Restaureringsprosjekt 69.

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Tistlo »

Per Henrik wrote: hvilken plasti dip gikk han for? tenkte eg skulle prøve Blaze utgaven  :)
hoksa ikkje, men da kan eg finna ut
TLF: 97419035
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

Heisann gjengen!

Da sitter eg med skjegget i motorrommet. Det som har skjedd kort fortalt;
Var ute og kjørte en lørdag kveld, motor bråker og går (som den skal), plutselig begynner den å smelle på en sylinder, smellene fulgte turtall. Pekte nesen hjemover og var kommet til siste bakke, da virket det som en sylinder til tok kvelden, og bilen ristet stygt.
Parkerte, gikk inn og la meg. Dagen etter skiftet eg tennplugger, samme problem, gnist på alle plugger, rensket fordelerlokk, elektronisk tenning.

Har tatt forgasseren inn i varmen og skal gå løs på den i kveld, men gjør det nok ikke før i morgen.

Kom gjerne med tips og tøys!

Alle pluggene var svart med olje på, så det nærmer seg drastisk en overhaling.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Tistlo »

vipp av toppdeksela og sjekk at du ikkje har nokon knekte fjører på gang
TLF: 97419035
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

Skal fikse motoren nå, har bestilt deler, fått halvparten, venter på resten.

1641 slip-in, 1:1,25 vipper, Sachs 200mm clutch kit, doble IDF 40mm. og bytte av pakninger.
Demontering ned til shortblock, deretter remontering av nye deler, smekke i bilen og kjøre.  satser på å bli klar til slutten av mai  :thup
Driter i lakkering av bilen, liker den bedre som den er, men litt skavanker og tøys.  ::)

Kjøpte også skivebremse kit og senkespindler til spareboblen som står og støver ned i garasjen. satser på eu-godkjenning av denne i løpet av året.
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

[attachment=1]
[attachment=2]
Attachments
IMG_2881[1].jpg
IMG_2881[1].jpg (84.36 KiB) Viewed 1242 times
IMG_2882[1].jpg
IMG_2882[1].jpg (59.97 KiB) Viewed 1244 times
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

[attachment=1]
[attachment=2]
Attachments
IMG_2895[1].jpg
IMG_2895[1].jpg (119.34 KiB) Viewed 1230 times
IMG_2919[1].jpg
IMG_2919[1].jpg (102.78 KiB) Viewed 1230 times
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

[attachment=1]
[attachment=2]
Attachments
IMG_2883[1].jpg
IMG_2883[1].jpg (98.81 KiB) Viewed 1251 times
IMG_2884[1].jpg
IMG_2884[1].jpg (41.21 KiB) Viewed 1240 times
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

[attachment=1]
[attachment=2]
Attachments
IMG_2922[1].jpg
IMG_2922[1].jpg (106.77 KiB) Viewed 1231 times
IMG_2923[1].jpg
IMG_2923[1].jpg (116.69 KiB) Viewed 1250 times
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

[attachment=1]
[attachment=2]
Attachments
IMG_2920[1].jpg
IMG_2920[1].jpg (100.85 KiB) Viewed 1232 times
IMG_2921[1].jpg
IMG_2921[1].jpg (85.73 KiB) Viewed 1235 times
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

Kan eg bruke original fordeler med 2 doble IDF kopier? med tanke på vakum greien  ???
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Tistlo »

da kan du, og da bør du. mangen hiver på ein 009 fordelar som er utan vakum, men da dei ikkje har fått med seg er at 009 er berekna for å gå på eit bestemt turtal og har dårlig tenningskurve etc. dei fleste nye er atpå til berre jalla skrot

du har nok nokon vakumutak på dei forgassarane, eller du kan laga da til. du trenger då kun slangar inn på ein T-skjøyt og so ned på fordelaren.
TLF: 97419035
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

PAKKER!!!!!!  :thup :thup :thup :thup

Ja, da var det komt en hel del fra junaiten!

fikk også skifter om til skivebremser fremme på spareboblen!
fikk selvfølgelig ikke tatt bilde av det, så det får komme etterhvert!

begynner på motoren helgen etter 17. Mai. så det blir spennende!


[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Attachments
pakker.jpg
pakker.jpg (52.42 KiB) Viewed 1130 times
Spareboble.jpg
Spareboble.jpg (78.11 KiB) Viewed 1127 times
Spareboble2.jpg
Spareboble2.jpg (82.07 KiB) Viewed 1124 times
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

Fikk startet motoren igjen i dag  :thup

MEN, den går seg meget varm på venstre side!  Høyre side er ikke så værst.
har kommet frem til en konklusjon:
Huske å montere på igjen termostat, og forøvrig alle kjøleblekkene som ligger i kassen under arbeids benken.  ::)

Er det mulig å drite i termostat, altså å renske ut diverse ting i kjølehuset, eller blir det bare trøbbel?
har heller ikke funnet ut hva termostaten gjør, annet en å utvide seg for å åpne/lukke noe?  ??? ???

Trenger noen oppklarende svar/innspill her!
bilder kommer etterhvert  :thup
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by erika »

Du bør montere termostaten. Den regulerer åpningen på spjellene i bunnen av viftehuset, slik at motoren har riktig oppvarmingstemperatur. Når den er blitt varm, så står de åpne. Regner med du ikke ville droppet termostaten i en vannkjølt bil?  :)
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 91
Joined: Thu Aug 06, 2009 9:22 pm

Sv: Restaureringsprosjekt 69.

Post by Per Henrik »

Da har eg montert resten av kjøleblekkene, og justert tenningen, den var helt på villspor. men nå er den sånn nogenlunde.
bilen er gøy å kjøre, og eg er endelig klar for sesong!  :thup

fant ut at eg aldri har hatt spjeld i viftehuset, da det ikke er å finne.
så om en vossing har dette som lagervare, er eg interessert!  ;)

er også på leit etter et svinghjul til 200mm clutch. så om noen har et liggende, gi meg en pm!  :)
Locked