
Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Moderator: Global moderator
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Kanon/Amazing! Blir bra det der 

(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Steike! Du e klar for tur Svein! 

www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Det er vel på tide med en oppdatering igjen her...
Dalland har nå bedrevet heftig porting av toppene på motoren i bussen, han påstår at det nå fort har blitt 30 DHK ekstra (DHK=DallandHesteKrefter). Motoren er nå skrudd sammen igjen, og montert i bussen. Vi hadde oppstart på lørdag, og det virket veldig ok. God gassrespons og bra oljetrykk (trykkgiver er byttet til 0-5 bar, så den samsvarer med instrumentet...). Men det er problemer med ladinga, og etter måling av ladespenning, har vi funnet ut (tror vi) at det er dioder/regulator som er dårlig/gåen. Ny er på vei i posten fra Unneberg Bil "as we speak".
På interiørfronten har det også skjedd litt. Jeg har lagt på akustisk lyddemping på gulvet i hele passasjerrommet og over motorkassa. Jeg har hatt ute rock'n-roll setet/senga, og montert inn 6"x9" høyttalerkassene i fronten på senga, og jeg har lagt gulv. Planen var jo å få et linoleumsgulv i bussen som så ut som det Magnus har lagt ut bilder av tidligere i tråden. Men jeg gikk (nok en gang) for en budgetløsning, både når det gjaldt pris og arbeidsinnsats. Det ble en pakke med IKEA Tundra klikk-laminat til 188 kroner, og jobben var gjort på 10 minutter... Det får holde for denne sesongen, så får jeg gjøre noen erfaringer, og lage en bedre løsning på sikt, hvis/når det viser seg å ikke fungere.
Igår byttet jeg støtdempere bak til noen SPAX gassdempere. Jeg har bestilt de på mål, etter instruksjoner på hjemmesiden til produsenten. Men da jeg monterte de, så er de ca 5 cm kortere enn de som stod på fra før. Dette medfører at jeg sannsynligvis må montere av støtdemper før jeg klarer å ta av bakhjulet (det var trangt nok fra før), noe som igjen fører til at det skal på plass en boks med punkteringsspray i bussen...
Forsterket stabstag foran skal monteres om kort tid, og da er bussesongen igang
Noen bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=7]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
Dalland har nå bedrevet heftig porting av toppene på motoren i bussen, han påstår at det nå fort har blitt 30 DHK ekstra (DHK=DallandHesteKrefter). Motoren er nå skrudd sammen igjen, og montert i bussen. Vi hadde oppstart på lørdag, og det virket veldig ok. God gassrespons og bra oljetrykk (trykkgiver er byttet til 0-5 bar, så den samsvarer med instrumentet...). Men det er problemer med ladinga, og etter måling av ladespenning, har vi funnet ut (tror vi) at det er dioder/regulator som er dårlig/gåen. Ny er på vei i posten fra Unneberg Bil "as we speak".
På interiørfronten har det også skjedd litt. Jeg har lagt på akustisk lyddemping på gulvet i hele passasjerrommet og over motorkassa. Jeg har hatt ute rock'n-roll setet/senga, og montert inn 6"x9" høyttalerkassene i fronten på senga, og jeg har lagt gulv. Planen var jo å få et linoleumsgulv i bussen som så ut som det Magnus har lagt ut bilder av tidligere i tråden. Men jeg gikk (nok en gang) for en budgetløsning, både når det gjaldt pris og arbeidsinnsats. Det ble en pakke med IKEA Tundra klikk-laminat til 188 kroner, og jobben var gjort på 10 minutter... Det får holde for denne sesongen, så får jeg gjøre noen erfaringer, og lage en bedre løsning på sikt, hvis/når det viser seg å ikke fungere.
Igår byttet jeg støtdempere bak til noen SPAX gassdempere. Jeg har bestilt de på mål, etter instruksjoner på hjemmesiden til produsenten. Men da jeg monterte de, så er de ca 5 cm kortere enn de som stod på fra før. Dette medfører at jeg sannsynligvis må montere av støtdemper før jeg klarer å ta av bakhjulet (det var trangt nok fra før), noe som igjen fører til at det skal på plass en boks med punkteringsspray i bussen...
Forsterket stabstag foran skal monteres om kort tid, og da er bussesongen igang

Noen bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=7]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
- Attachments
-
- bilde_1.JPG (57.17 KiB) Viewed 3094 times
-
- bilde_21.jpg (144.1 KiB) Viewed 3162 times
-
- bilde_11.jpg (116.44 KiB) Viewed 3110 times
-
- bilde_4.JPG (29.28 KiB) Viewed 3125 times
-
- bilde_5.JPG (38.78 KiB) Viewed 3110 times
-
- bilde_2.JPG (37.24 KiB) Viewed 3157 times
-
- bilde_3.JPG (41.05 KiB) Viewed 3156 times
Last edited by Solan on Mon Mar 25, 2013 3:14 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Dette ble stilig, Svein! 
Ser ut til at du begynner å bli klar til sesongen...

Ser ut til at du begynner å bli klar til sesongen...

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Ser jo meget bra ut det der
Gulvet var et røverkjøp 


Tlf:: 48606876
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Bra jobbing!
Hilsen Geir
Hilsen Geir
- Superbeetle
- Juniormedlem
- Posts: 71
- Joined: Thu May 21, 2009 11:28 pm
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Er det noe vitenskap bak portingen eller er det bare gravd utav? Ser jo veldig åpent ut, men åpent er vel ikke alltid det beste når det kommer til swirl/flow i innsuget? Jeg er litt nysgjerrig på å begynne på et motorprosjekt selv, men har vel ikke allverdens erfaring med disse motorene 

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Dessverre så er bildet svein la ut av toppene veldig dårlig og missvisenede til selve porte jobben.Superbeetle wrote: Er det noe vitenskap bak portingen eller er det bare gravd utav? Ser jo veldig åpent ut, men åpent er vel ikke alltid det beste når det kommer til swirl/flow i innsuget? Jeg er litt nysgjerrig på å begynne på et motorprosjekt selv, men har vel ikke allverdens erfaring med disse motorene![]()
Joda ligger endel tanker bak porting og valg diameter nedover kanalene.
På disse toppene er innsugsportene på ca 85% av ventil størrelsen, og toppene er portet veldig pent rundt ventilstyringene, samt er innsugene matchportet noe som krever fresing halvveis opp på innsuget. Eksosportene er selvfølgelig også portet etter beste evne med et utsende som minner litt om porsche 356 toppene. Titan ventilene er slipt, med børstet ventilstamme/bakside og noen små triks som ellers ikke nevnes.

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Etter å ha bytta regulator i dynamoen, så ble ladinga fremdeles ikke bedre. Mye styr att og fram med dette, og testing av diverse med dynamoen. Har ikke fått den til å lade skikkelig, og bestemte derfor å gå for en ny dynamo.
Da har "ny" vekselstrømsdynamo blitt handlet inn, dvs en fabrikkoverhalt Bosch med 3 års garanti, fra Mekonomen v/Dalland.
Denne ble faktisk en god del billigere enn en "jalla-repro" fra Unneberg (den forrige) som ga seg etter 16.000 km...
Denne er installert, og lader som bare juling
Litt småpjukkel som må gjøres på Breistein idag, dvs sette på en skive innenfor reimhjulet på dynamoen, samt å få tak i ABA-klemmer fra Tess og få festa stabstaget foran, så er Bløygen 'good to go' for 2013-sesongen 
Da har "ny" vekselstrømsdynamo blitt handlet inn, dvs en fabrikkoverhalt Bosch med 3 års garanti, fra Mekonomen v/Dalland.

Denne ble faktisk en god del billigere enn en "jalla-repro" fra Unneberg (den forrige) som ga seg etter 16.000 km...



Last edited by Solan on Thu Apr 25, 2013 9:48 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Hærlig! Gleder meg til ny cruisingrunde i sentrum en lørdagskveld i sommer 

(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Da er råskinnet på veien igjen 
Den går fært, vi skremte opp noen Audier og "Beamere" på sjølinjen tidligere idag
Føltes suverent å kjøre buss igjen i finværet, lenge siden sist nå!
Takk til Dalland for hjelp med tune-up!

Den går fært, vi skremte opp noen Audier og "Beamere" på sjølinjen tidligere idag

Takk til Dalland for hjelp med tune-up!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein