Da kom motoren i hus, og jeg og Arve satt i gang for fult med demonteringen.
Jeg synes virkelig synd på at Arve har endt opp med denne motoren.
Ikke bare kostet den han mye, men den hadde gått rett i havari kort tid etter oppstart om vi ikke hadde plukket den i biter!
Etter hva jeg kan forstå så er det denne motoren: http://www.jcsvwparts.com/LB%20Files/ht ... tm#DPHeads
Jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal starte å fortelle og tror ikke jeg husker alt her å nå, for her var det fult av feil osv fra første sekund.
Til å starte med så er denne motoren spraylakket som en short blokk og toppene er også spray lakket, dette innebærer at det er lakk langt inn i blokka i alle mulige retninger, innsugs og eksos kanalen med styring og ventil er lakkert.
Blokken er ellers veldig grovt frest og er full av lange skarpe fresekanter som løsner så fort en tar på dem, i tillegg er klaringen mot veiva ikke større en at den så vidt kan roteres for hånd, her hadde den uten tvil slått borti ved høyere turtall, men det var jo denne motoren aldri bygget for uansett...
Alt av blokk deler og sylindre var montert med den villeste silikon limen noe som igjen gir heeelt feil klaringer i lagerbanene!
Imponerende nok så klarte den allikevel å lekke olje helt stillestående...

Så over til toppene, dette viste seg å være original topper som har fått montert boltet vippestell (selvfølgelig feil klaringer) men mer viktig uten ventilhetter så her kan vi få problemer med overdreven slitasje.
At dem kun har bruk single fjærer er så som så, men at toppene er helt originale i forbrenningskammer og portene men med 40 og 35 ventiler er jo helt idiotisk! Uten å ha målt så kan jeg regne med at kompresjonen også er langt over fornuftig til gatemotor men kan trolig gå da vendehøyden var jo helt på bærtur.

En ting skal de ha skryt for og det er at delene i seg selv virker nokså bra, svinghjul, trykkplare, råder og kanskje mer er balansert.
Men ja når vi først er på snakk om svinghjulet, her har dem klart å kødda til noe med bolten, da det er den "limen" i nålelageret og noe som ser ut som papir ligger trøkken inn i lageret! Dette er jo klart som sola og jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke har gjort noe med det.

Så etter mye om og men klarte vi å dele blokken, var litt vanskelig pga overdreven bruk av silikon pakningsmasse som i tillegg hadde tetter flere av olje retur kanalene. Jeg fant til og med pakningmasse bak veiv lagrene!
Så over på kanskje en av de viktigste og mest forbannende tingene, som jeg tidligere har sjelt ut andre motorbyggere for.
For hvorfor i svarte kan de drite i å trekke galleri pluggene etter så mye maskinering!
Denne motoren har aldri vert starten men alikevel var blokken innvendig full av glitter, og jeg kunne grave magnetisk støv ut av kanaler.
Bare se på sump platen og silen!!!

Lagrene var også fulle av streker etter å ha blitt montert full i skit...