T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Jan-Henrik »

Ettersom 911 prisene øker raskere enn Porsche fondet, hev jeg meg rundt å kjøpte denne av "Padden".
Bilen er nok kjent for mange. Husker faktisk selv å ha lest den annonsen på Bt for mange år siden.

Lite visste han at bilen faktisk skulle eies av en "ungsau i blank BMW"  :thup

Motoren var selvsagt trekkplasteret, bilen var i realiteten kjøpt da jeg "ruset ann litt", men ble ganske overasket over standen på resten av bilen. Den er bortimot strøken. Litt riper her og der, men det skal være det på en racerbil!  8)

Pga. Motoren blir nok dette for et evig prosjekt å regne, ikke mye å gjøre utseende messig, men planen i første omgang er;

1. Forsette arbeidet med godkjenning av motor/bil.
2. Overhaling av motor.
3. Bur
4. Litt ned.
5. "Pedal to the metall til fanden stirrer meg i kvitøge"!!
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by VW 181 »

Kult!  :thup

Lykke til, skal bli kjekt å se denne i bruk.  :)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
ts
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 841
Joined: Sat Jul 04, 2009 11:54 am

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by ts »

Oi oi oi!! Gratulerer  :thup
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Dalland »

Ante meg når du sa du viste hvem som hadde kjøpt den... ;D

Lykke til, og om du blir stoppet av purken så kjøper eg den for 20 lapper. :thup :P
GreenBug

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by GreenBug »

Grattis med fet bil :)
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Jan-Henrik »

[quote="Dalland"]
Ante meg når du sa du viste hvem som hadde kjøpt den... ;D

Lykke til, og om du blir stoppet av purken så kjøper eg den for 20 lapper. :thup :P

Bare til å holde pengene klare til våren, oddsen for at JEG blir stoppet er høyere enn å vinne i lotto!! :police:

Ser virkelig fram til godkjenningsprosessen forøvrig!!
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Solan »

Gratulerer med sprek bil. Men jeg trur absolutt ikke denne motoren trenger overhaling!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Jan-Henrik »

Helt sant det du sier, Svein! Grunnlaget er nok bunnsolid, men motor har ikke spunnet mange omr. Siden den ble bygget, tross dens alder. Svetter litt på riktig høyre side. Også litt ustabilt turtall på tomgang, men det regner jeg med er normalt på en såpass trimmet motor.

Håper veldig at Motorbygger ønsker ta imot den, men har forstått at han "har gitt seg", selvom han driver kommersielt veksted.
Om ikke er det JEE som får gleden.

Får heller Familien få glansbilder og knappenåler til jul. :thup
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Solan »

Svetting ville jeg tru løser seg med å bytte toppdekselpakning(er). Og ustabli gange kan sikkert fikses med en god forgasserjustering og evt rens av dyser.

Gamlingen på Osterøy har jo knapt nok kjørt med bilen, og det er en typ4 (les: skuddsikker) bygget av Jan Rongved (les: skuddsikker x 2), så å overhale denne motoren nå må jo være helt meningsløst (etter min mening).
Last edited by Solan on Mon Dec 17, 2012 11:59 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Jan-Henrik »

Var toppdekselpakning som først slo meg. Tysk læreren sa alltid; "Det er bedre å holde kjæft og la andre folk tro du er dum, enn å åpne kjæften og fjerne en hver tvil"  :thup

Overhaling var en god overdrivelse.

Mitt kunnskapsnivå på dette feltet begrenser seg til; "Funker det? Ikke rør"

Vræler ihvertfall noe helt dyrisk, så gleder meg stort til Bore.
Aldri kjørt på bane før!! :police:
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by RZR Andy »

Gratulerer med denne vognen! Rongved var jo guru i sin tid, om han er nostalgiker vet jeg ikke ;)
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by RZR Sune »

Gratulerer med en fantastisk grom bil. Har hørt om denne i alle år. Håper den kommer litt oftere på vegen nå enn når Borge hadde den.
Jeg tror du har gode odds for å få Rognved til å hjelpe deg med motoren. Jeg snakket med noen i bilcrossmiljøet på Osterøy forrige helg og de fikk hjelp med Type 4 motorene sine av og til ennå.

Lykke til.

Sune
Last edited by Solan on Tue Dec 18, 2012 9:59 am, edited 1 time in total.
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Jan-Henrik »

Høres bra ut! Skal ta turen ut med symaskinen en dag. Av tysk nasjonalitet den også forøvrig.

Solan; Dette regner jeg med, men for ordens skyld, "Tysklærer sitatet" var rettet mot meg selv!!  8)

Ellers; Noen som har tips til hvem som kan anbefales til å utføre sveising av fundament til bur?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Jan-Henrik »

Jan-Henrik wrote: Ettersom 911 prisene øker raskere enn Porsche fondet, hev jeg meg rundt å kjøpte denne av "Padden".
Bilen er nok kjent for mange. Husker faktisk selv å ha lest den annonsen på Bt for mange år siden.

Lite visste han at bilen faktisk skulle eies av en "ungsau i blank BMW"  :thup

(red/les; http://www.bt.no/bilogmotor/article91871.ece )

Motoren var selvsagt trekkplasteret, bilen var i realiteten kjøpt da jeg "ruset ann litt", men ble ganske overasket over standen på resten av bilen. Den er bortimot strøken. Litt riper her og der, men det skal være det på en racerbil!  8)

Pga. Motoren blir nok dette for et evig prosjekt å regne, ikke mye å gjøre utseende messig, men planen i første omgang er;

1. Forsette arbeidet med godkjenning av motor/bil.
2. Overhaling av motor.
3. Bur
4. Litt ned.
5. "Pedal to the metall til fanden stirrer meg i kvitøge"!!
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: T-1 1974 "Rongved Edition" - Bergsprekken

Post by Dalland »

Fikk ta en titt på denne i går, dette må være Bergens kuleste sleeper! :thup
Startet opp og hostet og skjøt men høres ut som en potent bil.
Dog er motoren like fuktig under som er i dama i førtiåra, så den trenger nok å bli gått litt over. ;)
Post Reply