Hei!
Fikk for en tid tilbake et skikkelig havari i bremsetrommel venstre bak.
Ser ut som noe har løsnet inne i trommelen, som igjen har raslet rundt og til slutt stoppet i bremsesylinderen som igjen har blitt presset ut gjennom skjoldet og til slutt sto hele hjulet fast og jeg slepte det etter meg
Dette skjedde i 80 km/t, så det smalt noe forferdelig.
Jeg holder nå på å bytte ut hele trommelen, da alt er ødelagt og må skiftes. Noen som har vært borti lignende??
Jeg åpnet opp resterende tromler for å sjekke disse, og til min store overaskelse ser det ut som fjærskoene som holder bremseskoene "tar ani" bremsetrommelen!!
Noen som har en noenlunde forklaring på dette? For lange fjærer? Trøtte fjører?
Har kjøpt nye hos Hotshop, så skal uansett fjerne de gamle, men alltid kjekt å komme til bunns i ting!!
Har også en annen teori, har AE 5 spokes felger med studs og mutter, ser studsene går en 1/2 til 1cm gjennom hullene i trommelen, er dette korrekt?
Hvor langt inn går de orginale mutterene??
Takker for svar!!
Bremsehavari
Moderators: Global moderator, Global moderator
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Bremsehavari
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Bremsehavari
Ikke noe poeng at mutterne går lengre inn enn gjengene i tromlene. For mye her kan skape problemer. I noen sett har jeg sett at de pinnene som skal holde bremseskoene på plass, er enten litt lange eller litt korte. Dette kan også føre til gnissing mot trommel, eller at man ikke får skåler/fjærer ordentlig på plass.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: Bremsehavari
Har nå skiftet ut alle slitedeler på venstre side mens jeg venter på deler til den havarerte høyre. Monteringsettet fra HotShop føltes helt greit, men ser her at det er levert korte fjærer til tromlene bak, mens det sto lange på fra før. De som sto på var gamle, så det er kanskje montert feile fjærer engang i tiden?? Og "stangen" som skal låse fjæren til skålen kom ikke gjennom hullet i bremseskjoldet, så litt tvang måtte til. Ikke så god orginalform på denne. Den ser noe annerledes ut en den orginale i enden.
Men ingen ulyd i trommelen når alt var montert, så det ser lovende ut!
SOLAN: Bestilte en ny studs i samme slengen for å sjekke ut, den er i flukt med trommel så bestiller nye rundt om og de gamle går i bosset!
Men ingen ulyd i trommelen når alt var montert, så det ser lovende ut!
SOLAN: Bestilte en ny studs i samme slengen for å sjekke ut, den er i flukt med trommel så bestiller nye rundt om og de gamle går i bosset!
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Bremsehavari
Kan det være at det har blitt brukt monteringskit til nyere bil med breiere bremseband?
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: Bremsehavari
Kan se ut som noen har brukt samme monteringssett framme som bak
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.