56 cal-look + motorbygge

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by VW 181 »

RZR-Andy wrote: Se her ja, de sideblekkene fra 181 brukes så det ikke blir varmestråling inn under sylindrene fra j-tubesene? Snedig - og sikkert langt fra alle som har tenkt den tanken! 181 hadde vel ikke varmebokser de, da?
Nei, det er riktig. De har en 4 kW bensinbrenner fra Ebersprächer under panseret foran, så dersom den er iorden og godt vedlikeholdt, så fryser man ikke! (Hvis man ser bort fra trekken, da..)  ;D
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Ja det er riktig det André.
Gene Berg selger dem -  GB 7400L og GB 7400R , men de ligner på de over http://www.geneberg.com/product_info.ph ... 1cb308956a, og målene på platen fant jeg i en tråd på TheSamba (kilde:Glenn), så det bør være en smal sak å lage dem. OBS de er vistnok forskjellig lengde på hver side.
Attachments
Thinglowertinsketch.jpg
Thinglowertinsketch.jpg (27.49 KiB) Viewed 2479 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Har planer om å få montert på et sett med originale BRM felger på denne - men venter i mellomtiden på å få ett av hjulene tilbake fra reparasjon. Det er ikke så mange som sveiser magnesium i Norge, men nå er felgen i Sandefjord for fix.
[attachment=1]

For de som har interesse av det - så er det ikke bare å skru på disse hjulene med originale bolter. Det er laget et lite sett med bolter, mutre og stålforinger som fulgte med originalt. Jeg har vært heldig og fått låne disse av Rune Weea (takk!) og har planer om å få produsert/maskinert meg et eget sett. Får trolig tilgang til en del verktøy ol. på den nye jobben min til høsten. Slik ser dette ut - håper det er trygt å kjøre med:
[attachment=2]

For de som kunne tenke seg å lage - så har jeg tatt målene i kveld:
[attachment=3]

Har blitt anbefalt bolter som dette (alu/mag) - men er usikker på om det lar seg maskinere en "rund" kant der bolten skal mot foringen, eller om mutrene må maskineres til 45 graders kon. Foringen er jo stål - så kanskje bolten også burde være i stål? Er ikke opptatt av vekten!
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... ZWD1V#pics
[attachment=4]
Attachments
BRM crack.jpg
BRM crack.jpg (54.13 KiB) Viewed 2494 times
BRM bolt.jpg
BRM bolt.jpg (81 KiB) Viewed 2493 times
BRM bolt meassures rez.jpg
BRM bolt meassures rez.jpg (46.61 KiB) Viewed 2489 times
porsche alloy lugs.jpg
porsche alloy lugs.jpg (46.22 KiB) Viewed 2451 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by Jon T »

Hei <erik!
hvilken dekk dim og senk kjører du foran, og går det greit?
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Har Firestone F-560 135R15 fremme. Tror det er innsveisede puma senkesatser. Den er god å kjøre med, og har ikke nevneverdige problemer med senkingen. Tilskriver det at senking av kingbolt forstilling visstnok er mer komfortabel enn en med kuler. Har Flat4 BRM felger - som jeg mener er 5 tommer brede (MWS BRM er 5,5").
Hender det sier dunk i en hump nå og da, noe som jeg lurer på om kan være demperen som bunner.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Tenkte jeg skulle forsøke å renovere noen bolter og mutre, og fikk tips om å bruke Ferro-Bet til å fjerne rust og deretter Brunering http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=126
[attachment=1]

Følg med på utviklingen - så får vi se hvordan det går.
Ferro-Bet ble kjøpt på fargehandler i Bjørnsonsgaten. Rød til rustfjerning og Blå (rustvask) til trebåter med blåmann.
[attachment=2]

FØR bilder:
[attachment=3]
Disse har ligget i diesel en stund og ser derfor ikke så ille ut:
[attachment=4]
Attachments
brunering.jpg
brunering.jpg (13.7 KiB) Viewed 2465 times
ferrobet.jpg
ferrobet.jpg (51.92 KiB) Viewed 2459 times
bolt 0.jpg
bolt 0.jpg (40.97 KiB) Viewed 2421 times
mutre 0.jpg
mutre 0.jpg (55.05 KiB) Viewed 2437 times
Last edited by erika on Fri Jun 20, 2008 10:40 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by Gaute(alutig) »

Litt spent på dette!
Hold oss oppdatert erik  :)
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

OK - Dette er ETTER, dvs en natt i et bad med Ferro-Bet:
[attachment=1]
[attachment=2]

Jeg la den bolten enda en natt til i badet, men den er vel egentlig ok allerede.

Ser at jeg skulle ha hatt dem i en skikkelig delevasker før jeg la dem til "avrusting" - de synes fortsatt å være litt skitne. Har ikke fått bruneringssettet mitt i posten - men jeg skal gi en ny update.
Attachments
bolt 1.jpg
bolt 1.jpg (46.65 KiB) Viewed 2454 times
mutre 1.jpg
mutre 1.jpg (52.41 KiB) Viewed 2426 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Fralg
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 803
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:42 am
Location: Nær Bergen
Contact:

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by Fralg »

Ta ekstra godt vare på den bolten!
Er jo en KAMAX jo! ;)

Venter også spent på resultatet fra bruneringssettet ditt, hadde Gasolin dette på lager?
Kjøpte for noen år siden en liten delevasker (de har tilsvarende på Gasolin til ca 1000.-) og denne fungerer utmerket til små deler
Last edited by Fralg on Sat Jun 21, 2008 12:55 am, edited 1 time in total.
www.algroy.no     The Split  Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961  + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
Image
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by RZR Andy »

Hva med å prøve en liten sitrusmix på disse "kronjuvelene" da? Ekte Kamax-er må tas skikkelig vare på, vet du! Jeg har vasket i gammel bensin, det løser det meste, men husk å stumpe jubben før du begynner ;D
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Hehe... Kamax er jo blitt gull - kanskje jeg kan selge den på ebay etterpå!

Lurte litt på syre også, men fikk høre at Ferro-Beten bare tar rust og ikke metallet - så jeg prøver den først. Kunne tenke meg et opplegg der jeg dumpet alle skrueglassene mine oppi luriummet, uten for mye styr med hver enkelt skrue.
Bestilte Bruneringssettet på onsdag kveld, og fikk hentelapp på posten i går, lørdag fra Gasolin. Det må være OK.
Her er den berømte Kamax-en etter en ekstra natt i Ferro-Bet (og litt gnikking med tørkepapir på bolthodet). Brunering neste. Følg med....
Attachments
bolt 2 netter.jpg
bolt 2 netter.jpg (44.02 KiB) Viewed 2392 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by Tistlo »

Dette vert spennande!!

Nydelig bil har du og ;)
TLF: 97419035
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Takk, hyggelig å se deg på forumet!

Da er Kamax-en brunet ferdig. Den ble bra, men er litt mellomfornøyd med mutrene. Trolig skulle rengjøringen her vært bedre. Får ønske meg en delevasker (og en større garasje):
Attachments
Ferdig kamax.jpg
Ferdig kamax.jpg (36.93 KiB) Viewed 2383 times
mutre ferdig.jpg
mutre ferdig.jpg (53.18 KiB) Viewed 2356 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Fralg
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 803
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:42 am
Location: Nær Bergen
Contact:

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by Fralg »

Et par spørsmål om dette Erik:
Hvor lenge ligger de i badet?
Kan du gjøre dette med en ny elforsinket/galvanisert skrue?
Tåler slag osv?

f
www.algroy.no     The Split  Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961  + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
Image
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

10 minutter i rengjøringsvæsken - skyll med vann - 3 til 5 minutter (max) i bruneringsvæsken - skyll med vann - 10 min i spesialoljen som følger med (20 min for støpejern). Lufttørkes (1 døgn?).

Vet ikke hvordan det holder på galvaniserte deler, ei heller om det tåler slag. Trolig tåler det slag for det ser ut som dette trekker noe inn i metallet. En fordel er at dette "bygger ikke" slik som lakk og el-forsinking gjør.  REDIGERT: Det er ikke noe problem å skrape bort den sorte overflaten - feks. med en kniv eller en spiss gjenstand.

Tror jeg ville ha sjekket ut FROST, og hva det koster å bestille direkte fra dem med frakt og mva. Settet kommer fra dem - ser det koster 300 NOK eks frakt og mva i UK. http://www.frost.co.uk/item_Detail.asp? ... king%20Kit
Gasolin skulle ha 695 +70 kr i frakt. Kjemikaliene kan brukes mange ganger. Har her bare tatt en liten test.
Last edited by erika on Wed Jun 25, 2008 12:39 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Post Reply