Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
T.Dahle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 60
Joined: Sun Sep 02, 2007 10:54 pm

Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Post by T.Dahle »

Skal skifte motor fra 1300 -67 til 1200 -74.

Nå ser jeg at 1300`en har 2 ledninger inn på dynamoen....
...mens den nyere 1200`en har.... en hel HAUG !!!

Har noen vært borti dette problemet før?

1300 motor fra 1967. Denne skal UT av bilen.
[attachment=1]


1200 motor 1974. Denne skal INN i bilen.
[attachment=2]


Jeg hadde satt stor pris på hjelp.
:)
Attachments
dynamo2.JPG
dynamo2.JPG (36.48 KiB) Viewed 1428 times
dynamo1.JPG
dynamo1.JPG (45.7 KiB) Viewed 1420 times
Last edited by T.Dahle on Tue Jan 28, 2014 2:38 pm, edited 1 time in total.
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300  prosjekt
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Post by Henrik »

Du bytter fra likestrømsdynamo til vekselstrømsdynamo  ;) Vekselstrømsdynamoene har ofte internt laderelé, men basert på mengden kabler skal nok din ha eksternt.

Enten må du bygge om ledningsnettet og ladereléet til vekselstrømsdynamoen, eller se om du får likestrømsdynamoen til å passe på dynamofoten og bruke den videre :thup
-69 Fastback
-60 T1
T.Dahle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 60
Joined: Sun Sep 02, 2007 10:54 pm

Sv: Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Post by T.Dahle »

Åh... takk Henrik.

DET hørtes vanskelig ut....
:(
...uffda...
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300  prosjekt
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Post by Henrik »

Tror du kan bytte likestrømsdynamoene rett over til den nye motoren, hvis den funker fint. Da trenger du ikke å gjøre noe mer. Noen andre kan sikkert svare deg helt sikkert på om dynamoen passer på foten før du begynner  ;)
-69 Fastback
-60 T1
T.Dahle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 60
Joined: Sun Sep 02, 2007 10:54 pm

Sv: Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Post by T.Dahle »

Det tror jeg at jeg vil prøve på.
  :thup
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300  prosjekt
T.Dahle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 60
Joined: Sun Sep 02, 2007 10:54 pm

Sv: Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Post by T.Dahle »

Nå ser jeg at jeg er i feil tråd.
Skal holde meg til "tips og triks" tråden her etter.
Beklager.

Jeg lover å bruke de nye brillene fra nå av.
:)
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300  prosjekt
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Post by Tistlo »

du har ein 67 only dynamo. for å spara deg sjølv for meir knot tar du av den dynamoen + dynamofoten, og setter øve på den andre motoren som skal inn i bilen. vekselstraumen kan du legga på hyllo, eller selga for ein neve dollars :thup
TLF: 97419035
T.Dahle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 60
Joined: Sun Sep 02, 2007 10:54 pm

Sv: Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Post by T.Dahle »

:D Ein neve dollar  :D


Nå monterte jeg 67 dynamoen på 74 foten.
Like "a fist in a glove" !
...eller var det bare et synsbedrag ?

Må jeg bytte foten?
Last edited by T.Dahle on Wed Jan 29, 2014 9:17 am, edited 1 time in total.
- 1970, VW 1300 (solgt)
- 1968, VW 1300  prosjekt
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Oiiiii..... hva gjør jeg nå? ..(tilkobling av Dynamo)

Post by RZR Andy »

Det er litt forkjellig oppstøtting av dynamoen på de to typene føtter. Derfor er også dynamoene konstruert litt forskjellig. En likestrøms har støtte lenger utover  enn en for vekslestrøm. Anbefaler derfor som Christer sier å bytte begge som en pakke. Så kan du også rense bort oljedampslagget i påfyllingskanalen når du har det av. Mye grums her som regel. :thup
Post Reply