Dypping, zinking, sandblåsing ?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: Dypping, zinking, sandblåsing ?

Post by Ølle »

Det var Zinken som gjorde jobben ja!  :)

Prisen var på 3 500 + moms. Dette var i 2010

Karosseriet må leveres fri for maling og olje. Det gjorde ingenting om det var rust på karosseriet. - Men sørg for at det ikke er rustet så mye at du ender opp med store hull etter dyppingen! De boret noen hull i karosseriet enkelte steder for at det ikke skulle flyte. Det er ikke karosseridypping Zinken primært driver med - om karosseriet slår seg er dette for egen regning.

Vektøkning? Må beklage og si at at eg ikke har målt den! Men den er nok målbar, kan ta og veie bilen når den er skrudd sammen - sinkbelegget vil nok gi et utslag!

Helt riktig Tistlo, grunningen må kunne hefte på sink ja! Spurte ekspeditøren på lakkspesialisten flere ganger om han var sikker :P


Men! En grundig sandblåsing med utstyr som er beregnet på tynne plater, samt at en sørger for at det sandblåste karosseriet blir beskyttet så raskt så mulig - vil gi et meget godt resultat + mindre etterarbeid.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Dypping, zinking, sandblåsing ?

Post by Tistlo »

for meg virka da som at zinken ikkje ville ta imot karosseri, men går kanskje an å overbevisa dei då :)

vist eg ikkje huksar heilt feil so heiter grunninga jotun penguard + noko meir. den bruker me på jobben som grunning over galvanisert flate før lakking med andre typer. sovidt eg har skjønt er ikkje denne malingstypen serlig gammal, for da er ikkje lenge sidan galvaniserte ting måtte monterast og stå ute i min.2år før det kunne malast pga at alle syrene må trekka ut.


EDIT: da eg meiner er at eg trur ikkje da er godt nok att grunninga berre HEFTER på sink. ferskt galvanisert stål er noko heilt anna enn gammalt galvanisert stål eller ting som er lakka med sinkspray. nesten kva som helst 2komp epoksy lakk vil jo hefta på sink. men da er ikkje utan grunn at da vert brukt spesialgrunning oppå da ny-galvaniserta stålet før vanlig grunning-lakk
Last edited by Tistlo on Sat Mar 02, 2013 11:44 am, edited 1 time in total.
TLF: 97419035
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Dypping, zinking, sandblåsing ?

Post by Henrik »

Nå må du huske på at ekspeditøren på Lakkspesialisten fort kan ha hatt en stor dott med hår på toppen, og liten peiling på lakk ;D ;D
-69 Fastback
-60 T1
Ølle
Styret
Styret
Posts: 237
Joined: Fri Mar 01, 2013 3:56 pm

Sv: Dypping, zinking, sandblåsing ?

Post by Ølle »

Blir spennende å se hvor lenge lakken holder da :P

Ettersom prosjektet har blitt til et "få bilen på veien, gjerne i dag"-prosjekt så vil nok lakkering og finish bli tatt på ny når det passer litt bedre. - Så det er ikke krise selv om lakken slipper selv om eg helst ser at den holder. Noterer meg Jotun penguard + noko meir for sikkerthets skyld!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Dypping, zinking, sandblåsing ?

Post by Tistlo »

sidan du ikkje skal bruka spesialgrunninga er da nok lurt å utsetta lengst mulig den lakkinga, men for al del, vist du er bevist om å ta opp igjen lakkinga seinare so er da jo berre å gje havre! da som er heilt klinkande sikkert er at den bilen din ikkje vil rusta sund iløp av dette århundre!:) fyll alle hulrom med skikkelig feita so vert da ein garantert suksess!
TLF: 97419035
Post Reply