Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Moderator: Global moderator
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Kult!!! 

57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
65 - 343 Karmann Ghia
Flotte bilder av en ulv i fåreklær og joggesko! 

(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Vi får servere et bilde til fra Arnulf, litt mer kunstnerisk dette 
[attachment=1]

[attachment=1]
- Attachments
-
- image.jpg (28.13 KiB) Viewed 3738 times
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Bløygen har i sommer vært på en kort ferietur i Skiensområdet, men på vei hjem igjen til Bergen for et par uker siden, fikk vi problemer med motoren. Ved Gaupås lyste oljelampa konstant, og jeg stoppet selvsagt motoren med en gang. Henrik befant seg på Breistein, og fikk tauet oss til Breistein med Passaten vår.
Vi har begynt feilsøking, men ikke funnet ut feil med vippetøy. Men det er en stygg lyd i motoren når den går, og den må plukkes ned for videre feilsøking. Det kan være alt fra rådelager til verre ting.
Dalland er motorkonsulent, og vi får se hva han/vi kan finne ut.
I mellomtida er planen å sette inn motoren fra Kåre Andersen, men her må vippetøyet gås igjennom først. Håper å få dette til i løpet av denne uka, og få denne opp å gå i bussen igjen. Så får "rallybugs-motoren" og videre feilsøking på denne, tas etterhvert. Planen er SCC med KA-motoren.
Vi har begynt feilsøking, men ikke funnet ut feil med vippetøy. Men det er en stygg lyd i motoren når den går, og den må plukkes ned for videre feilsøking. Det kan være alt fra rådelager til verre ting.

I mellomtida er planen å sette inn motoren fra Kåre Andersen, men her må vippetøyet gås igjennom først. Håper å få dette til i løpet av denne uka, og få denne opp å gå i bussen igjen. Så får "rallybugs-motoren" og videre feilsøking på denne, tas etterhvert. Planen er SCC med KA-motoren.
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Veldig kjedelig med motorproblemene, men FANTASTISKE BILDER!

1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Disse bildene yter bilen rettferdighet, Svein!
Kjempemessig! Så er det bare å bli klar til SCC!

du er ikkje akkurat spesielt heldig med motorane dine!! tolmodigheiten din bankar jo folk i sokkane! håpar ting går seg te og reknar med å sjå bløygen på scc iført motor som går 

TLF: 97419035
Svein har vel en type4 motor liggende klar også om eg husker riktig... 
btw, rakk ikke å finne vippearmene før jobb idag så drar hjemmom å henter det før eg kommer på bbh idag.

btw, rakk ikke å finne vippearmene før jobb idag så drar hjemmom å henter det før eg kommer på bbh idag.

Å konvertere en splittbuss til typ4-motor er nok ikke gjort på en kveldsstund, så den motoren får vi ta en annen sesong...
Men med nytt vippetøy så blir vel AR-motoren "god som ny", tenker jeg
Takk for gode ord, Tistlo, har vært litt motorpjukkel, ja... Men snart er kjerra ute på veien igjen
Et gammelt ordtak sier jo som følger: "Når du står til halsen i dritt, så må du ikke henge med huet"...
Men med nytt vippetøy så blir vel AR-motoren "god som ny", tenker jeg

Takk for gode ord, Tistlo, har vært litt motorpjukkel, ja... Men snart er kjerra ute på veien igjen

Et gammelt ordtak sier jo som følger: "Når du står til halsen i dritt, så må du ikke henge med huet"...

Last edited by Solan on Tue Jul 30, 2013 9:05 am, edited 1 time in total.
Og takk for skryt av bildene, folkens!
Her er fotograf Arnulf sin "photostream" på flickr. :
http://www.flickr.com/photos/nikonorse/with/9208911349/
Her er fotograf Arnulf sin "photostream" på flickr. :
http://www.flickr.com/photos/nikonorse/with/9208911349/
Solan wrote:
Et gammelt ordtak sier jo som følger: "Når du står til halsen i dritt, så må du ikke henge med huet"...![]()

Ingen fornuft - ren entusiasme!
Så sant som det er sagt!Solan wrote: Et gammelt ordtak sier jo som følger: "Når du står til halsen i dritt, så må du ikke henge med huet"...![]()

Da har jeg fått hivd AR (Andersen Racing) -motoren inn i bussen, men har (minst) et(t) problem...
Min forrige motor var ca 20 mm smalere enn originalt (pga slip-skirt-stempler), og jeg hadde kappet og sveist grenrøret på eksosanlegget mitt for å passe på denne. Nå har jeg ikke noe eksosanlegg som passer på AR-motoren, og som samtidig går under støtfangeren bak. Noen som er satt opp med f.eks. et grenrør med liten flens, eller et komplett eksosanlegg som går på en buss? Jeg kan evt sette på det gamle fra Hengebuksvinet, men det blir veldig struping av en 1915 med det sugerøret/enderøret dette anlegget har...
Hjelp settes stor pris på, kanskje denna kjerra blir å finne på SCC i år også!
Min forrige motor var ca 20 mm smalere enn originalt (pga slip-skirt-stempler), og jeg hadde kappet og sveist grenrøret på eksosanlegget mitt for å passe på denne. Nå har jeg ikke noe eksosanlegg som passer på AR-motoren, og som samtidig går under støtfangeren bak. Noen som er satt opp med f.eks. et grenrør med liten flens, eller et komplett eksosanlegg som går på en buss? Jeg kan evt sette på det gamle fra Hengebuksvinet, men det blir veldig struping av en 1915 med det sugerøret/enderøret dette anlegget har...
Hjelp settes stor pris på, kanskje denna kjerra blir å finne på SCC i år også!