Snart nybakt eiere av 1965 Boble - trenger tips ang fremre hjullager

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
oskar1965
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 3
Joined: Sun Jun 29, 2014 10:05 pm

Snart nybakt eiere av 1965 Boble - trenger tips ang fremre hjullager

Post by oskar1965 »

Hei.

Madammen har lenge ønsket seg en Boble og nå er drømmen i ferd med å gå i oppfyllelse. Eneste skåret i gleden er intens skraping i høyre forhjul. Uten å se på det gjetter vi på at det er hjullager, men vi er åpne for at det kan være bremsekoponenter eller noe annet. Vi er helt grønne på Boble, men har skrudd mye annet rart så krysser fingra for at vi finner ut av det...:)

Og så til spørsmålene mine; er det såpass enkelt å bytte fremre hjullager at dette kan gjøres på stedet? Har noen en step bye step beskrivelse av fremgangsmåte og gjerne tips til verktøy som gjør jobben enklere (avtrekkervalg etc).

Eier snakket om at et var byttet kingbolt. Er det da rimelig å anta at dette er modellen med "gamle" typen lager?

Hva annet bør jeg passe på å bytte?

Bruker dere Unneberg når dere kjøper deler?

Er det skiver eller tromler på 1965 modellen?

Beklager alle spørsmål...:)

Roy
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Snart nybakt eiere av 1965 Boble - trenger tips ang fremre hjullager

Post by djupevik »

Har du prøvd å rikke på hjulet for p kjenne om det er slark? Da kjenner du vel fort om hjulet sitter løst på navet.
1965 har tromler originalt. Lykke til!
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Snart nybakt eiere av 1965 Boble - trenger tips ang fremre hjullager

Post by Tistlo »

grattulerar som bobleeigar. alle reprasjonar på boble er enkel mekanikk og kan gjerast "på stedet" anywhere

dette høyrest ut som alt frå bremse til hjullager relatert so begynn med å jekk opp og kjenn etter. rullemotstand kan vera havarert lager eller bremser som ligger på. slakk av bremsa via holet i trommelen med eit skrujern. inni trommelen finst da 2 justerings stjerner for å stramma eller slakka bremsebånda. når dei er slakka av, fjern hjul og feittkoppen. skru av låsemuttrane for ytterste lager og plokk ut lageret og arkiver da på eit reint underlag, no kan du trekka av trommelen. og når den er av trur eg nok du vil oppdaga rimlig kjapt om da er bremserelatert. kan feks vera defekte låsefjører til bånda. eller alvorlig slitekant i trommelen kombinert med relativt nye bånd/ikkje tilpassa slitasjen i trommel. ser bremsane bra ut vil eg anbefala nye lager. på innsida av trommelen tar du av ein simring og der ligger indre lager. rensk ut all grease inni navet på trommelen og bank ut ytterringane til lagera frå begge sider ved hjelp av hammar og dor. vask alt reint med bremserens etc og kjøp nye deler frå feks unneberg og monter lagerringane ved å bruka dei gamle ringane til å slå inn dei nye med(har du tilgang til pressa, so bruk heller da) låsemuttrane vil eg anbefala å skifta ut med nyare type (delenr AC4056562 hjå unneberg) fordi dei gamle har ved fleire tilfeller svikta og ført til alvorlige (nesten)ulykker. husk å pakk dei nye lagera med god hjullagergreas og fyll navet i trommelen igjen, samt litt i feittkoppen
når alt er på igjen legger du ut bånda(som du burde pussa over med smergel og rensa med bremserens,inkl anleggsflata i trommelen) på samme måte som du løyste dei. pump ca 20gongar på pedalen mens nokon roterar hjulet att og fram for å sentrera bånda. legg deretter ut igjen bånda meir. fortsett til dei ikkje går lengre ut og juster sånn at dei sovidt tar borti trommelen. prøv bremsane og sjekk at den ikkje trekker til sides når du slepper rattet.

håpar noko av detta var forståelig/nyttigt
TLF: 97419035
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Snart nybakt eiere av 1965 Boble - trenger tips ang fremre hjullager

Post by RZR Andy »

Velkommen inn i folden! Hopper ikke etter Wirkola her, dette har Christer greie på ;)
Angående treff - her er vel neste anledning:
http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=342063#p342063
oskar1965
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 3
Joined: Sun Jun 29, 2014 10:05 pm

Sv: Snart nybakt eiere av 1965 Boble - trenger tips ang fremre hjullager

Post by oskar1965 »

Da er bobla hentet. Kjøpte ny trommel og presset i nytt lager/ simring i forkant. Kjørte til Kongsberg, byttet trommel - kjørte hjem...:)

Takk for gode tips og råd! :)

Roy
oskar1965
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 3
Joined: Sun Jun 29, 2014 10:05 pm

Sv: Snart nybakt eiere av 1965 Boble - trenger tips ang fremre hjullager

Post by oskar1965 »

Jeg så forresten at det sto kulelager i den gamle tromelen, mens jeg monterte rullelager. Hva er å foretrekke?

Roy
Post Reply