Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Elektrisk hjelp/ start hjelp

Post by hans »

Nu nærmer deg seg enden i den særs mørke og lange tunnelen Polizeien har vært inne i , om noen ikke har fått det med seg så kommer nå en kortfattet oppsummering.

Image

Bilen var tidligere i eie hos Kjell, hadde et mini stopp innom T1-Tommy, før jeg kjøpte den som et mulig transport middel til SCC. Bilen kom uten motor men med masse rust et par uker før avreise noe som kuliminerte i 2 døgns panikkskruing før avreise :D

panikkskruingen bestod bl.a i ny puma og diverse nye deler rundt om.

Image

ny profflakk utført av fagfolk ..

Image

og på dagen for avreisen til SCC så den slik ut ..

Image

vel hjemme igjen fra SCC mista jeg nøkkelen så siden jeg kjøpte den august 2009 har jeg kjørt denne boblen ca 100 mil :)


oktober 2011 ble det bestemt i mitt hode at jeg kunne ta rusta , noen galne hjelpere hjalp meg å bære bilen inn i boblehuset.

Image

Image

hører med at bilen revnet ved bunnen av B-stolpen på førersiden. Man kan trygt si at denne bilen manglet de nederste 10 cm hele veien rundt + litt til.

Image


Image

Image

og helt likt på den andre siden. I tillegg var veggen over napoleonshatten mer eller mindre rustet opp, begge bakspissene måtte vekk samt stoore deler rundt begge hjørner innvendig over utriggerene bak.
ah .. så skiftet jeg hele høyre innerskjerm + reservehjulsbrønn med alt tilbehør - så nå har bilen langt panser og gamle fangere samt påfylling under panseret og ikke utvendig på høyre side.


anyhow ....

motor er i - men ledningene er et spaghetti helsike og jeg evner ikke lese koblingskjema. Er det noen som kan holde meg i hånden en dag/kveld og få det på beina ? 
Last edited by hans on Mon Jul 22, 2013 7:45 pm, edited 1 time in total.
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
OldBug
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 491
Joined: Tue Nov 01, 2011 5:04 pm

Sv: Elektrisk hjelp

Post by OldBug »

Rå bil!! ;)

Kan ikke hjelpe, vet selv ikke forskjell pa likestrøm eller veksel :D Lykke til :thup
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Elektrisk hjelp

Post by Henrik »

Mulig jeg kan assistere med kabelgreier en dag, men har nok ikke tid før neste uke ;)
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Elektrisk hjelp

Post by hans »

Høres bra ut. Tror jeg skal komme i havn  - husket at jeg har en ung onkel som har major skillz på bilelektro - han skal nå bli behørig plaget :D
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Elektrisk hjelp

Post by Henrik »

Ordnet det seg det her?
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Elektrisk hjelp

Post by hans »

ikke helt -- er ganske nær - er lys i baklykter, viskere går og det klikker bak med bensinpumpen. nå må jeg finne ut hvorfor starteren ikke slår inn ... er for få timer i døgnet når bl.a en bobil måtte nødsveises før Europa tur og guttungen
finner ut at han skal fylle 11 år denne helgen .. :)  (kan hende jeg lugger min onkel ut under selskapet i morgen) 
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp - nu bensintrøbbel

Post by hans »

Motoren sviver nå - hjelper når startstrømmen er koblet rett på starter  :-X

Drar motor rundt på starter men det virker ikke komme bensin bakover, tok en liten blow job og ble belønnet med bensin i skjegget - så tett er det ikke.
Tok ut bensinpumpe  - pumpet for hånd og det virker bygge trykk/suge når man bruker litt makt  :angel:
Så er jo det evige spørsmålet om det var inn i bunn og ut i topp , eller inn i topp og ut i bunn ?  er ein slikeins skrudd pumpe . .
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Post by Tistlo »

orginale pumper pleier jo ha inn nede og ut oppe. du veit ikkje om den virkar før du har prøvd den, den kan kanskje virka å levera bensin men kanskje ikkje nok. membranen klarar fortsatt å levera greiene om den er morkna, men ikkje nok, når da blir eit større hol so e da stopp:)
TLF: 97419035
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3322
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Post by Moshe »

På 1303'en min er det inn oppe og ut nede... tyngdekraftprinsippet... ;)
Attachments
opp-ned.jpg
opp-ned.jpg (52.58 KiB) Viewed 1477 times
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Post by hans »

en pumpe virket slik moshe sier - en annen er jeg usikker på  - har 4 pumper jeg skal teste med i morgen - så da får vi se hva jeg ender opp med :)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3322
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Post by Moshe »

Om det er bensin i pumpen så kan du vel bare trykke på aktivatoren i bunn før den kommer på plass og se hvilken pipe som spruter bensin...?
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Post by hans »

fikk ikke rørt bobla i går - ble hogst istedet :p

Fikk bensin gjennom - inn nede  - ut oppe    -- måtte pumpe usaklig lenge før jeg fikk primet pumpen - monterte den og bilen klarte fint pumpe bensin.

Har nå gnist på alle 4 - er ikke spesielt imponert over størrelsen  ...
Last edited by hans on Fri Aug 02, 2013 8:29 pm, edited 1 time in total.
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Post by hans »

.. får ikke fordeleren til å peke på sylinder 1 ved TDC -- peker enten på 4 eller 2 .. god jul
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Post by Tistlo »

dersom fordelaren er feil til motoren , stemmer ikkje hakket på kanten(kan vera tilfelle)

svipp av høgre toppdeksel, roter motor til tdc og svung litt att og fram på reimhjulet og sjekk om ventilane står i ro eller om dei pendlar. står dei i ro er du på 1, pendlar dei er du på tre. isofall tar du ein runde til på hjulet og då bør du ha havna på 1. sjekk kor rotor pekar, og sett pluggledningar i rett rekkefølge ut ifrå da. 1432 medurs på reimhjulet og 1234 baklengs.
TLF: 97419035
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Elektrisk hjelp/ start hjelp

Post by hans »

var som du sa Tistlo - alt var feil. Oldschool og Rolf nevnte metoden i går og med Rolf på telefonen fikk jeg satt alt riktig samt stilt tenning ved hjelp av Rizzla ;) (sigarettpapir)

Så nå står 1 på 2 osv  - liten slurk bensin i forgasseren (jrf Rolf), eller en kork bensin (jfr Oldschool) og bobla tente på første sving.

Phuuuuu - deiligste følelsen siden seksuelle aktiviteter i går (ja skryter nå ;) )


Så da er det ut ¨å legge ny tenningspluss til coilen da den er bortevekke ..


:thup :thup :thup
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Post Reply