Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder

Post by Solan »

Hei
Jeg kjører en 2,1 ltr oxyboxer med eksternt oljefilter. Jeg er usikker på hvilket fabrikat holderen til filteret er (trolig noe empi tjafs), men jeg bruker et Mann OC 102 filter. Så det er standard gjenger på dette. Jeg tighter filteret for hånd, og jeg har ikke hatt dette problemet før, men to ganger nå har tetningsringen på filteret vrengt seg ut, med et mega oljesøl som resultat.
Har noen et tips for å unngå dette? Lager f.eks. CSP en ekstern oljefilterholder? (Jeg antar at dette vil ha bedre kvalitet)
Hva bruker folket (type oljefilter og -holder)?
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder

Post by Henrik »

Har du et par bilder? Hjelper alltid på forståelsen.

Sjekk for eksempel hvor stor spalten mellom filter og holder er på utsiden av tetningsringen, og at du ikke kjører unormalt høyt oljetrykk. Har du prøvd å bytte filter, i tilfelle det er delvis tett?

Sjekk også at gjengestussen filteret skrus fast på er montert riktig vei og er skrudd langt nok inn i filterholderen. Dersom filteret stopper på gjengene før pakningen kommer ordentlig i klem kan det gi problemer.
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder

Post by Solan »

Jeg har ikke noen bilder, dessverre, Henrik, er litt handikappet nå..
Problemet har oppstått.to ganger, begge gangene på kald motor. Normalt har jeg ca. 5 bar oljetrykk på kald motor, kanskje opp mot 6 ved gasspådrag, så det er vel ikke ekstremt høyt...? Jeg bruker Gulf Racing 10W-60 olje. Jeg er usikker på hvilken oljepumpe (antall mm) jeg har, og hvilke fjærer jeg har på reguleringsventilen. Jeg sjekker om anleggsflate er plan, og hvis den er det, så kanskje jeg går for en CSP-holder jeg har blitt anbefalt på VWNorge. Det lekker ikke på AN-koblingene inn til filterholderen. Filteret er helt nytt, Mann-filter, så deg skal være kvalitet.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Ivar
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 392
Joined: Tue Nov 10, 2009 10:05 pm

Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder

Post by Ivar »

Eg hadde tilsvarande problem på den forrige Caravellen, fleire gonger.
Løysningen var like teit som enkel;
O-ringen/pakningen frå det forrige filtert satt fast oppi sporet i filterhodaren. Når eg då skrudde på det nye, blei det to ringar oppi der, og då vrenger den nederste seg ut.

Oljesøl i mengder :P
..........vern gjennom bruk!      |o * o|
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder

Post by Solan »

Steike, det var en tanke, Ivar! Skal sjekkes når jeg kommer til hektene her, takker  8)  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
sveineka
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 521
Joined: Mon Sep 03, 2007 8:51 pm
Location: Frekhaug

Sv: Oljelekkasje mellom oljefilter og -holder

Post by sveineka »

Skal være veldig enig i dette, har sjøl opplevd det, og det sees i garasjen. Men har også vert bort at gode kvalitetsfilter ikke tåler trykket, pga av det ikke er bygd med "overtrykk regulator" lykke til med feilsøkingen
I MIN garasje.....

73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
Post Reply