Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

djupevik
Styret
Styret

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by djupevik »

Kanon/Amazing! Blir bra det der  :D
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Steike! Du e klar for tur Svein! :thup
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Det er vel på tide med en oppdatering igjen her...

Dalland har nå bedrevet heftig porting av toppene på motoren i bussen, han påstår at det nå fort har blitt 30 DHK ekstra (DHK=DallandHesteKrefter). Motoren er nå skrudd sammen igjen, og montert i bussen. Vi hadde oppstart på lørdag, og det virket veldig ok. God gassrespons og bra oljetrykk (trykkgiver er byttet til 0-5 bar, så den samsvarer med instrumentet...). Men det er problemer med ladinga, og etter måling av ladespenning, har vi funnet ut (tror vi) at det er dioder/regulator som er dårlig/gåen. Ny er på vei i posten fra Unneberg Bil "as we speak".

På interiørfronten har det også skjedd litt. Jeg har lagt på akustisk lyddemping på gulvet i hele passasjerrommet og over motorkassa. Jeg har hatt ute rock'n-roll setet/senga, og montert inn 6"x9" høyttalerkassene i fronten på senga, og jeg har lagt gulv. Planen var jo å få et linoleumsgulv i bussen som så ut som det Magnus har lagt ut bilder av tidligere i tråden. Men jeg gikk (nok en gang) for en budgetløsning, både når det gjaldt pris og arbeidsinnsats. Det ble en pakke med IKEA Tundra klikk-laminat til 188 kroner, og jobben var gjort på 10 minutter... Det får holde for denne sesongen, så får jeg gjøre noen erfaringer, og lage en bedre løsning på sikt, hvis/når det viser seg å ikke fungere.

Igår byttet jeg støtdempere bak til noen SPAX gassdempere. Jeg har bestilt de på mål, etter instruksjoner på hjemmesiden til produsenten. Men da jeg monterte de, så er de ca 5 cm kortere enn de som stod på fra før. Dette medfører at jeg sannsynligvis må montere av støtdemper før jeg klarer å ta av bakhjulet (det var trangt nok fra før), noe som igjen fører til at det skal på plass en boks med punkteringsspray i bussen...

Forsterket stabstag foran skal monteres om kort tid, og da er bussesongen igang :)

Noen bilder:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=7]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]
Attachments
bilde_1.JPG
bilde_1.JPG (57.17 KiB) Viewed 3095 times
bilde_21.jpg
bilde_21.jpg (144.1 KiB) Viewed 3163 times
bilde_11.jpg
bilde_11.jpg (116.44 KiB) Viewed 3111 times
bilde_4.JPG
bilde_4.JPG (29.28 KiB) Viewed 3126 times
bilde_5.JPG
bilde_5.JPG (38.78 KiB) Viewed 3111 times
bilde_2.JPG
bilde_2.JPG (37.24 KiB) Viewed 3158 times
bilde_3.JPG
bilde_3.JPG (41.05 KiB) Viewed 3157 times
Last edited by Solan on Mon Mar 25, 2013 3:14 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

Dette ble stilig, Svein!  :)
Ser ut til at du begynner å bli klar til sesongen...  :thup
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
EsJo
Supermedlem
Supermedlem

Post by EsJo »

Ser jo meget bra ut det der :) Gulvet var et røverkjøp :thup
Tlf:: 48606876
T-1
Supermedlem
Supermedlem

Post by T-1 »

:thup
The Wheeler dealer
1303s73
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by 1303s73 »

Bra jobbing!

Hilsen Geir
Superbeetle
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Superbeetle »

Er det noe vitenskap bak portingen eller er det bare gravd utav? Ser jo veldig åpent ut, men åpent er vel ikke alltid det beste når det kommer til swirl/flow i innsuget? Jeg er litt nysgjerrig på å begynne på et motorprosjekt selv, men har vel ikke allverdens erfaring med disse motorene :)
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Superbeetle wrote: Er det noe vitenskap bak portingen eller er det bare gravd utav? Ser jo veldig åpent ut, men åpent er vel ikke alltid det beste når det kommer til swirl/flow i innsuget? Jeg er litt nysgjerrig på å begynne på et motorprosjekt selv, men har vel ikke allverdens erfaring med disse motorene :)
Dessverre så er bildet svein la ut av toppene veldig dårlig og missvisenede til selve porte jobben.
Joda ligger endel tanker bak porting og valg diameter nedover kanalene.
På disse toppene er innsugsportene på ca 85% av ventil størrelsen, og toppene er portet veldig pent rundt ventilstyringene, samt er innsugene matchportet noe som krever fresing halvveis opp på innsuget. Eksosportene er selvfølgelig også portet etter beste evne med et utsende som minner litt om porsche 356 toppene. Titan ventilene er slipt, med børstet ventilstamme/bakside og noen små triks som ellers ikke nevnes. ;) Alle ventilsetene er slipt i 75, 60, 45, 30 grader.
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Etter å ha bytta regulator i dynamoen, så ble ladinga fremdeles ikke bedre. Mye styr att og fram med dette, og testing av diverse med dynamoen. Har ikke fått den til å lade skikkelig, og bestemte derfor å gå for en ny dynamo.

Da har "ny" vekselstrømsdynamo blitt handlet inn, dvs en fabrikkoverhalt Bosch med 3 års garanti, fra Mekonomen v/Dalland.  :thup

Denne ble faktisk en god del billigere enn en "jalla-repro" fra Unneberg (den forrige) som ga seg etter 16.000 km... :(  Denne er installert, og lader som bare juling :) Litt småpjukkel som må gjøres på Breistein idag, dvs sette på en skive innenfor reimhjulet på dynamoen, samt å få tak i ABA-klemmer fra Tess og få festa stabstaget foran, så er Bløygen 'good to go' for 2013-sesongen  8)
Last edited by Solan on Thu Apr 25, 2013 9:48 am, edited 1 time in total.

"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

:thup
djupevik
Styret
Styret

Post by djupevik »

Hærlig! Gleder meg til ny cruisingrunde i sentrum en lørdagskveld i sommer :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
EsJo
Supermedlem
Supermedlem

Post by EsJo »

Blir så bra atte!!  :thup
Tlf:: 48606876
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Da er råskinnet på veien igjen :)
Den går fært, vi skremte opp noen Audier og "Beamere" på sjølinjen tidligere idag :) Føltes suverent å kjøre buss igjen i finværet, lenge siden sist nå!

Takk til Dalland for hjelp med tune-up!

erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Har den mer Dallan-hestekrefter?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Post Reply