eller styremedlem blir oppringt med spørsmål om man lokalt/regionalt skal finne på noe sammen. Og at det kanskje er en lokalhistoriker, jernbanemann, eller trebåtentusiast i den andre enden.
Vi har allerede fått henvendelser fra både kommuner og andre lokale organisasjoner. Disse er sendt videre til relevante klubber. LMK oppfordrer uansett den lokale klubben/avdelingen å ringe kommunens kulturkontor for å høre om mulige aktiviteter og opplegg for neste år. En slik henvendelse kommer det bare positive tilbakemeldinger på. Det eneste man risikerer er å sette i gang en sunn tankevirksomhet ved det aktuelle kontoret.


PENGER TIL GODE HOS STATEN?
Fikk du ikke penger igjen på skatten, kan du kanskje få det igjen på årsavgiften i stedet..?

K.R. Foss fra Sandefjord fikk tilsendt innbetalingsblankett med full årsavgift for sin 1978 modell Kawasaki Z1000A2 – bare fordi den ble førstegangsregistrert i 1979. Han fant seg ikke i dette og sendte Toll- og Avgiftsdirektoratet et brev der det ble redegjort for fakta, la ved kopi av tollkort og betalte bare kr 380,-.

Foss fikk avslag på sin forespørsel, men anket sporenstreks og fikk da medhold med følgende begrunnelse:
Det står i vedtaket at Stortinget har vedtatt at det skal svares årsavgift med lav sats for kjøretøy som er 30 år eller eldre. Verken mer eller mindre. 1.gangs registreringsår er ikke nevnt i vedtaket, og heller ikke i Toll og avgiftsdirektoratets kommentarer.

Dessverre henviser både trafikkstasjoner og toll og avgift ofte/alltid til førstegangs registreringsdato.

Det hører også med til historien at Foss under denne prosessen fikk både purring og purregebyr på mellomlegget mellom høy og lav sats siden han bare hadde betalt inn kr. 380,-. Når det tilslutt forelå avskiltningsbegjæring på sykkelen, betalte han mellomlegget. Dette, inklusive purregebyr fikk han automatisk tilbakebetalt da anken ble godkjent.

Så; det lønner seg å sjekke hvilken årsmodell / produksjonsdato kjøretøyet opprinnelig har. Husk skriftlig dokumentasjon. Foss sendte med en side fra Kawasaki recognition guide i tillegg til kopi av tollkortet. Ellers må importør/forhandler dokumentere produksjonsdato!


IKKE GLEM!
… å få det beste forsikringstilbudet LMK kan skaffe i markedet for alle dine eiendeler, og ikke bare kjøretøy. Per Jul Bjørnstad er ansatt av klubbene og LMK for å ta imot din henvendelse om alt innen forsikring. Kontakt oss på forsikring@lmk.no eller 22 88 36 00.
Attachments
bensin1.jpg
bensin1.jpg (56.68 KiB) Viewed 511 times
besiktskjema.JPG
besiktskjema.JPG (82.78 KiB) Viewed 550 times
Last edited by VWACB on Sun Nov 30, 2008 10:32 am, edited 1 time in total.
Klubb for luftavkjølt VW
Locked