Svinghjulsservice
Moderators: Global moderator, Global moderator
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Svinghjulsservice
Tenkte jeg skulle legge ut litt bilder og info om service på svinghjul.
Dette er selvfølgelig pga at jeg har modifisert noen svinghjul for "kunder"
Kan sikkert være nyttig info for andre også.
Dette er bare mine erfaringer og mine meninger, så vennligst kommenter hvis jeg påstår noe riv ruskende galt!
Vil bare vise hvordan jeg gjorde disse tingene.
Noen velger å kjøpe nye svinghjul til motoren sin, andre velger å beholde det originale, mot at det modifiseres. Gjerne i sammenheng med trimming.
Det er vel ikke noe å si på kvaliteten til de originale T1 svinghjulene, så lenge de ikke er ødelagte, eller slitt for mye.
Det jeg vil vise her, og som er de typiske punkter for overhaling/modifisering av svinghjul er:
- 8 stift boring i flens mot veiv
Hvis en henter ut mer effekt ved trimming, så kan det være lurt å bore opp til 8 stifter i flens mot veiv, mot 4 som er originalt.
- Letting av svinghjul
For å få bedre respons i motor, kan svinghjulet lettes. Originalt svinghjul veier ca 7,3 kg og etter letting vil det typisk ligge på ca 5 kg. Her kan en velge hvor mye en vil lette (inn til en viss grense)
VW ingeniørene lagde svinhjulene med denne størrelsen av en grunn, så hvis en letter det, så avviker jo dette fra deres planer...
Grunnen til at svinghjulene hadde såpass mye vekt, var for å stabilisere veiven, og forlenge levetiden til motoren. Skifter en til motvektsveiv, så kan svinghjulet lettes uten at det går ut over levetiden til motoren.
(Ref. Gene Berg)
- Sliping av clutchflate
Etter mange års bruk, skjer det ting med svinghjulet. Clutchflaten blir jo stadig brukt når en kjører, og denne blir påvirket.
Overflaten der clutchlamellen ligger kan bli ujevnt slitt, og i tillegg herdes stålet i dette området. Herdingen skjer pga varmen ved sluring med clutch.
Hvis flaten her er veldig ujen, og ikke tilpasset clutchlamellen, så blir kontaktflaten mindre, og resultatet kan bli at clutch slurer.
Dette vil en nok ikke merke så mye til på en original motor, men hvis en henter ut hestekrefter opp mot det clutchen er beregnet for, så kan en nok merke det.
Nå finnes det rimelige nye svinghjul å få kjøpt, og de som koster litt mer, så om en vil bry seg med å overhale eller gå for et nytt, må være opp til hver enkelt. Tenk bare på riktig kvalitet i forhold til bruk på din motor.
Dette er selvfølgelig pga at jeg har modifisert noen svinghjul for "kunder"
Kan sikkert være nyttig info for andre også.
Dette er bare mine erfaringer og mine meninger, så vennligst kommenter hvis jeg påstår noe riv ruskende galt!
Vil bare vise hvordan jeg gjorde disse tingene.
Noen velger å kjøpe nye svinghjul til motoren sin, andre velger å beholde det originale, mot at det modifiseres. Gjerne i sammenheng med trimming.
Det er vel ikke noe å si på kvaliteten til de originale T1 svinghjulene, så lenge de ikke er ødelagte, eller slitt for mye.
Det jeg vil vise her, og som er de typiske punkter for overhaling/modifisering av svinghjul er:
- 8 stift boring i flens mot veiv
Hvis en henter ut mer effekt ved trimming, så kan det være lurt å bore opp til 8 stifter i flens mot veiv, mot 4 som er originalt.
- Letting av svinghjul
For å få bedre respons i motor, kan svinghjulet lettes. Originalt svinghjul veier ca 7,3 kg og etter letting vil det typisk ligge på ca 5 kg. Her kan en velge hvor mye en vil lette (inn til en viss grense)
VW ingeniørene lagde svinhjulene med denne størrelsen av en grunn, så hvis en letter det, så avviker jo dette fra deres planer...
Grunnen til at svinghjulene hadde såpass mye vekt, var for å stabilisere veiven, og forlenge levetiden til motoren. Skifter en til motvektsveiv, så kan svinghjulet lettes uten at det går ut over levetiden til motoren.
(Ref. Gene Berg)
- Sliping av clutchflate
Etter mange års bruk, skjer det ting med svinghjulet. Clutchflaten blir jo stadig brukt når en kjører, og denne blir påvirket.
Overflaten der clutchlamellen ligger kan bli ujevnt slitt, og i tillegg herdes stålet i dette området. Herdingen skjer pga varmen ved sluring med clutch.
Hvis flaten her er veldig ujen, og ikke tilpasset clutchlamellen, så blir kontaktflaten mindre, og resultatet kan bli at clutch slurer.
Dette vil en nok ikke merke så mye til på en original motor, men hvis en henter ut hestekrefter opp mot det clutchen er beregnet for, så kan en nok merke det.
Nå finnes det rimelige nye svinghjul å få kjøpt, og de som koster litt mer, så om en vil bry seg med å overhale eller gå for et nytt, må være opp til hver enkelt. Tenk bare på riktig kvalitet i forhold til bruk på din motor.
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: Svinghjulsservice
Dette er et helt vanlig 200mm svinghjul som sikkert ser ut som de fleste andre brukte svinghjul
[attachment=1]
Når jeg begynte å slipe, så kunne jeg se hvor skjev anleggsflaten var. Helt ytters og innerst var det mer gods igjen, men i sliteflaten så vil jeg anslå at ujevnheten var ca 0,2 - 0,3mm.
Grunnen til at vi må slipe og ikke dreie, er at stålet har blitt så hardt at selv ikke hardmetall dreiestål biter (jeg forsøkte ).
[attachment=2]
Etter litt rengjøring og ferdig sliping, så ser det slik ut.
[attachment=3]
På baksiden fjerner vi stål for å lette vekten. Svinghjulet på bildet veier 5,3 kg
[attachment=4]
[attachment=1]
Når jeg begynte å slipe, så kunne jeg se hvor skjev anleggsflaten var. Helt ytters og innerst var det mer gods igjen, men i sliteflaten så vil jeg anslå at ujevnheten var ca 0,2 - 0,3mm.
Grunnen til at vi må slipe og ikke dreie, er at stålet har blitt så hardt at selv ikke hardmetall dreiestål biter (jeg forsøkte ).
[attachment=2]
Etter litt rengjøring og ferdig sliping, så ser det slik ut.
[attachment=3]
På baksiden fjerner vi stål for å lette vekten. Svinghjulet på bildet veier 5,3 kg
[attachment=4]
- Attachments
-
- Svinghjul oppspent.jpg (34.81 KiB) Viewed 883 times
-
- Svinghjul slip 1.jpg (33.17 KiB) Viewed 838 times
-
- Svinghjul ferdig.jpg (33.23 KiB) Viewed 832 times
-
- Svinghjul lettet.jpg (38.86 KiB) Viewed 831 times
Last edited by Sveins Autohaus on Fri May 30, 2014 6:24 pm, edited 1 time in total.
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: Svinghjulsservice
På samme måten som flaten på svinghjulet, så har også trykkplaten til clutchen tilsvarende flate og funksjon mot clutchlamell.
Ca tilsvarende tilstand som svinghjul.
[attachment=1]
Også her ser vi ujevnheter på samme måte.
[attachment=2]
Ferdig slipt, og klar til å brukes.
[attachment=3]
Ca tilsvarende tilstand som svinghjul.
[attachment=1]
Også her ser vi ujevnheter på samme måte.
[attachment=2]
Ferdig slipt, og klar til å brukes.
[attachment=3]
- Attachments
-
- Clutch oppretting.jpg (34.34 KiB) Viewed 796 times
-
- Clutch slip 1.jpg (31.22 KiB) Viewed 839 times
-
- Clutch ferdig.jpg (30.86 KiB) Viewed 805 times
Sv: Svinghjulsservice
Et parti med overhalte svinghjul, veiv og clutch er ankommet Krankenhaus!
Vi er superfornøyde!!!!
[img width=450 height=600]http://i222.photobucket.com/albums/dd233/erikaad/7ca650b9-3a29-4e75-b8d9-eb9060d5730b_zps3e130d30.jpg[/img]
Vi er superfornøyde!!!!
[img width=450 height=600]http://i222.photobucket.com/albums/dd233/erikaad/7ca650b9-3a29-4e75-b8d9-eb9060d5730b_zps3e130d30.jpg[/img]
Last edited by erika on Sat May 31, 2014 1:09 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Svinghjulsservice
Kommer innom med svinghjul og trykkplate helt plutselig..
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: Svinghjulsservice
Bare kom, alle skal få!!Dalland wrote: Kommer innom med svinghjul og trykkplate helt plutselig..
Sv: Svinghjulsservice
Har fått gleden av å se det arbeidet som er gjort her og du verden så flott det ser ut! Kommer nok noen deler fra meg og så snart jeg har oversikten
Sv: Svinghjulsservice
Fint utstyr. Men hva klokker du opp svinghjulet etter?
Mitt tips er å ta bakenden først. Alle flater. Anlegg mot veiv, thrust og om det skal lettes ta dette med det samme. Om det ikke skal lettes. Subb av så du får en fin flate på baksiden av svinghjulet, på linje med veivanlegget, så du får noe "riktig" og klokke etter når anlegget til klutsjen skal taes.
Veldig ofte at ikke anlegget til veiv stemmer lenger etter missbruk av varme fra slureklutsj, og hobbymekanikere som tvinger av svinghjulet med skrutrekkere. Lurt også og måle opp om senteret på svinghjulet virkelig er i senter. Om det er varme som tar det, eller feilmaskinering fra Volkswagen vet jeg ikke. Men er ofte ute av senter. Og da skrot om det er for mye.
Jeg sliper også startkransen, så starteren får friske tenner å bite i. Samt fjerne ubalanse etter missbrukte tenner.
Mitt tips er å ta bakenden først. Alle flater. Anlegg mot veiv, thrust og om det skal lettes ta dette med det samme. Om det ikke skal lettes. Subb av så du får en fin flate på baksiden av svinghjulet, på linje med veivanlegget, så du får noe "riktig" og klokke etter når anlegget til klutsjen skal taes.
Veldig ofte at ikke anlegget til veiv stemmer lenger etter missbruk av varme fra slureklutsj, og hobbymekanikere som tvinger av svinghjulet med skrutrekkere. Lurt også og måle opp om senteret på svinghjulet virkelig er i senter. Om det er varme som tar det, eller feilmaskinering fra Volkswagen vet jeg ikke. Men er ofte ute av senter. Og da skrot om det er for mye.
Jeg sliper også startkransen, så starteren får friske tenner å bite i. Samt fjerne ubalanse etter missbrukte tenner.
Sv: Svinghjulsservice
Tommel opp til Jee for veldig gode tips!
Skulle tro du har holdt på med motor en stund..
Skulle tro du har holdt på med motor en stund..
-
- Juniormedlem
- Posts: 84
- Joined: Tue Apr 13, 2010 2:32 pm
Sv: Svinghjulsservice
@JEE
Ja, fint du kommer med gode tips.
Selv om det er litt mer jobb, så blir det nok enda bedre hvis en tar hele baksiden, og da må en jo ta flensen mot veien i samme slengen hvis det skal være noe vits.
Jeg har tatt hensyn til flatene der clutch festes, og hovedsaklig clutchflaten siden det er den som slites.
Jeg har tenkt på det med ujevn tykkelse i rotasjonsretningen, og ser ikke helt problemet hvis det er litt ujevnt der. Vi snakker vel uansett om hundredeler...
Lameller blir jo klemt mellom trykkplate og svinghjul, altså to plater, så det vil vel ikke bli ujevnt grep på samme måte som en bremseskive der klossene klemmer på et punkt i rotasjonsbanen.
Siden platen og utløsermekanismen ikke er så veldig presise, så vil vel ikke trykkplaten "lande" perfekt uansett!??
Og det med at flensen ikke er i senter kan en jo bare lure på årsaken til... Men er det så kritisk hvis alt balanseres opp på nytt?
Eneste er vel at tannkransen ikke løper i riktig bane. Ikke optimalt at clutch "slenger" ute av senter, men det kan vel balanseres vekk?
Igjen, takk for tips!
Alt i alt, så må det jo vurderes hvor mye jobb som skal legges i disse delene.
Ja, fint du kommer med gode tips.
Selv om det er litt mer jobb, så blir det nok enda bedre hvis en tar hele baksiden, og da må en jo ta flensen mot veien i samme slengen hvis det skal være noe vits.
Jeg har tatt hensyn til flatene der clutch festes, og hovedsaklig clutchflaten siden det er den som slites.
Jeg har tenkt på det med ujevn tykkelse i rotasjonsretningen, og ser ikke helt problemet hvis det er litt ujevnt der. Vi snakker vel uansett om hundredeler...
Lameller blir jo klemt mellom trykkplate og svinghjul, altså to plater, så det vil vel ikke bli ujevnt grep på samme måte som en bremseskive der klossene klemmer på et punkt i rotasjonsbanen.
Siden platen og utløsermekanismen ikke er så veldig presise, så vil vel ikke trykkplaten "lande" perfekt uansett!??
Og det med at flensen ikke er i senter kan en jo bare lure på årsaken til... Men er det så kritisk hvis alt balanseres opp på nytt?
Eneste er vel at tannkransen ikke løper i riktig bane. Ikke optimalt at clutch "slenger" ute av senter, men det kan vel balanseres vekk?
Igjen, takk for tips!
Alt i alt, så må det jo vurderes hvor mye jobb som skal legges i disse delene.