Nei, det er riktig. De har en 4 kW bensinbrenner fra Ebersprächer under panseret foran, så dersom den er iorden og godt vedlikeholdt, så fryser man ikke! (Hvis man ser bort fra trekken, da..)RZR-Andy wrote: Se her ja, de sideblekkene fra 181 brukes så det ikke blir varmestråling inn under sylindrene fra j-tubesene? Snedig - og sikkert langt fra alle som har tenkt den tanken! 181 hadde vel ikke varmebokser de, da?
56 cal-look + motorbygge
Moderator: Global moderator
Sv: 56 cal-look + motorbygge
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Ja det er riktig det André.
Gene Berg selger dem - GB 7400L og GB 7400R , men de ligner på de over http://www.geneberg.com/product_info.ph ... 1cb308956a, og målene på platen fant jeg i en tråd på TheSamba (kilde:Glenn), så det bør være en smal sak å lage dem. OBS de er vistnok forskjellig lengde på hver side.
Gene Berg selger dem - GB 7400L og GB 7400R , men de ligner på de over http://www.geneberg.com/product_info.ph ... 1cb308956a, og målene på platen fant jeg i en tråd på TheSamba (kilde:Glenn), så det bør være en smal sak å lage dem. OBS de er vistnok forskjellig lengde på hver side.
- Attachments
-
- Thinglowertinsketch.jpg (27.49 KiB) Viewed 2954 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Har planer om å få montert på et sett med originale BRM felger på denne - men venter i mellomtiden på å få ett av hjulene tilbake fra reparasjon. Det er ikke så mange som sveiser magnesium i Norge, men nå er felgen i Sandefjord for fix.
[attachment=1]
For de som har interesse av det - så er det ikke bare å skru på disse hjulene med originale bolter. Det er laget et lite sett med bolter, mutre og stålforinger som fulgte med originalt. Jeg har vært heldig og fått låne disse av Rune Weea (takk!) og har planer om å få produsert/maskinert meg et eget sett. Får trolig tilgang til en del verktøy ol. på den nye jobben min til høsten. Slik ser dette ut - håper det er trygt å kjøre med:
[attachment=2]
For de som kunne tenke seg å lage - så har jeg tatt målene i kveld:
[attachment=3]
Har blitt anbefalt bolter som dette (alu/mag) - men er usikker på om det lar seg maskinere en "rund" kant der bolten skal mot foringen, eller om mutrene må maskineres til 45 graders kon. Foringen er jo stål - så kanskje bolten også burde være i stål? Er ikke opptatt av vekten!
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... ZWD1V#pics
[attachment=4]
[attachment=1]
For de som har interesse av det - så er det ikke bare å skru på disse hjulene med originale bolter. Det er laget et lite sett med bolter, mutre og stålforinger som fulgte med originalt. Jeg har vært heldig og fått låne disse av Rune Weea (takk!) og har planer om å få produsert/maskinert meg et eget sett. Får trolig tilgang til en del verktøy ol. på den nye jobben min til høsten. Slik ser dette ut - håper det er trygt å kjøre med:
[attachment=2]
For de som kunne tenke seg å lage - så har jeg tatt målene i kveld:
[attachment=3]
Har blitt anbefalt bolter som dette (alu/mag) - men er usikker på om det lar seg maskinere en "rund" kant der bolten skal mot foringen, eller om mutrene må maskineres til 45 graders kon. Foringen er jo stål - så kanskje bolten også burde være i stål? Er ikke opptatt av vekten!
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... ZWD1V#pics
[attachment=4]
- Attachments
-
- BRM crack.jpg (54.13 KiB) Viewed 2969 times
-
- BRM bolt.jpg (81 KiB) Viewed 2968 times
-
- BRM bolt meassures rez.jpg (46.61 KiB) Viewed 2964 times
-
- porsche alloy lugs.jpg (46.22 KiB) Viewed 2926 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Hei <erik!
hvilken dekk dim og senk kjører du foran, og går det greit?
hvilken dekk dim og senk kjører du foran, og går det greit?
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Har Firestone F-560 135R15 fremme. Tror det er innsveisede puma senkesatser. Den er god å kjøre med, og har ikke nevneverdige problemer med senkingen. Tilskriver det at senking av kingbolt forstilling visstnok er mer komfortabel enn en med kuler. Har Flat4 BRM felger - som jeg mener er 5 tommer brede (MWS BRM er 5,5").
Hender det sier dunk i en hump nå og da, noe som jeg lurer på om kan være demperen som bunner.
Hender det sier dunk i en hump nå og da, noe som jeg lurer på om kan være demperen som bunner.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Tenkte jeg skulle forsøke å renovere noen bolter og mutre, og fikk tips om å bruke Ferro-Bet til å fjerne rust og deretter Brunering http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=126
[attachment=1]
Følg med på utviklingen - så får vi se hvordan det går.
Ferro-Bet ble kjøpt på fargehandler i Bjørnsonsgaten. Rød til rustfjerning og Blå (rustvask) til trebåter med blåmann.
[attachment=2]
FØR bilder:
[attachment=3]
Disse har ligget i diesel en stund og ser derfor ikke så ille ut:
[attachment=4]
[attachment=1]
Følg med på utviklingen - så får vi se hvordan det går.
Ferro-Bet ble kjøpt på fargehandler i Bjørnsonsgaten. Rød til rustfjerning og Blå (rustvask) til trebåter med blåmann.
[attachment=2]
FØR bilder:
[attachment=3]
Disse har ligget i diesel en stund og ser derfor ikke så ille ut:
[attachment=4]
- Attachments
-
- brunering.jpg (13.7 KiB) Viewed 2940 times
-
- ferrobet.jpg (51.92 KiB) Viewed 2934 times
-
- bolt 0.jpg (40.97 KiB) Viewed 2896 times
-
- mutre 0.jpg (55.05 KiB) Viewed 2912 times
Last edited by erika on Fri Jun 20, 2008 10:40 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
- Gaute(alutig)
- Supermedlem

- Posts: 1060
- Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
- Location: Florø
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Litt spent på dette!
Hold oss oppdatert erik
Hold oss oppdatert erik
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
Sv: 56 cal-look + motorbygge
OK - Dette er ETTER, dvs en natt i et bad med Ferro-Bet:
[attachment=1]
[attachment=2]
Jeg la den bolten enda en natt til i badet, men den er vel egentlig ok allerede.
Ser at jeg skulle ha hatt dem i en skikkelig delevasker før jeg la dem til "avrusting" - de synes fortsatt å være litt skitne. Har ikke fått bruneringssettet mitt i posten - men jeg skal gi en ny update.
[attachment=1]
[attachment=2]
Jeg la den bolten enda en natt til i badet, men den er vel egentlig ok allerede.
Ser at jeg skulle ha hatt dem i en skikkelig delevasker før jeg la dem til "avrusting" - de synes fortsatt å være litt skitne. Har ikke fått bruneringssettet mitt i posten - men jeg skal gi en ny update.
- Attachments
-
- bolt 1.jpg (46.65 KiB) Viewed 2929 times
-
- mutre 1.jpg (52.41 KiB) Viewed 2901 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Ta ekstra godt vare på den bolten!
Er jo en KAMAX jo!
Venter også spent på resultatet fra bruneringssettet ditt, hadde Gasolin dette på lager?
Kjøpte for noen år siden en liten delevasker (de har tilsvarende på Gasolin til ca 1000.-) og denne fungerer utmerket til små deler
Er jo en KAMAX jo!
Venter også spent på resultatet fra bruneringssettet ditt, hadde Gasolin dette på lager?
Kjøpte for noen år siden en liten delevasker (de har tilsvarende på Gasolin til ca 1000.-) og denne fungerer utmerket til små deler
Last edited by Fralg on Sat Jun 21, 2008 12:55 am, edited 1 time in total.
www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

Sv: 56 cal-look + motorbygge
Hva med å prøve en liten sitrusmix på disse "kronjuvelene" da? Ekte Kamax-er må tas skikkelig vare på, vet du! Jeg har vasket i gammel bensin, det løser det meste, men husk å stumpe jubben før du begynner 
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Hehe... Kamax er jo blitt gull - kanskje jeg kan selge den på ebay etterpå!
Lurte litt på syre også, men fikk høre at Ferro-Beten bare tar rust og ikke metallet - så jeg prøver den først. Kunne tenke meg et opplegg der jeg dumpet alle skrueglassene mine oppi luriummet, uten for mye styr med hver enkelt skrue.
Bestilte Bruneringssettet på onsdag kveld, og fikk hentelapp på posten i går, lørdag fra Gasolin. Det må være OK.
Her er den berømte Kamax-en etter en ekstra natt i Ferro-Bet (og litt gnikking med tørkepapir på bolthodet). Brunering neste. Følg med....
Lurte litt på syre også, men fikk høre at Ferro-Beten bare tar rust og ikke metallet - så jeg prøver den først. Kunne tenke meg et opplegg der jeg dumpet alle skrueglassene mine oppi luriummet, uten for mye styr med hver enkelt skrue.
Bestilte Bruneringssettet på onsdag kveld, og fikk hentelapp på posten i går, lørdag fra Gasolin. Det må være OK.
Her er den berømte Kamax-en etter en ekstra natt i Ferro-Bet (og litt gnikking med tørkepapir på bolthodet). Brunering neste. Følg med....
- Attachments
-
- bolt 2 netter.jpg (44.02 KiB) Viewed 2867 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Takk, hyggelig å se deg på forumet!
Da er Kamax-en brunet ferdig. Den ble bra, men er litt mellomfornøyd med mutrene. Trolig skulle rengjøringen her vært bedre. Får ønske meg en delevasker (og en større garasje):
Da er Kamax-en brunet ferdig. Den ble bra, men er litt mellomfornøyd med mutrene. Trolig skulle rengjøringen her vært bedre. Får ønske meg en delevasker (og en større garasje):
- Attachments
-
- Ferdig kamax.jpg (36.93 KiB) Viewed 2858 times
-
- mutre ferdig.jpg (53.18 KiB) Viewed 2831 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Et par spørsmål om dette Erik:
Hvor lenge ligger de i badet?
Kan du gjøre dette med en ny elforsinket/galvanisert skrue?
Tåler slag osv?
f
Hvor lenge ligger de i badet?
Kan du gjøre dette med en ny elforsinket/galvanisert skrue?
Tåler slag osv?
f
www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner

Sv: 56 cal-look + motorbygge
10 minutter i rengjøringsvæsken - skyll med vann - 3 til 5 minutter (max) i bruneringsvæsken - skyll med vann - 10 min i spesialoljen som følger med (20 min for støpejern). Lufttørkes (1 døgn?).
Vet ikke hvordan det holder på galvaniserte deler, ei heller om det tåler slag. Trolig tåler det slag for det ser ut som dette trekker noe inn i metallet. En fordel er at dette "bygger ikke" slik som lakk og el-forsinking gjør. REDIGERT: Det er ikke noe problem å skrape bort den sorte overflaten - feks. med en kniv eller en spiss gjenstand.
Tror jeg ville ha sjekket ut FROST, og hva det koster å bestille direkte fra dem med frakt og mva. Settet kommer fra dem - ser det koster 300 NOK eks frakt og mva i UK. http://www.frost.co.uk/item_Detail.asp? ... king%20Kit
Gasolin skulle ha 695 +70 kr i frakt. Kjemikaliene kan brukes mange ganger. Har her bare tatt en liten test.
Vet ikke hvordan det holder på galvaniserte deler, ei heller om det tåler slag. Trolig tåler det slag for det ser ut som dette trekker noe inn i metallet. En fordel er at dette "bygger ikke" slik som lakk og el-forsinking gjør. REDIGERT: Det er ikke noe problem å skrape bort den sorte overflaten - feks. med en kniv eller en spiss gjenstand.
Tror jeg ville ha sjekket ut FROST, og hva det koster å bestille direkte fra dem med frakt og mva. Settet kommer fra dem - ser det koster 300 NOK eks frakt og mva i UK. http://www.frost.co.uk/item_Detail.asp? ... king%20Kit
Gasolin skulle ha 695 +70 kr i frakt. Kjemikaliene kan brukes mange ganger. Har her bare tatt en liten test.
Last edited by erika on Wed Jun 25, 2008 12:39 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!