Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by erika »

Synes å huske at du for en tid tilbake solgte en millionvilla...
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Ja, banken hadde et fint hus der... En får jo heller ingenting for en million nutildags. Avsporing igjen her!  :police:
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Som mange kanskje har fått med seg, så hadde jeg et uhell med bussen torsdag den 28.11. I ca 80 km/t så er det noe som gjør at venstre forhjul på bussen plutselig låser seg, og spindelen brekkes/strekkes så den svikter, og hjulet faller nesten av, men blir stående i meget skrå vinkel klemt fast av caliperen. Så med det ene forhjulet 45 grader skrått og blokkert, så sklir bussen på asfalten nesten helt uten styring over i motgående kjørefelt... Til alt hell kommer det ingen kjøretøy imot akkurat da, og det hele går på et gåtefullt vis meget bra, uten hverken skade på fører, andre personer eller eget/andres kjøretøy (utover ødelagt spindel og bremseskive/klosser på bussen min). Kort oppsummert: Englevakt!

Her er et par bilder fra "åstedet":

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Litt forskning av Henrik og undertegnede på ødelagte deler i ettertid, og litt kvalifisert grubling og beregninger av oss to ingeniører, har resultert i følgende resultat:

1*. Låseklipset som står mellom de to mutterne som fester skive/trommel til spindelen viste seg å være ødelagt (dvs at klipset har mistet det sporet som holder den fast i forhold til spindelen)
2. Dette har gjort at mutterne sammen fungerte som èn mutter, og ikke var låst til spindelen, slik de skal være.
3. Trolig har lageret enten fått for stor påkjenning, gått tørt, eller det har kommet et fremmedlegeme inn i lageret, som har gjort at dette har gått varmt og etter hvert sviktet eller låst seg
4. Med ytre hjullager låst, så vil sentermutter skru seg til momentant, noe som strekker spindelen til "flytegrensen" for stålet, og den har røket/brukket.

*) En grunn til at låseklipset er ødelagt, kan være at det er brukt "om igjen", og derfor har mistet mye av sin styrke

Her er bilde av låseklipset:

[attachment=4]

Jeg vil nå, så sant det er mulig, gå over til en annen type sentermutter:

[attachment=5]

NB! VIKTIG LÆRDOM! Se etter, på din bil, at låseklips, splinter, mutter osv. alle fungerer etter hensikten, og at alt er intakt! Den opplevelsen jeg har hatt unner jeg ingen, og det er bare flaks at dette gikk bra!

(Henrik kan sikkert komme med ytterligere kommentarer på årsak osv. her, hvis han har lyst. Evt korrigeringer...)
Attachments
Bl
Bl (84.48 KiB) Viewed 2682 times
Bl
Bl (84.48 KiB) Viewed 2678 times
Bl
Bl (84.48 KiB) Viewed 2661 times
L
L (84.48 KiB) Viewed 2681 times
Akselmutter.jpg
Akselmutter.jpg (4.32 KiB) Viewed 2663 times
Last edited by Solan on Tue Dec 03, 2013 12:18 am, edited 1 time in total.

"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

Oisann!!  :o

Det der må ha vært en særdeles skremmende opplevelse!!!
Oppi alt, så er det viktigste her at det gikk bra med deg, Svein..  :)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
djupevik
Styret
Styret

Post by djupevik »

Dette var skumle saker ja. Fint når man klarer å finne årsak til problemet og ta lærdom av det.
Jeg vet av egen erfaring at det er fort gjort å gjenbruke slike "enkle" deler når man holder på med andre saker og ting..
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
Sveins Autohaus
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Sveins Autohaus »

Skummelt!
Skjedde dette på originale spindler?
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Jepp, originale spindler. Men det er store krefter ute og går, så jeg "klandrer" ikke spindlene, men han som monterte hjullagre og låseskiver (meg)!  :-[

EsJo
Supermedlem
Supermedlem

Post by EsJo »

Tror jeg skal sjekke dette på min ja :)
Tlf:: 48606876
orangenotch
Styret
Styret

Post by orangenotch »

Et par spørsmål: når en flipper spindlene, hvordan blir det da med retningen på gjengene på spindlene? Er det rechts og links på  spindelmuttrene på buss også?
02 er bøs.....Bay er grei
Henrik
Styret
Styret

Post by Henrik »

orangenotch wrote: Et par spørsmål: når en flipper spindlene, hvordan blir det da med retningen på gjengene på spindlene? Er det rechts og links på  spindelmuttrene på buss også?
Retningen er som andre modeller, links og rechts på hver sin side. Det endres ikke under flippingzen
-69 Fastback
-60 T1
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Her er et bilde som viser flipping av spindler (før og etter) på en splittbuss:

[attachment=1]

Ellers har jeg fått heng på en spindel fra Nottingham i England. Denne karen hadde hatt tilnærmet samme opplevelse som meg (riktignok bare i 15 mph ~ 25 km/t), men heldigvis med sin høyre spindel. Så han fikk tak i et nytt sett, og har en venstre å selge meg. Flaks.
Attachments
VW_Bus_&_type_2_drop_spindles_compare.jpg
VW_Bus_&_type_2_drop_spindles_compare.jpg (35.84 KiB) Viewed 2509 times

Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Fikk detaljert noen RoStyle-felger i går med sort lakk gjort for hånd. Disse skal på bussen denne sesongen, tenkte jeg.

Dette er to originale på 4,5Jx15, og to som har fått nye bredere baner fra Big-felger, og er 5,5Jx15. De skal være tilpasset rett innpress til bussen både foran og bak (håper jeg har målt riktig...).

Jeg er ganske fornøyd med resultatet :) Så selv om jeg er gammal, så skjelver jeg ikke på henda ennå ;)

[attachment=1]

[attachment=2]

Og ny spindel fra Nottingham er på døra i dag, og blir sendt videre til Erik Dahlberg (Jee) for flipping asap  8)
Attachments
Rostyle-f
Rostyle-f (48.91 KiB) Viewed 2427 times
Rostyle-ferdige.jpg
Rostyle-ferdige.jpg (54.13 KiB) Viewed 2450 times
Last edited by Solan on Fri Jan 17, 2014 12:40 pm, edited 1 time in total.

norshuttle
Supermedlem
Supermedlem

Post by norshuttle »

Nice!  :thup
54 VW 1200 Oval Beige (GERDA!!!)
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Imponerende flott, Svein! Du skal få detaljere de polerte Fuchsene mine på frihånd siden du nå har bevist at du er helt fri for Parkinson!  :P
BTW: I siste Camperandbus er det en artikkel om en "Slambulance" som ble importert fra US til UK med flippede spindler. Her skjedde det samme som med din bil - på motorvei… Tror det er en fordel at alle som tenker i retning flipspindler må legge inn et eget regime for å sjeke/bytte lagre sånn at dette unngås.
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

@Andrè: Dette med brukket spindel er det nok flere enn meg som har opplevd, ja... Men det har nok ingenting med at spindelen er flippet å gjøre. Jeg kjøpte spindel fra en som heter Jamie i Nottingham, og han hadde opplevd det samme som meg med originale spindler. Og innfestingen av skive/trommel til spindelen er problemet, ved å bruke den gamle løsningen med to smale muttere med mellomloggende "låse"skive er det stor sjanse for at man trekker på muteren(e) slk at låseskiven blir ødelagt, og da kan det katastrofale skje.

Og derfor absolutt på sin plass å advare mot!

Nå har jeg funnet ut at VWHeritage leverer låsemutrene til bay, som splittbusseiere bør gå over til:

http://www.vwheritage.com/vw_spares_Fro ... 078454.htm

Post Reply