Hei
Eg har fått tak i en 2.1 l transporter motor.
Lurte på va ombygning så må til får og få denne ned i en 1302-S ?
Mvh
Ørjan
Sv: 2.1L
Moderator: Global moderator
-
- Styret
- Posts: 1330
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: 2.1L
2,1 L . Er det vannkjølt eller luftkjølt? 215mm svinghjul? Innsprut?
Det finnes flere måter å bygge om for T1, men litt mer opplysninger om motoren takk.
Det finnes flere måter å bygge om for T1, men litt mer opplysninger om motoren takk.
02 er bøs.....Bay er grei
Sv: 2.1L
"Wasserboxer" er ikke noe uvanlig i boble, sørg for å få med deg komplett ledningsnett og vannkjølingsopplegg, så går det nok bra. På vwnorge er det flere som har erfaring med vannkjølt. Her er et søkeresultat på "wasserboxer" http://www.vwnorge.no/index.php?action=search2
112 utrimmede hester er fristende i en lett folkevogn, og for mange har fristelsen ført til konvertering. Men det er jo luftkjølte Volkswagen man driver med her i VWACB, så det spørs om det er populært å dra dette ut her?
112 utrimmede hester er fristende i en lett folkevogn, og for mange har fristelsen ført til konvertering. Men det er jo luftkjølte Volkswagen man driver med her i VWACB, så det spørs om det er populært å dra dette ut her?

Sv: 2.1L
Er jo det enkleste, men vet dem har kappet vannkappen av wasserboxeren og satt på luftkjølte sylindre og topper....
Sv: 2.1L
Ingen dum idé å gå for Volkswagens egne siste versjoner av boxermotoren! De har jo en gange som er utrolig flott, så hvis du virkelig vil kjøre med vann, så er det den beste løsningen etter mitt syn. Subaru-konvertering og Alfasud-boxere er jo også brukt, for ikke å snakke om alle andre kombinasjoner med adapterplater. Er vel nesten ingen grenser for hva som er gjort baki bobler! Har ikke så mye peiling på wasserboxer, men jeg har fått med meg at toppene og vannlekkasjer er et ømt punkt. Ta også hensyn til at motoren kan ha slitt på en arbeidshest flere hundre tusen km. og da kan det fort bli mye ergrelser om ikke utgangspunktet er bra.
Men det er enklere å kjøre luftkjølt da... og du har jo et utall kombinasjoner å velge i der også, alt etter lommebok. Klarer du deg med 70-80 hk så velger du en Type 4 motor (1700, 1800 eller 2000) fra VW 411/412, Porsche 914 eller VW transporter (siste luftkjølte år var vel 82). Skal du trimme en sånn motor begynner kronene å løpe, men det kan være mye å hente på å snakke med rallycross-gutta først (f.eks. Jan Rongved på http://www.rongved.no )
Nye trimdeler til Type 4 koster som regel betydelig mer enn til Type 1 som du finner i folkevognene og tidlige transportere. Det er nok enklest å bygge motor ut fra en Type 1 siden det er det som står i fra før, men mange liker jo litt utfordringer og med litt Reodor-løsninger kan det jo bli bra også. Tenk igjennom at du skal kunne beholde både skiltene på bilen og en fornuftig forsikring også, så er det nevnt.
Lønner seg å finne ut hva du ønsker av ytelse først, så hva du kan fikse selv og hvor mye kr. du er interessert i å bruke.
Men det er enklere å kjøre luftkjølt da... og du har jo et utall kombinasjoner å velge i der også, alt etter lommebok. Klarer du deg med 70-80 hk så velger du en Type 4 motor (1700, 1800 eller 2000) fra VW 411/412, Porsche 914 eller VW transporter (siste luftkjølte år var vel 82). Skal du trimme en sånn motor begynner kronene å løpe, men det kan være mye å hente på å snakke med rallycross-gutta først (f.eks. Jan Rongved på http://www.rongved.no )
Nye trimdeler til Type 4 koster som regel betydelig mer enn til Type 1 som du finner i folkevognene og tidlige transportere. Det er nok enklest å bygge motor ut fra en Type 1 siden det er det som står i fra før, men mange liker jo litt utfordringer og med litt Reodor-løsninger kan det jo bli bra også. Tenk igjennom at du skal kunne beholde både skiltene på bilen og en fornuftig forsikring også, så er det nevnt.
Lønner seg å finne ut hva du ønsker av ytelse først, så hva du kan fikse selv og hvor mye kr. du er interessert i å bruke.