Tenning og sikrings problemer

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
Robbie
Medlem
Medlem

Tenning og sikrings problemer

Post by Robbie »

Jeg har hatt litt problemer med tenningen i det siste. sikringen går når jeg vrir om tenningen.(1303s. sikring 8) jeg sjekket starteren, jordinger og coilen.
Jeg fant til slutt en kobling som gikk til coilen som nesten bokstavlig talt var knekt av. jeg byttet ut den og bilen startet med en gang.
Så... gikk det noen dager og jeg har det samme problemet. bilen vil ikke starte.
Når jeg vrir om tenningen, så ryker sikringen. men jeg kan fortsatt trille den i gang!?(selfølgelig etter å byttet sikring)
Sjekket den nye koblingen, og den er helt fin.

Kan det skyldes selve coilen? eller kan det være et mysterium?
Kan det skyldes kaldt vær?
Noen som har vert bortpå slikt før?
Ivar
Seniormedlem
Seniormedlem

Sv: Tenning og sikrings problemer

Post by Ivar »

Ville ha sjekka nøye styrestraumen til solenoiden på starteren (den tynne med flatstikket)
..........vern gjennom bruk!      |o * o|
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

Ivar wrote: Ville ha sjekka nøye styrestraumen til solenoiden på starteren (den tynne med flatstikket)
Jeg sjekket den forrige uke. den var fri for rust og erodering. pusset den litt med sandpapir for sikkerhets skyld. men det kan hende jeg ikke var nøye nok. eller at jeg ikke skrudde den fast nok på?  :-\
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

Robbie wrote: Jeg har hatt litt problemer med tenningen i det siste. sikringen går når jeg vrir om tenningen.(1303s. sikring 8) jeg sjekket starteren, jordinger og coilen.
Jeg fant til slutt en kobling som gikk til coilen som nesten bokstavlig talt var knekt av. jeg byttet ut den og bilen startet med en gang.
Så... gikk det noen dager og jeg har det samme problemet. bilen vil ikke starte.
Når jeg vrir om tenningen, så ryker sikringen. men jeg kan fortsatt trille den i gang!?(selfølgelig etter å byttet sikring)
Sjekket den nye koblingen, og den er helt fin.

Kan det skyldes selve coilen? eller kan det være et mysterium?
Kan det skyldes kaldt vær?
Noen som har vert bortpå slikt før?
Det som jeg skrev i parantes ble plutselig til en solbrille mann. det var ikke helt etter planen.. skal stå 8 der...
Henrik
Styret
Styret

Post by Henrik »

Robbie wrote:
Ivar wrote: Ville ha sjekka nøye styrestraumen til solenoiden på starteren (den tynne med flatstikket)
Jeg sjekket den forrige uke. den var fri for rust og erodering. pusset den litt med sandpapir for sikkerhets skyld. men det kan hende jeg ikke var nøye nok. eller at jeg ikke skrudde den fast nok på?  :-\
Det er ikke den med skruetilkobling som er synderen, men kanskje den andre kabelen til starteren. (Altså den tynneste av de to, med flatstift som Ivar skriver). Om selve flatstiften er fin så prøv å måle motstand mellom kabelen og jord, mulig at isolasjonen er slitt vekk et sted på kabelen....
-69 Fastback
-60 T1
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

Wohoo!! da er bilen på veien igjen. takker for hjelp ;)
Post Reply