1961 T1 Ratlook
Moderator: Global moderator
Sv: 1961 T1 Ratlook
Solan: Ok, det var jo enkelt å forstå...
Nordtveit: Det har vi på vår også, lurte mer på hva det gikk ut på...
Nordtveit: Det har vi på vår også, lurte mer på hva det gikk ut på...
Magnus wrote: Solan: Ok, det var jo enkelt å forstå...

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

Magnus: Du har PM... 

Last edited by Solan on Sat Feb 18, 2012 11:56 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
"MOS-FET står for Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor: Veldig forenklet: Er i praksis en kjapp transistor med høy yte-evne og lavt forbruk i forhold til dette. Tåler mye juling gjør den også. Med andre ord strålende i forsterkere. Ganske vanlig og, egentlig."
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=122608
http://no.wikipedia.org/wiki/Transistor
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=122608
http://no.wikipedia.org/wiki/Transistor
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
Å bruke en forsterker til Sub er et absolutt krav spør du meg, å bruke forsterker er ikke ensbetydene med høyt volum, men med dybde og effektivitet/tempo til sub.Tistlo wrote: Eg er ingen lyd-audio-astronom, men eg har i bruksboblo mi 12toms subb + 2stk pionere 80tals greier ca 8tommar. dette tar eg rett ut på spelaren, og skrur eg opp so skurrar da i subben , fyrst lenge etter at eg er døv, så ser ikkje behovet for forsterkar??
Etter min smak er 6x9 også for kravstore til spillers forsterker.
Du kan jo prøve med forsterkeren som lå i den hvite, koble opp 6x9 og sub til forsterker og hør om du hører forskjell!

1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
likar best høgtalara å forsterkarar på hyllo eg. der har eg mykje av dei
i bilen treng eg ikkje musikk fø då skal eg høyra på motoren 

TLF: 97419035
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
Det viktigste med å kjøre SUB via forsterker er at en får filtrert vekk mellomtone og diskant frekvenser for å fjerne skurr og gjøre tilgjengelig effekt om til brukbar lyd, dette krever selvsagt at forsterkeren har bypassfilter beregnet for å drive en SUB. Hvis en ikke har det blir bare skurren høyere og effekten blir spredd utover et frekvensområde som høytaleren ikke er beregnet for å gjengi.Jan-Henrik wrote:Å bruke en forsterker til Sub er et absolutt krav spør du meg, å bruke forsterker er ikke ensbetydene med høyt volum, men med dybde og effektivitet/tempo til sub.Tistlo wrote: Eg er ingen lyd-audio-astronom, men eg har i bruksboblo mi 12toms subb + 2stk pionere 80tals greier ca 8tommar. dette tar eg rett ut på spelaren, og skrur eg opp so skurrar da i subben , fyrst lenge etter at eg er døv, så ser ikkje behovet for forsterkar??
Etter min smak er 6x9 også for kravstore til spillers forsterker.
Du kan jo prøve med forsterkeren som lå i den hvite, koble opp 6x9 og sub til forsterker og hør om du hører forskjell!![]()
Definition: A subwoofer is a speaker that is specifically designed only to reproduce the lowest of audible frequencies. (uten bypassfilter for høye frekvenser er det ikke en SUB)
Om en har riktig filtrering til SUBen får en mer punch, en saklig musikkgjengivelse og sist men ikke minst, mye høyere YO-faktor
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
Word!!! Har kun orginalhøytaler bak dash i 66en, da får du pose og sekkTistlo wrote: likar best høgtalara å forsterkarar på hyllo eg. der har eg mykje av deii bilen treng eg ikkje musikk fø då skal eg høyra på motoren
![]()

1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
da har jeg omsider montert frontsettet. ble til at jeg brukte de høyttaler panelene jeg kjøpte hos Paruzzi.
"oppgraderte" de litt med å lime skumgummi på innsiden. utsiden ble kledd med biltema sitt høytalerteppe. Spraylim ble brutk til å feste både skumgummi, og teppet..
Slik ble resultatet.
Utgangspunktet:
[attachment=1]
Skumgummi på innsiden:
[attachment=2]
Høyttalerteppe på utsiden...
[attachment=3]
ferdig resultat...
[attachment=4]
Årets andre crusetur ble også tatt. Kan bekrefte at folk hilser,smiler og snur seg like mye i år, som ifjor
"oppgraderte" de litt med å lime skumgummi på innsiden. utsiden ble kledd med biltema sitt høytalerteppe. Spraylim ble brutk til å feste både skumgummi, og teppet..
Slik ble resultatet.
Utgangspunktet:
[attachment=1]
Skumgummi på innsiden:
[attachment=2]
Høyttalerteppe på utsiden...
[attachment=3]
ferdig resultat...
[attachment=4]
Årets andre crusetur ble også tatt. Kan bekrefte at folk hilser,smiler og snur seg like mye i år, som ifjor

- Attachments
-
- lyd1.jpg (6.1 KiB) Viewed 1753 times
-
- lyd.jpg (132.9 KiB) Viewed 1730 times
-
- lyd2.jpg (136.08 KiB) Viewed 1788 times
-
- lyd3.jpg (150.85 KiB) Viewed 1852 times
Last edited by Nordtveit on Thu Mar 22, 2012 9:42 pm, edited 1 time in total.

Rust... 
Idag fjernet jeg noe tynne blekkplater som var skrudd fast, og dekket med sparkel. Arbeidet så jo bra ut, (man kunne med første øyekast ikke se at det var gjort noe her) men etter litt skraping, så ble det bare verre og verre.
Platene ble fjernet, og under kom det rusthull til syne.. gikk inn i bilen, og fortsatte skrapingen der. Pill råttent, så nå ser slik ut fra innsiden, under baksetet.
[attachment=1]
Og fra utsiden...
[attachment=2]
og da har jeg følgendes spørsmål..
Den bolten man ser på første bildet. er det "kun" til å feste karaosseriet til bunnplata med? fra utsiden kan det for meg se ut som at den holder litt av opphenget oppe.. men med tanke på platetykkelsen, så får jeg ikke helt det til å stemme.
Når man ser platene lag på lag her, så vil jeg anta det kansje er mer rust mellom platene.. men det kan vel kansje Tistlo svare på...
Og nå skulle jeg ønske jeg hadde sveiseapparat i garasjen også
og når jeg først kom inn på tema...
Mulig jeg er helt på jordet.. Men kan dette brukes mon tro? http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-o ... 140-17173/

Idag fjernet jeg noe tynne blekkplater som var skrudd fast, og dekket med sparkel. Arbeidet så jo bra ut, (man kunne med første øyekast ikke se at det var gjort noe her) men etter litt skraping, så ble det bare verre og verre.
Platene ble fjernet, og under kom det rusthull til syne.. gikk inn i bilen, og fortsatte skrapingen der. Pill råttent, så nå ser slik ut fra innsiden, under baksetet.
[attachment=1]
Og fra utsiden...
[attachment=2]
og da har jeg følgendes spørsmål..
Den bolten man ser på første bildet. er det "kun" til å feste karaosseriet til bunnplata med? fra utsiden kan det for meg se ut som at den holder litt av opphenget oppe.. men med tanke på platetykkelsen, så får jeg ikke helt det til å stemme.
Når man ser platene lag på lag her, så vil jeg anta det kansje er mer rust mellom platene.. men det kan vel kansje Tistlo svare på...
Og nå skulle jeg ønske jeg hadde sveiseapparat i garasjen også

og når jeg først kom inn på tema...
Mulig jeg er helt på jordet.. Men kan dette brukes mon tro? http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-o ... 140-17173/
- Attachments
-
- P1040659.JPG (5.36 KiB) Viewed 1647 times
-
- P1040667.JPG (68.3 KiB) Viewed 1759 times
Last edited by Nordtveit on Mon May 07, 2012 8:45 pm, edited 1 time in total.

skjult rust er jo lika spennande kvar gong:) men akkuratt der bør du eigentlig ta rønken bilde vist du skal handla deg rustfri bil..for dei allllller fleste har jo rost der
bolten skrur karosseriet til ramma. ikkje verdens undergang om den ikkje er der(er ikkje da på nyare bilar) men du har den jo. rekn med å finna litt meir rust ja, og på andre sido. men uansett so kunne da vert laangt verre
biltema sveiseapparat funkar bra vist du aldri har sveist før, men vist du har sveist med skikklige apparat er da rævva
da er ivertfall teorien. i praksis kan du nok få mykje god sveis ut av da apparate vist du har gass og ikkje flusstråd. og bytar du slangepakko til eit bedre esab, eller anna merke so vert apparate plutslig langt bedre. alternativt få tak i brukt merkeapparat
bolten skrur karosseriet til ramma. ikkje verdens undergang om den ikkje er der(er ikkje da på nyare bilar) men du har den jo. rekn med å finna litt meir rust ja, og på andre sido. men uansett so kunne da vert laangt verre
biltema sveiseapparat funkar bra vist du aldri har sveist før, men vist du har sveist med skikklige apparat er da rævva

TLF: 97419035
En liten update fra Ålebyen...
Rusten på bildene over er fjernet, og sveist igjen. Flussapparatet fra biltema gjor jobben det. At gass hadde vert bedre er nok sant, men jeg var godt hjelpen med dette apparatet. Tilsvarende rustsveising på andre siden må også taes, men vi nordsjøarbeidere har ikke så mye fri, så en slik jobb må nøye planlegges.

Ble ikke tatt så mye bilder, men her er noen utvalgte
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5]
Legg gjerne merke til den tvilsomme løsningen som er gjort med støtfangerfestet.. Her er det donert et annet feste, som er skrudd og poppet fast der det andre var rustet bort..
en slags 80-talls løsning
men godt nok for meg
Skal ikke ha noe fanger der alikevel.. Men på sikt(med nøye planlegging
) så kansje det blir tatt det også 
En ny koffert har jeg også handlet meg. har vert på utkikk etter en stor en til å ha bakpå et barnevognstativ jeg fikk med bilen. Stativet ble moddet for å komme lavere ned på luka, slik at det fortsatt blir litt utsikt gjennom bakruta. har også kappet av det litt slik at avstand til luka er minimal...
[attachment=7][attachment=6]
Rusten på bildene over er fjernet, og sveist igjen. Flussapparatet fra biltema gjor jobben det. At gass hadde vert bedre er nok sant, men jeg var godt hjelpen med dette apparatet. Tilsvarende rustsveising på andre siden må også taes, men vi nordsjøarbeidere har ikke så mye fri, så en slik jobb må nøye planlegges.

Ble ikke tatt så mye bilder, men her er noen utvalgte

[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5]
Legg gjerne merke til den tvilsomme løsningen som er gjort med støtfangerfestet.. Her er det donert et annet feste, som er skrudd og poppet fast der det andre var rustet bort..

En ny koffert har jeg også handlet meg. har vert på utkikk etter en stor en til å ha bakpå et barnevognstativ jeg fikk med bilen. Stativet ble moddet for å komme lavere ned på luka, slik at det fortsatt blir litt utsikt gjennom bakruta. har også kappet av det litt slik at avstand til luka er minimal...
[attachment=7][attachment=6]
- Attachments
-
- rust5.jpg (75.65 KiB) Viewed 2212 times
-
- rust3.jpg (134.32 KiB) Viewed 1642 times
-
- rust.jpg (130.32 KiB) Viewed 1731 times
-
- rust2.jpg (125.41 KiB) Viewed 1698 times
-
- rust4.jpg (119.52 KiB) Viewed 1633 times
-
- koffert.jpg (126.94 KiB) Viewed 1764 times
-
- koffert2.jpg (136.01 KiB) Viewed 1637 times

Og her en liten videosnutt fra en liten rundtur jeg hadde idag.. måtte teste ut mitt nye Gopro2 kamera..

Litt tidsfordriv om dagene..
Kjøpte meg et boble deksel på qxl av alle plasser for hele 21 penger.. må jo ha en modell av godbilen også
Lakket i primerfarge, og brukte vel en god halvtime med sprittusj på panseret... Noen flere timer gikk det med takgrind og tilbehør..
Originalen...
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]

Kjøpte meg et boble deksel på qxl av alle plasser for hele 21 penger.. må jo ha en modell av godbilen også

Lakket i primerfarge, og brukte vel en god halvtime med sprittusj på panseret... Noen flere timer gikk det med takgrind og tilbehør..

Originalen...
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
- Attachments
-
- boblekoffert_v2.jpg (141.79 KiB) Viewed 1650 times
-
- boblemodell_v2.jpg (118.05 KiB) Viewed 1800 times
-
- boblemodell_v3.jpg (137.82 KiB) Viewed 1701 times
-
- takgrind.jpg (141.43 KiB) Viewed 1640 times
Last edited by Nordtveit on Thu Oct 25, 2012 11:25 pm, edited 1 time in total.