Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Moderator: Global moderator
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Eg satt nå å skrek og kaldsvette så kan skrive under på at den går rikelig fort nok nå. 

Last edited by Dalland on Sun Apr 28, 2013 3:28 pm, edited 1 time in total.
Tror du skulle tatt det litt rolig med den hjemmebrygga ølen før du skrev det innlegget, Dalland...Dalland wrote: Eg satt nå å skrek og kaldsvette så regner kan skrive under på at den går rikelig fort nok nå.![]()
Swype tastatur på mobilen skriver for meg, blir like uforståelig om eg er edru eller i koma.Magnus wrote:Tror du skulle tatt det litt rolig med den hjemmebrygga ølen før du skrev det innlegget, Dalland...Dalland wrote: Eg satt nå å skrek og kaldsvette så regner kan skrive under på at den går rikelig fort nok nå.![]()

Med Bløygen har det skjedd litt i det siste:
- Sterkt forsterket stabstag foran er montert for en ukes tid siden, dette var en sinnsyk jobb å få på plass, med klemming til fingra ble røde og hovne... Stor takk til formann Jonn-Stian for hjelp!
- Igår etter Vårmønstringa ble subwooferkasse og bakovervendt sittebenk montert, og stereoanlegget ellers kobla opp igjen. Stor takk til Tommy og Magnus for dette arbeidet!
Stabstaget ga god uttelling i svingene, minimalt med krenging nå! Jeg måtte lage nye ytre fester/klemmer til staget, da disse ikke er å få tak i nye, jeg lagde de av en galvanisert klemme for et trafikkskilt
Og DEILIG å få lyd i bussen igjen

Ikveld blir det trolig montering av et sett med fronthøyttalere.
- Sterkt forsterket stabstag foran er montert for en ukes tid siden, dette var en sinnsyk jobb å få på plass, med klemming til fingra ble røde og hovne... Stor takk til formann Jonn-Stian for hjelp!
- Igår etter Vårmønstringa ble subwooferkasse og bakovervendt sittebenk montert, og stereoanlegget ellers kobla opp igjen. Stor takk til Tommy og Magnus for dette arbeidet!
Stabstaget ga god uttelling i svingene, minimalt med krenging nå! Jeg måtte lage nye ytre fester/klemmer til staget, da disse ikke er å få tak i nye, jeg lagde de av en galvanisert klemme for et trafikkskilt

Og DEILIG å få lyd i bussen igjen

Ikveld blir det trolig montering av et sett med fronthøyttalere.
Last edited by Solan on Fri May 10, 2013 10:59 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Etter å ha kjørt på Fusaveier idag, med tusen svinger, så kan jeg se fordeler med stabstag ja..
Og som vi har vert innepå før, så har jeg jo ikke akkurat recaro seter som holder meg på plass heller.
Er det modifiserte greier bortsett fra festene? eller er det hyllevare noen plass?

Er det modifiserte greier bortsett fra festene? eller er det hyllevare noen plass?
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

Seteunderstellet til Recarosetet er hjemmelagd, sveist sammen av flattjern og to seteskinner fra boble 
Mitt Recaro førersete, som passer rett inn på originale fester, tenkte jeg å selge når jeg har fått tilpasset de Golf-setene jeg nå har kjøpt.

Mitt Recaro førersete, som passer rett inn på originale fester, tenkte jeg å selge når jeg har fått tilpasset de Golf-setene jeg nå har kjøpt.
tenkte mer på stabstaget...Solan wrote: Seteunderstellet til Recarosetet er hjemmelagd, sveist sammen av flattjern og to seteskinner fra boble

Stabstaget er hyllevare hos CSP, ja. Og du må kjøpe indre fester separat, mener jeg. De ytre festene lages ikke repro, så de må du enten lage sjøl, eller kjøpe brukt.
TakkerSolan wrote: Stabstaget er hyllevare hos CSP, ja. Og du må kjøpe indre fester separat, mener jeg. De ytre festene lages ikke repro, så de må du enten lage sjøl, eller kjøpe brukt.

Nå er frontsett på plass i bussen - mye stereogreier på Lysø Industries i det siste 
De smukke brakettene rundt høyttalerne er mekket til av Solan, og lyden føles mye mer naturlig i bussen når den kommer litt fra alle kanter
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]

De smukke brakettene rundt høyttalerne er mekket til av Solan, og lyden føles mye mer naturlig i bussen når den kommer litt fra alle kanter

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
- Attachments
-
- DSC04540.JPG (36.77 KiB) Viewed 3004 times
-
- DSC04541.JPG (56.09 KiB) Viewed 2997 times
-
- DSC04543.JPG (43.35 KiB) Viewed 2998 times
Da er bussen oppe og går, og klar for både BugOut og Bore-treff, etter flere gangers demontering og rensing av forgasserne. Drit og rusk forsvant til slutt, og nå er det bare morro å kjøre. Motoren går fint på alle turtall, og funker meget bra. 
Jeg har en liten bensinlekkasje ved hardt gasspådrag, og mistenker at pakningen til akselerasjonspumpa er synderen. Noen som har en sånn liggende til Dellorto DRLA 40, eller gjerne et helt (eller to) komplett pakningssett...?

Jeg har en liten bensinlekkasje ved hardt gasspådrag, og mistenker at pakningen til akselerasjonspumpa er synderen. Noen som har en sånn liggende til Dellorto DRLA 40, eller gjerne et helt (eller to) komplett pakningssett...?
Den var rå fin!:D
Min kollega Arnulf og jeg hadde en fotoseanse av Bløygen her på fredag. Her ser dere noen av bildene som ble resultatet.
Alle bilder er tatt av Arnulf Østerdal.
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
Alle bilder er tatt av Arnulf Østerdal.
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
- Attachments
-
- DSC_7083_red.jpg (57.05 KiB) Viewed 3900 times
-
- DSC_7154_red.jpg (44.94 KiB) Viewed 2843 times
-
- DSC_7176_red.jpg (55.52 KiB) Viewed 2812 times
-
- DSC_7330_red.jpg (48.82 KiB) Viewed 2837 times
-
- DSC_7056_red.jpg (34.96 KiB) Viewed 2824 times
-
- DSC_7105_red.jpg (25.29 KiB) Viewed 2828 times