Lekker olje ut drivakslingen

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
Lennart
Nybegynner
Nybegynner

Lekker olje ut drivakslingen

Post by Lennart »

Hei alle sammen.

Etter en hektisk høst med mye jobb og bygging av nytt bad er det endelig tid for å få klargjort min importerte Karmann Ghia Cab 1967 mod, til registrering.
Da jeg skulle begynne oppdaget jeg at det var kommet girolje ut rundt høyre drivaksling  :'( , var ikke dette jeg hadde planlagt å begynne med, men bør nokk få fikset dette aller først. Oljen kommer ut rundt drivakselen inne i bremseskåla,
Bilen har stått på bukker siden august, har med jevne mellomrom vert ute og sett til den/vist den frem, men oppdaget ikke lekasjen før like etter nyttår. Noe jeg finner litt merkeligt og
Har noen spørsmål jeg ønsker svar på..

Har det noe å si at bremseskålen ikke bygger nokk ut, slik at den store mutteren ikke blir trekt nokk til ?
Hvor ligger tetningen ut fra girkassen ?
Skal det være olje i mansjetten som ligger inne ved girkassen ?
Håper noen skjønner hva jeg mener, og kan gi meg svar på dette...

Mvh.
Lennart
1967 Karmann Ghia Cab
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Lekker olje ut drivakslingen

Post by erika »

Hei,
dette er normalt easy fix. Du trenger et pakningssett til 100 kr +/- og må bare skru av de 4 skruene der, og bytte pakninger og pakningsring i lagerskålen. En viss rekkefølge på dette, men den oppskriften finner du også på Interwebben. Feks: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=390057

Har trolig et pakningssett til deg om du vil hente på Hop i morgen ettermiddag. evt. -> SMS 99275880
Last edited by erika on Tue Jan 22, 2013 12:02 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Lennart
Nybegynner
Nybegynner

Post by Lennart »

erika wrote: Hei,
dette er normalt easy fix. Du trenger et pakningssett til 100 kr +/- og må bare skru av de 4 skruene der, og bytte pakninger og pakningsring i lagerskålen. En viss rekkefølge på dette, men den oppskriften finner du også på Interwebben. Feks: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=390057

Har trolig et pakningssett til deg om du vil hente på Hop i morgen ettermiddag. evt. -> SMS 99275880
Takker for svar og link. Jeg tar kontakt i løpet av dagen, og svinger nerom en tur i eytermidag  :)
1967 Karmann Ghia Cab
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

og ja da skal vera olja i mansjetten. og nei du må ikkje bruka bilen vist du ikkje får spennt fast akselmutteren!! då mystar du hjulet før du veit ordet av da
TLF: 97419035
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

Mulig jeg tar feil, men om bremsetrommelen har vert av..( om den har vert det i "lagringsperioden") Vil ikke da lekkasje kunne komme da det ikke er press på o-ringen som er der inni? Og at den har stått på bukker, gjør vel også at akslingene får en uheldig visning med tanke på lekkasjen.. Jeg fikk også slik lekkasje på ovalen da den sto slik, uten trommel..
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

da er simringen som tetter, og den er ikkje avhengig av press frå trommelen, men om bilen står på bokkar med akslingane hengande ned er sjangsen stor for lekkasje. normalt står jo akslingane ganske vanrett eller tilnerma i "oppøvebakke"
TLF: 97419035
Lennart
Nybegynner
Nybegynner

Post by Lennart »

Mange takk for gode svar og råd.
Spørs om det ikke var på grunn av løs bremseskål, og manglende press på oringen på akslingen, var der oljen kom ut.
Nå er pakninger, o-ringer og simmering byttet og bremseskål montert, så nå er det bare å etterfylle olje på girkassa, så håper jeg det er tett.
Takk til Erik og gjengen nere på Hop, som ga meg både råd og paknings sett, kaffi på meg nestegang  :)

Lennart
1967 Karmann Ghia Cab
Post Reply