Da døde bobleinteressen

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
TrygveHe
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 30
Joined: Sat Apr 02, 2022 7:58 pm

Da døde bobleinteressen

Post by TrygveHe »

Jeg anser meg selv for å være svært tålmodig, men nå er det nok.

Som jeg skrev om tidligere lakk det gearolje ut av begge bremsetromlene da jeg flyte olje. Nye tetninger ble bestilt og montert. De gamle så greie ut, men det manglet noen komponenter i sammenstillingen. Ny gearolje ble flyt opp og en liten prøvetur viste at tetningene var ok. Men fortsatt lakk det, denne gangen fra oljepluggen. Olje ble drenert, pluggen tettet og ny olje flyt på. Så begynte det å lekke fra en ene akselmansjetten. Ny ble bestilt og mens jeg ventet på den ble time for visning av boblen bestilt hos biltilsynet og prøveskilt anskaffet for en prøvetur i dag, den 15. august, og for visningen den 24. august. Motivasjonen og entusiasmen var stor da mansjetten ankom postkassen. Skilter på bilen var innen rekkevidde.

Så i går ble bilen jekket opp, ny mansjett montert og gearolje flyt for n’te gang. Alt klart for prøveturen i dag. Men da jeg tok en tur ut i garasjen et par timer senere og sjekket status under boblen var det store oljedammer under hver hjul. Oljetetningene i hjullagrene lekker igjen om noen siler.

Og da var det ikke noe gøy med boble lenger. Vurderer sterkt å kvitte meg med bobla og kjøpe med en Mercedes istedenfor.
TrygveHe
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 30
Joined: Sat Apr 02, 2022 7:58 pm

Re: Da døde bobleinteressen

Post by TrygveHe »

Gikk kanskje litt hardt ut der i frustrasjonen.
Men det går hardt utover motivasjonen når noe er fikset og fungerer OK for så å plutselig ikke lenger fungere, uten at det er gjort noe med det. Alt var og klart for visning av bilen om en uke. Prøveskilt anskaffet og time bestilt.

Jeg har googlet mye rundt dette og det virker ikke som et stort problem med lekkasje gjennom tetningene i hjullagrene. Eller er dette feil? Er det et vanlig problem med lekkasje? Og hva kan gjøre at det plutselig begynner å lekke uten at bremsetromlene er tatt av? Alt skulle være låst på plass med tromlene på plass og trekt til mer riktig moment.
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Re: Da døde bobleinteressen

Post by Solan »

Hei Trygve!

Det er veldig kjedelig hvis disse problemene, som absolutt er løsbare, skal medføre at du mister bobleinteressen og kvitter deg med bobla! Det er ulike typer lagre til bakhjulene å få tak i; både åpne og tette lagre. De tette kan også slippe igjennom litt olje, men det er vesentlig mindre enn de åpne. I tillegg er det noen papirpakninger innenfor "lagerhuset", i slike tetningssett til lagrene følger det med flere av disse. Jeg husker ikke i farta hvor mange/få av disse man skal sette inn, og hvor (foran eller bak bakplaten), men dette finnes det tips om på youtube og på nettet ellers. Inne ved girkassa er det også papirpakninger, og innenfor drivakselrøret er det et 'plastskjold' som må være helt og uskadet.

Jeg håper du ikke har gitt helt opp, men prøver litt til!

Et par spørsmål på tampen:
- Har du plassert skjøten på drivakselmansjettene riktig? Ifølge min praksis, så skal disse stå 45 grader fra toppen, og vendt framover i kjøreretningen
- Simmerring er selvsagt viktig, denne må sitte riktig, ha intakt fjær, og ikke ha vrengt seg på noen måte
- Har du alle komponenter på plass og på riktig sted? Det finnes såkalte sprengskisser på nettet som viser dette, her er en:
https://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg ... cfm?type=1
- Har du riktig girolje? Det er vel type 80W eller 90W som er tyktflytende nok, Biltema sin er god nok.
- Har du strammet sentermutteren tilstrekkelig hardt? Jeg mener denne skal ha et moment på 500 Nm, altså 50 kg vekt på en meters arm, eller 100 kg på 0,5 meters arm osv.

Lykke til!

Mvh Svein
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
TrygveHe
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 30
Joined: Sat Apr 02, 2022 7:58 pm

Re: Da døde bobleinteressen

Post by TrygveHe »

Hei.

Takk for tilbakemelding.
Skuffelsen har gradvis dempet seg og jeg har tatt opp ballen igjen. Tetningene er nå demontert igjen og rengjort grundig.

Sammenstillingen av tetningen er gjort ihht. sprengskisser og YouTube, så jeg er sikker på at det er ok. Har brukt Biltema sin gearolje for veteranbiler og senterbolten er strammet til med momentnøkkel til riktig moment ihht. dokumentasjonen jeg har funnet. Mener å huske at det var 217 ft.lb som tilsvarer 294 nm.

Lekkasjen kom for øvrig ut gjennom "splinene" på akselen, så da må det være den minste o-ringen som ikke gjør jobben sin. Men den er helt fin uten skader. Men kan det være at senterbolten skulle vært mer trekt til for å presse o-ringen bedre mot akselen?
For øvrig kan jeg på høyre aksel trekke den ca. 1 cm ut. Hjullageret følger med akselen. På venstre side sitter akselen helt fast. I og med at det lekker like mye på begge sider antar jeg at dette ikke er medvirkende årsak til lekkasjen.

Ser og at det lekker litt olje ut mellom mansjett og svingaksel. Får ikke stoppet det med å stramme slangeklemmen. Akselen virker glatt og fin, uten skader. Er det noe tetningsmateriale som kan legges på for å få dette tett, noe tetningspasta av et slag?

MVH
Trygve
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Re: Da døde bobleinteressen

Post by Solan »

Hei

Hvis du ser på denne skissen:

https://www.wolfsburgwest.com/cart/Deta ... 111501303A

så viser denne en skråstilt flate på innsiden av spaceren. Den angir hvor O-ringen skal ligge. Hvis denne spaceren (eller O-ringen) ligger på feil side, vil du kunne få lekkasje.

Jeg forstod ikke helt hva du mente med at du kunne trekke høyre aksel 1 cm ut? Dette høres jo absolutt ikke riktig ut.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
TrygveHe
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 30
Joined: Sat Apr 02, 2022 7:58 pm

Re: Da døde bobleinteressen

Post by TrygveHe »

Vedlagt er bilde med akselen er trekt ut og trykt inn igjen. Det er ikke mye kraft som skal til. Den butter mot noe både på vei ut og inn.
På motsatt side sitter akselen fast.
20220911_204343.jpg[/attachment [attachment=1]20220911_204347.jpg
]
Attachments
20220911_204347.jpg
20220911_204347.jpg (1.85 MiB) Viewed 816 times
20220911_204343.jpg
20220911_204343.jpg (1.46 MiB) Viewed 816 times
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Re: Da døde bobleinteressen

Post by Solan »

Hei igjen, Trygve

Her er det jo lageret som beveger seg ut og inn, dette skal være mye trangere, og sitte godt i enden av akselrøret (der hvor de fire skruehullene er). Men når du fester det "lokket" med fire skruer, så kan du nok ikke trekke akselen ut. Så jeg trur ikke dette er noe problem i seg selv, med mindre lageret sitter så løst at det begynner å rotere under kjøring. Da kan løsningen være å reingjøre og avfette alt, og bruke litt Loctite (den typen som man kan få av igjen, jeg husker ikke nummeret) for å feste lageret til enden av akselrøret. Husk også at de fire skruene som fester dette lokket skal trekkes til med riktig moment.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Post Reply