Å BYTTE OLJE
Å bytte olje jevnlig er helt nødvendig for luftkjølte VW-motorer siden de ikke har noen form for skikkelig oljefilter. De må stole helt og fullt på en sil som bare filtrerer ut millimeterstore fragmenter og større. Ikke mye til filter, eller? Derfor anbefaler jeg alltid folks om restarurerer en motor om at de borrer opp og gjenger for "full flow" oljefiltersystem.
VERKTØY:
1 - 19mm pipe & skralle ELLER fastnøkkel
1 - 10mm pipe & skralle ELLER fastnøkkel
1 - Momentnøkkel som dekker 7 fotpund
1 - Beholder til å samle opp gammel olje
NØDVENDIGE DELER:
1 - Pakningssett for oljeskift
1 - Bunnpannesil (ikke helt nødvendig)
4 - 2,5 liter olje (SAE 30wt anbefales)
--------------------------------------------------------------------------------
ADVARSEL - Olje er spesialavfall og må behandles deretter. Ta den brukte motoroljen med til et resirkuleringssted. Dessuten er olje skadelig for helsen din. Bruk vernehanskker så du ikke får det på hendene dine. (Her kan sikkert Jå9 fortelle om en gammel kollega på Teigland

)
--------------------------------------------------------------------------------
INSTRUKSJONER
1. La motoren varme seg opp på tomgang i noen minutter. Har du ikke allerede justert ventilene, så ta det først.
2. Sett trauet under motoren så oljen blir samlet opp.
3. Skru ut den 19mm bolten i senter av oljelokket under motoren (eller hele lokket om det ikke er tappeplugg) og la oljen renne ut.
4. Skru ut de 6 10mm boltene som holder lokket og ta ut silen
5. Rens silen med godt løsemiddel eller erstatt med ny oljesil.
6. Fjern den gamle pakningen og pakningsstoff fra bunnpannen, silen og lokket
7. Påfør oljebestandig pakningsstoff som ikke herder på bunnpannen, silen og lokket og pakningene
8. Monter i denne rekkefølgen: pakning, sil, pakning, lokk.
9. Bruk nye kobberpakninger og erstatt de gamle mutrene med nye. Trekk til med 7ft lbs. NB! Disse skal IKKE strammes hardt!!!
10. Sett på ny kobberpakning på tappepluggen og monteri lokket.
11. Fyll på 2,5 liter olje slik at den havner riktig i forhold til merking på peilepinne. Sjekk under bilen for lekkasjer.
12. Start motoren og la den gå i et par minutter. Slå av igjen og sjekk og evt. etterfyll olje iht. nivået på peilepinnen.
Dette kan virke som en omfattende jobb, men tar ikke stort mer enn ti minutter. Det er ikke sikkert at et verksted sjekker oljesilen om du tar en billig oljeskift-variant.
Eksemple på deler:
Pakningssett til oljeskift kr. 15.-
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=122702
Oljesil kr. 65.- NB! To dimensjoner!
http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_ ... =i&id=8228
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=122702