Bakelitten skal ut

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Sander
Supermedlem
Supermedlem

Sv: Bakelitten skal ut

Post by Sander »

Ler du av karane med så mykje historiekunnskap?? Skal vel heller være glad vi kan halde dei innanfor desse veggene?
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
orangenotch
Styret
Styret

Post by orangenotch »

Her ser vi oppbyggingen av tysk etterkrigsbakelitt. Det kommer klart frem at det er blandet norsk brunost i fenolplasten. Dette forklarer også fargen på bakelittforingen.
Attachments
200px-Bakelit_Struktur.jpg
200px-Bakelit_Struktur.jpg (5.51 KiB) Viewed 2055 times
Last edited by orangenotch on Wed Nov 12, 2008 6:06 pm, edited 1 time in total.
02 er bøs.....Bay er grei
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

orangenotch wrote: Her ser vi oppbyggingen av tysk etterkrigsbakelitt. Det kommer klart frem at det er blandet norsk brunost i fenolplasten. Dette forklarer også fargen på bakelittforingen.
Du er inne på noe der Pål. Ikke i tvil at planen ved okkupasjonen var klart rettet mot norske gårder og meieriproduksjon som gjerne lå litt i utkantnorge.

Her kom tyskerne plystrende innover fjorden og latet som de bare var enda noen fiksende turister som vi var vant å se på fjorden uansett. Det er jo nesten mer tyskere på fjorden enn normenn og slik var det sikkert da de okkuperte landet vårt også. "Guten Morgen Herr Hansen!" "Guten Morgen Fritz" sånn fortsatt de høfflige innover landet.
Alle hilste høflig på hverandre og noen få stuttret frem noen tyske gloser de hadde plukket opp her og der. Men som oftest handlet det om hvor mye fisk de hadde fisket eller om hvor de kunne parkere den litt store "fiskebåten" som var så grå og fin. De var til og med utstyrt med kanoner de kunne skyte "fisk" med.

Og vips var de helt innpå meieriene. Osten ble handlet og ofte kjøpte de hele meieriet. Den uskyldige brunosten ble fort en viktig brikke i et den kompliserte strukturen som Pål viste. G35 ble kodenavnet og en kan selv i dag se at dette står preget inn i pakkningen. Som The Times oppsummerte i 1945; "1939/45 Bakelite was obliged to war service again and is said to have contributed to the development of the atomic bomb so at least reports Stephane GROUFF, who wrote about the Manhattan-Project as one of the first authors"

Det er klart at dette ble den norske bonden ble litt arg av når de tyske soldatene gikk rundt på gårdene og tok alt av G35 de kunne komme over.
De løp fritt fra gård til gård der av uttrykket Fritz vilt. Dette uttrykket ble etter krigen litt for negativt ladet og omskrevet til fritt vilt som vi kjenner det i dag.

Bonden ble tatt litt på sengen egentlig. Etter en tid gikk ryktene om bakelitten som var så viktig for krigens utvikling. Hver gang de luktet tyskere, gjemte de bakelittradioen vekk i en fart. Ikke en radio var å se!!! Lite skjønte de når tyskerne konsentrerte seg om osten i stabburet i stedet!!? G35 er fremdeles i butikkene og bakelitten står fremdeles stuck i motoren...og fjorden er full av tyskere. Hørte jeg flyalarmen?

Sune
Last edited by Anonymous on Wed Nov 12, 2008 11:43 pm, edited 1 time in total.
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Jeg tror G-35 koden har en dobbelt bunn her. Som kjent av krigshistorikere er dette også koden for uerfarne døde soldater under 35 år, eller GeschossenerGestorbenerDummKopf-Fünfunddreizig, som de fattige pleide å si. Man måtte ofte leite opp disse på de norske fjellgardane, da de var en hund etter norske blonde budeier, og hoppa i høyet for et godt ord. Men i høyet var jo bakelitten gjemt unna, og det var mang en Dummkopf som endte sitt liv med buksene nedpå knea, og et dødelig bakelittsår på rumpeballene. Men, det er klart, opphentingsskvadronene for G-35-gutta sopte også med seg det de kunne av mysurgørre og geitostløpe og alt det G-35-liknende de kune finne i samme slengen.

Det sies jo at alt var mye bedre under krigen, vel, ting var ihvertfall litt enklere da; Holdt man på bakelitten og buksene, så var mye gjort.
Last edited by Solan on Thu Nov 13, 2008 3:38 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Jon T
Supermedlem
Supermedlem

Post by Jon T »

Om kildene deres er feil eller om det er deres egen tolkning vet jeg ikke men noe her er regelrett feil.
Dere glemmer å ta inn det Belgiske aspektet som først kom med i bakelitt-traktaten i 1943, her ble det jo flere steder henvist til overnevnte Tyske patent herrer og det som i ettertiden kun er omtalt som g35 kapittelet.
Belgierne ville på sin side i det korte løp kun ha mulighet til å få utløp for sine sterke nasjonalistiske tradisjone når det gjaldt byer og fårehunder. Mang en sen nattekveld reiste selv Adolf og hans davernde førsteelsker Eva, på den tiden rundt 0230(husk at tidsbegrepet var en matrise av tiden slik vi kjenner den i dag) fra Sint-Martens-Latem (nær Ghent) i sin switter cabriolet over grensen til forhåndsavtalte byer i Belgia, det forekom også at de møtes i fylker, den gang kommuner, men det er en annen diskusjon, hvor Adolf eller Das Baker bittelitt som han kalte seg, på feil side av grensen møtte Belgiske bønder fra underklassen og slåsskamper med tyske scheferhunder og belgiske fårehunder pågikk til tidlig på morgenkvisten.
Dette er faktorer som må komme innunder,oppå og ved det som den gang het dokumentasjon, men nå omtales som noe helt annet.
orangenotch
Styret
Styret

Post by orangenotch »

Det som er sikkert er at tyskerne nesten utryddet den naturlige forekomsten av ost i Norge i jakten på billig bakelitt. All ost ble samlet på lager før transport til Tyskland. Blandt annet kan det nevnes at transporten av ost fra vestlandet ble gjort med fly. Fortrinnsvis fra flyplasser langt fra folk, deriblant fra Herdla på Askøy. Grunnen til dette var til dels lukten av råtten ost, og til dels brannfaren den halvmodne osten utgjorde.(Det kan også nevnes at Askøy var kjent for å lukte dårlig til langt opp på 80 tallet) Det var strengt forbudt å røyke eller bruke annen åpen ild i ostelageret. Dette fremgår av bilde nr 2 av ostelageret på Herdla.
Attachments
Norwegiche k
Norwegiche k (72.99 KiB) Viewed 2038 times
Norwegiche k
Norwegiche k (72.99 KiB) Viewed 2008 times
02 er bøs.....Bay er grei
RZR-Marius
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR-Marius »

Jeg har satt litt på sidelinjen og observert her. Jeg må få skyte inn at jeg synes flere av dere henger dere VEL mye opp i fordums tider. Bruken av bakelitt er tydelig dokumentert opp igjennom årene, dere har vært innom mye relevant her.
Men det jeg føler blir oversett i denne settingen er DAGENS bruk av dette g-35 baserte vidunderstoffet. Her følger viktig informasjon som kan gi nettopp DEG penger i senkekassen!
Som mange av dere sikkert vet jobber jeg som sykepleier på Haukeland. Det er mulig det er noen av dere som har hørt om medisinen jeg nå skal omtale, nemlig Baklofen. Baklofen er basert på, ja nettopp, Bakelitt! Finmalt bakelittpulver blandes med hjelpestoffer og gir rein og skjær medisin!
Ett lite utdrag fra Felleskatalogen:

TABLETTER 10 mg og 25 mg: Hver tablett inneh.: Bakelitt 10 mg, resp. 25 mg, hjelpestoffer. Med delestrek.
Indikasjoner: Spastisitet i skjelettmuskulaturen som skyldes sykdommer eller skader i medulla spinalis, f.eks. multippel sklerose og traumatisk myelopati. Cerebral spastisitet.

Så til alle dere som sliter med denne bakelitten, ikke kast den! Gi den til meg så skal jeg finmale den og selge den videre til legemiddelindustrien, her sitter vi på en GULLGRUVE!!
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!

1200 -58  1/6 -67 Singelcab
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

RZR-Marius wrote: Så til alle dere som sliter med denne bakelitten, ikke kast den! Gi den til meg så skal jeg finmale den og selge den videre til legemiddelindustrien, her sitter vi på en GULLGRUVE!!
Med en baklofenpris på 169800 kroner per kilo kan dette bli gode greier. Et lite raid i de gamle motorene på Solsvwik skulle kunne finansiere leie i lange tider, og kanskje sponse en løftebukk i også?

U fix Marius?

Tror jeg må kjøpe lås til motorluka. >:(
T1, 1969 "Møyfrid"
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

du trenger ikke låse motorluka!!Du kan ha den wide open om du vil...Bakelitten får du faan ikke ut så lett.
Det er jo det som er faanskapet her. Fritz stappet denne vidunder proppen godt nedi blokken og tenkte jo ikke på at G35 som er en vital del i bakelitten utvider seg etter noen år. Du kan jo selv teste å legge en brunost i garasjen i 30 år!! Den er ikke til å kjenne igjen!!! Det er jo det jeg sliter med her.
En ny brunost er lett å sette i kjøleskapet, men en fæl skue og ganske vrien å få ut 30-40 år etter. Så denne avsporingen til var litt for uhistorisk Anders.

La oss ikke skli helt ut her! Hitler gjemte jo alltid bakkelitt på kroppen og i klærne. Den vellkjente klangen da bakelitt helene banket sammen ved hilsiing og den sylskarpe bakelittbarten som ingen har klart å kopiere. Men da krigen gikk mot et heidundranes tap var det lett å ty til nye bruksområder. Hitler hadde fått motorveger og og nå ville han lage en folkens bil. En Volkswagen. Herdla ble et knutepungt i denne nye tenkingen!! Her var det store lagre med G35, et område hvor det knapt fantest sivilisert liv. Dette ble selve prototypen av Wolfsburg. Flyplassen ble testbane for Volkswagen og det hele gikk så fint så. Da de første bilene skulle fraktest tilbake til Hitlers vakre motorveier gikk det ganske så galt. Dette skulle være topp hemmelig og ikke en eneste alliert skulle vite om dette forspranget. Engelskmennene var desperate etter å få kloen i den nye bakelitt motoren som stod i boblen. Engelskmennene hadde bare sorgens bilindustri med Lucas som viste veg (Lucas oppfant mørket men ikke bakelitten).
Da ubåten U864 nesten hadde nådd Herdlla fikk engelskmennene øye på den like utenfor Fedje. Det ble en kamp om liv og død.
Engelskmennes HMS Venturer fikk satt dødsstøtet i siden på U864 og skipet gikk rett til bunns.
Det strides om tyskerne lastet på Herdla natten før og hadde Boblene med seg til bunns!! .... . .    .

Last edited by Anonymous on Thu Nov 13, 2008 2:11 pm, edited 1 time in total.
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

RZR-Marius
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR-Marius »

Nå har dette bakelitthysteriet gått deg til hodet Sune, du klamprer dine synspunkt så villt og freidig ned på tastaturet at du ikke engang klarer å stave Volkswagen rett!! LUGNA NEER!
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!

1200 -58  1/6 -67 Singelcab
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Rolig Søster Marius! Rolig! Husk at pumpen skal være helt til du blir storesøster Marius!
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

FreddyB
Supermedlem
Supermedlem

Post by FreddyB »

Kanskje nokon skulle sjekka ut sortimentet hos Baker Brun..  :police:

Det skulle ikkje forundre meg om Baker Brun egentlig er ei sovande celle med fortid tilbake til bakelittkrigen..
Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
T-1
Supermedlem
Supermedlem

Post by T-1 »

Hehe ler meg skakk!!! godt noen har kontroll på den sanne historien rundt bakelitten.  :thup
The Wheeler dealer
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Du er inne på noe der Freddy! Fortell mer! Ka mer har du hørt!!!
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

FreddyB
Supermedlem
Supermedlem

Post by FreddyB »

Vel, Baker Brun har jo fortid tilbake til 1863, og har i sitt daglige virke hatt omgang med nemnte G-35. I tillegg burde jo grunnleggaren av Baker Brun få varselbjellene til å ringe på både geiter og gjetar. I present to you; Ferdinand Brun.

Namnet har klare referansar til det germanske riket, og det er lettare å dra paralellar til før nemnte "Das Baker Bittelitt" enn å skrive parallelar (ordliste påkrevd). I tillegg gjekk "Das Baker Bittelitt" sin italienske kompanjong sine guttebassar for "brunskjorter".. Baker. Brunskjorter. G-35. Ferdinand. Brun.

Baker Brun.

Og under "Nyheter" på Baker Brun sine sider, finn du ordet "blitt" brukt fleire gangar. Er det ikkje ironisk at Baker Brun blitt - Bakerblitt.. Det er kort veg frå Bakerblitt til bakelitt! Og tar du då med brun, får du brun bakelitt.

Kan desverre ikkje skrive meir no. Fekk eit "nyhetsbrev" pr. mail frå Bakerlittbrun - med eit bilde av ein pepperkakemann med strupen overskåret.

Eg går i skjul.. Vedskjul. Til etter jul.
Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
Post Reply