Heisann.
kjøpte meg en god 68 boble i sommer og har fått kjørt omkring 30 mil. Det som er litt kjedelig er at den stopper når den blir varm, ca 1 times kjøring. noen som har noe tips for hva problemet er?
Har hørt rundt litt og de heteste tipsene er koking i bensinpumpe eller sliten coil...
Hva er måten å finne ut av dette på?
Hva er beste tips (og pris) for å få tak i nytt?
håper det er noen "unikum" der ute med noen gode tips
Kutter den plutselig etter 1 time eller kommer det gradvis? Hadde et lignende problem en gang på en 02 jeg hadde. Viste seg å være en sprekk i fordelerlokket som utvidet seg etter ca 1 times kjøring. Ellers er jo pushroden på bensinpumpen en mulig synder. Den kan kile seg ved varm motor.
orangenotch wrote:
Kutter den plutselig etter 1 time eller kommer det gradvis? Hadde et lignende problem en gang på en 02 jeg hadde. Viste seg å være en sprekk i fordelerlokket som utvidet seg etter ca 1 times kjøring. Ellers er jo pushroden på bensinpumpen en mulig synder. Den kan kile seg ved varm motor.
Hadde et lignende problem en gang på en 02 jeg hadde.?
Last edited by Solan on Tue Aug 14, 2012 10:30 am, edited 1 time in total.
orangenotch wrote:
] Hadde et lignende problem en gang på en 02 jeg hadde.?
Host.. Ja det var selvfølgelig en BMW 2002 da
Last edited by Solan on Tue Aug 14, 2012 10:30 am, edited 1 time in total.
orangenotch wrote:
] Hadde et lignende problem en gang på en 02 jeg hadde.?
Takk for respons. Etter noen spørsmål fra dere som svarte måtte jeg ta en tur å se hvordan Bobla oppfører seg.
Etter 40 -50 minutter så begynner den å lugge litt og må jobbe for å holde turtall oppe. Ettehvert så blir det vanseligere å "pumpe opp" turtall og bilen stopper. når jeg kinner starteren vil de ikke starte igjen. Coilen er glovarm. bensinpumpen fyller ikke opp filteret og pumper luftbobler. Etter ca 10 minutter er det blitt såpass avkjølt og bilen starter igjen.
Har elektronisk tenning, nye plugger med 0.7 åpning.
Noen forslag til hva som er problemet? Coil er et godt forslag jeg har fått. pumpe og kanskje?
kor varm vert motoren foresten? når den stopper sånn som du beskriver, er heile motoren då FOR varm? dvs att viftehuset ikkje er mulig å ta på? eller oljepinnen. desse tinga skal vera varmt->lunkent og mulig å halda neven på utan å brenna seg. har opplevd at motorar som vert so varme har startproblemar, ogso knytta til at bensinen fordampar i filteret. men prøv ein an coil so er mykje gjort:)
Godt poeng, Tistlo... en motor som går varm er et faresignal som må tas på alvor. Hadde en 1600 en gang (har delene fortsatt) som hadde så og si en hel tørkerull i kjøleviften, den klarte seg borti 4000 km gjennom Europa på motorveier... ga seg ikke før den kom trygt hjem. Tok motoren ut og plukket den ned og fant ut at blokkhalvdelene ville hver sin vei, mutrene på de store boltene som holder blokken sammen løsnet av seg selv pga. varmgangen.
Har bilen stått ute under trær hver høst gjennom et langt liv er det stor mulighet for at det er godt med blader, graps og gruff i kjølesystemet.
eller noko som er veldig vanlig på bilar som er skrudd mykje på: att kjøleblekk manglar. og motorromspakningen er dårlig eller vekke, att friskluftslangane er vekke(dei må vera der, eller hola må pluggast i begge endar(viftehus og blekk) , att termostat og spjeldoplegget er defekt,defust,eller vekke, att den har feil tenning eller feks att det sitt ein 1600 i ein bil med tett motorluka(feks 68) som suger meir enn orginalmotoren, og dermed henter opp eksosvarmen uansett kor mykje pakningar og blekk som er der.
enkel vitenskap. motoren din er luftkjølt. for å unngå å bli for varm må den ha tilført kald luft kontinuerlig. detta vert gjort av vifto som sitt bak på dynamoen i viftehuset.(ergo viktig at dynamoreim ikkje slurar) den må som nevnt ha KALD luft for å få nok kjøling, og derfor er da ei kald og ei varm sona på motoren. detta vert separert av kjøleblekka. dersom dei manglar eller da er dårlige og manglande pakningar, vil vifto suga opp eksosvarmen,som ogso stiger opp når bilen står i ro,lav fart etc. og då vil den gå altfor varm med ein gong.
men du skriv at du har ein 1600, i ein 68mod. normalt sett har 68 eit motorlokk som er tett. alle bobler som kom med 1600 har motorlokk med kjøleriller, ergo meir lufttilførsel. dette pga at vifto i 1600 er endå større enn 1300en den vanligvis har. den større vifto vil suga opp eksosvarme, sjølv om alle blekk er på plass!! 2løysingar: 1.setta på lok med lufteriller(eg har i bøtter og spann) 2. laga til ein patent i botn av lokket som held lokket ca 5cm ifrå bakplato, dette gjer tilgang til kald luft og problemet er ute av verden. minuset er at den vil dra inn svevestøv på grusveg. med riller i loket er dette problemet mykje mindre.
evt legg ut eit bilde av motorrommet ditt so ser me ka som manglar. eg ska til byn ila helga og kan ta med blekk og sånt som trengst.