
Sv: Arves amerika motor.
Moderator: Global moderator
Sv: Arves amerika motor.
Turnkey er relativt. Flaks for deg Arve at du har litt utestående med Håkon 

Sv: Arves amerika motor.
Dreia du av toppen på sylindarane for å justera vendehøgden ?
likar HMS-hatten din
protected by biltema
likar HMS-hatten din

TLF: 97419035
Sv: Arves amerika motor.
Slapp unna med å leke meg med shims.Tistlo wrote: Dreia du av toppen på sylindarane for å justera vendehøgden ?
likar HMS-hatten dinprotected by biltema

Sv: Arves amerika motor.
Ble så inspirert av at Arve er i gang på Ghia'en igjen at i dag tenkte eg å få inn noen gode timer. 
Skulle bare en tur oppom å hente nye skilt på Lator, men ble dessverre stående å vente på at Falcken skulle vippe av denne tullingen som hadde rygget ned en halvmeters kant...
Jaja, burde jo gått fint da han hadde X-drive...

Så etter mye om og men kom eg meg endelig på skolen.
Startet med å demontere veiva, rengjør og montere rådene igjen med riktig moment (i forhold til hva dem hadde gjort)..
Fikk også lånt en super fet digital momentnøkkel igjen.


Fikk så shimset til fordeler drevet, valgte å ta det litt på den løse siden da eg ikke vet hvilken fordeler vi skal bruke.
Også er dette en av de plassene det ikke er så kritisk å ha den største anbefalte slakken.

Da de gamle lagerne var hakkete og ellers slitt ble dem erstattet med Kolbeinsmith kvalitetslager.

I forhold til Mahle lagrene trengte eg ikke her å modifisere oljekanalene mot midtre lageret.

Toppene har jo som tidligere nevnt blitt høvlet 1.5 mm kant av og skal bare ha en siste fluff før montering.

Enden på visa er at vi nå har en shortblock!
Kan fortelle at alt roterer utrolig fint, så nå må eg bare sette opp endeslarken da den var jo ikke overraskende alt for mye!
Motoren blir vel mest trolig montert uten dypsump foreløpig, så nå gjenstår bare montering av oljepumpa og trekke til blokka med moment for så å slenge på resten...
Maks teoretisk effekt på motoren er 150 hk ved 4700 rpm, da snakker vi en skikkelig gatemotor.
Momentkurven blir nok meget flat.
Hvis ikke har eg jo denne liggende...


Skulle bare en tur oppom å hente nye skilt på Lator, men ble dessverre stående å vente på at Falcken skulle vippe av denne tullingen som hadde rygget ned en halvmeters kant...
Jaja, burde jo gått fint da han hadde X-drive...


Så etter mye om og men kom eg meg endelig på skolen.
Startet med å demontere veiva, rengjør og montere rådene igjen med riktig moment (i forhold til hva dem hadde gjort)..
Fikk også lånt en super fet digital momentnøkkel igjen.



Fikk så shimset til fordeler drevet, valgte å ta det litt på den løse siden da eg ikke vet hvilken fordeler vi skal bruke.
Også er dette en av de plassene det ikke er så kritisk å ha den største anbefalte slakken.

Da de gamle lagerne var hakkete og ellers slitt ble dem erstattet med Kolbeinsmith kvalitetslager.


I forhold til Mahle lagrene trengte eg ikke her å modifisere oljekanalene mot midtre lageret.

Toppene har jo som tidligere nevnt blitt høvlet 1.5 mm kant av og skal bare ha en siste fluff før montering.

Enden på visa er at vi nå har en shortblock!
Kan fortelle at alt roterer utrolig fint, så nå må eg bare sette opp endeslarken da den var jo ikke overraskende alt for mye!
Motoren blir vel mest trolig montert uten dypsump foreløpig, så nå gjenstår bare montering av oljepumpa og trekke til blokka med moment for så å slenge på resten...
Maks teoretisk effekt på motoren er 150 hk ved 4700 rpm, da snakker vi en skikkelig gatemotor.

Momentkurven blir nok meget flat.

Hvis ikke har eg jo denne liggende...

Sv: Arves amerika motor.
mykje tvilsom kjøyring i byn
kunne han ikkje berre ha rygga seg ned på bakkenivå igjen då??
motoren ser bra ut, vert nok saker når den er ferdi! meinar da var jpm som hadde eksprimentert med slarken i fordelarakslingen. mindre slark gjer meir presis tenning. trur da var på vwnorge eg las noko om da.

motoren ser bra ut, vert nok saker når den er ferdi! meinar da var jpm som hadde eksprimentert med slarken i fordelarakslingen. mindre slark gjer meir presis tenning. trur da var på vwnorge eg las noko om da.
TLF: 97419035
Sv: Arves amerika motor.
Trenger ikke eksperimentere for å finne ut av det, vis du leste det på vwnorge så var det vel i tråden min?Tistlo wrote: mykje tvilsom kjøyring i bynkunne han ikkje berre ha rygga seg ned på bakkenivå igjen då??
motoren ser bra ut, vert nok saker når den er ferdi! meinar da var jpm som hadde eksperimentert med slarken i fordelarakslingen. mindre slark gjer meir presis tenning. trur da var på vwnorge eg las noko om da.

Jaja, nå ligger DTM viftehuset klart men nå blir det en god vinterferie også noen gode timer etter det så er vi klar for oppstart.

Sv: Arves amerika motor.
Godt muli da var i din tråd eg las da. ska sjå om eg finn da igjen. var ivertfall snakkk om at ved å bruka mindre slark enn spesifisert av fabrikk so vart tenninga meir presis
TLF: 97419035
Sv: Arves amerika motor.
Vinterferie? Dagens ungdom...
Begynner å se veldig bra ut Håkon! Fikk lagt ned noen timer på Ghiaen i dag, ser jeg må henge litt i for å bli klar til motoren skal inn!

1967 T2 Panel
1967 Karmann ghia
1967 Karmann ghia
Sv: Arves amerika motor.
Hehe, viktig å pushe litt på hverandre. 
Men kan for all del slenge motoren i den blå 03'en for testing hvis ghia'en ikke er klar.
Btw: trenger fordeler, oljeslange, filter og resten av eksosen.
Burde jo helst flesket til med AN slange koblinger osv men det kan jo drøyes til når motoren skal i bilen din.
Dypsump er ikke noe hast og egentlig ikke noe krav så lenge du ikke skal presse bilen i svingene (skal du på bore så må du ha).
Sett litt på viftehuset osv, ser jo flott ut i carbon og greier, hadde nok ikke valgt det selv da det ikke er mulighet for termostat, men det er jo en sommer bil så er ikke så krise.
Hvis eg så riktig så hadde du liggende temp giver for montering i bunnpanne lokket, hvis du heller ønsker i oljefilteret så må giver skaffes. (da av den lille vanlige typen).
Ellers må eg si at eg gleder meg utrolig mye til oppstart, dette kan bli en kanon kjekk gatemotor med mulighet for å ta igjen tyvene eller de nyfrelste 18åringene i bimmere.

Men kan for all del slenge motoren i den blå 03'en for testing hvis ghia'en ikke er klar.

Btw: trenger fordeler, oljeslange, filter og resten av eksosen.
Burde jo helst flesket til med AN slange koblinger osv men det kan jo drøyes til når motoren skal i bilen din.
Dypsump er ikke noe hast og egentlig ikke noe krav så lenge du ikke skal presse bilen i svingene (skal du på bore så må du ha).
Sett litt på viftehuset osv, ser jo flott ut i carbon og greier, hadde nok ikke valgt det selv da det ikke er mulighet for termostat, men det er jo en sommer bil så er ikke så krise.

Hvis eg så riktig så hadde du liggende temp giver for montering i bunnpanne lokket, hvis du heller ønsker i oljefilteret så må giver skaffes. (da av den lille vanlige typen).
Ellers må eg si at eg gleder meg utrolig mye til oppstart, dette kan bli en kanon kjekk gatemotor med mulighet for å ta igjen tyvene eller de nyfrelste 18åringene i bimmere.

Sv: Arves amerika motor.
Haha, tenk de fjesene når de blir innhentet avDalland wrote:
Ellers må eg si at eg gleder meg utrolig mye til oppstart, dette kan bli en kanon kjekk gatemotor med mulighet for å ta igjen tyvene eller de nyfrelste 18åringene i bimmere.![]()

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: Arves amerika motor.
blir kjekt å se bilen ferdig
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Sv: Arves amerika motor.
Da blir det en ny økt idag etter jobb (kl2).
Om noen synes det er spennende med motorskruing så er det bare å komme innom.
Gi en lyd: 98668191
høgskolen ved nygård stoppet.
Om noen synes det er spennende med motorskruing så er det bare å komme innom.

Gi en lyd: 98668191
høgskolen ved nygård stoppet.
Sv: Arves amerika motor.
Ny økt i dag, med strøm på mobilen denne gang. 

Sv: Arves amerika motor.
Begynner å nærme seg noe...
[attachment=1]
[attachment=2]
Håkon tar seg, i dobbelt forstand, en siesta...
[attachment=3]
[attachment=1]
[attachment=2]
Håkon tar seg, i dobbelt forstand, en siesta...
[attachment=3]
- Attachments
-
- IMG_0925.JPG (47.26 KiB) Viewed 1162 times
-
- IMG_0927.JPG (49.75 KiB) Viewed 1155 times
-
- IMG_0926.JPG (35.16 KiB) Viewed 1163 times
1967 T2 Panel
1967 Karmann ghia
1967 Karmann ghia