Trenger svar på spørsmål om boble

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

Boblevann
Nybegynner
Nybegynner

Trenger svar på spørsmål om boble

Post by Boblevann »

Hei! Jeg er helt ny her på forumet, og forøvrig veldig grønn på boble-området.

Planer er at jeg skal få taki meg en boble som skal "pusses opp" litt. Jeg har ingen erfaring med rustsveising osv. Å pusse ned rust og lakkere opp deler går helt fint.

Så jeg ser ikke etter noe totalt restaureringsprosjekt med kapping og sveising og slikt.  ::)

Jeg er veldig usikker på når de ulike typene kom, så jeg trenger litt hjelp fra dere her på forumet for å finne ut hvilken "type" dette er: http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2? ... Id=1403790

Det er slik jeg kan tenke meg resultatet av mitt eventuelle prosjekt.

Ting jeg lurer på er:

Hvilken type er denne bilen?

Kan jeg bruke deler fra alle andre typer?

Hvor kan jeg få tak i slik "styling" og eventuell pris?

Setter stor pris på om noen vil hjelpe meg å få svar på dette.

Mvh Even
Last edited by Boblevann on Sat Jan 14, 2012 3:13 pm, edited 1 time in total.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Trenger svar på spørsmål om boble

Post by Tistlo »

Grattulerar som boblenisse og velkommen ombord!

Bilen på linken er ein 1303, som er lett å kjenne igjen pga den (altfor) store frontruta. det meste av bobledeler går omeinan men på 03 er det eindel ting som er 03 only. men deletilgang er det absolutt minste problemet, for du får tak i alt. av styling so ser da ut som da kun er snakk om bredda skjermar, naturligvis glassfiber. + att det er montert ei porschevinga bakpå. Eg har liggande eit nytt sett med bredda skjermar og stigtrinn, men framskjermane passar ikkje 1303 desverre. nyprisen er litt over 6000 men eg tenkte meg 3500-4000kr for alt. og det er vel igrunn markedsprisen for sånt

men mtp dine planar so bør jo kanskje denna vera noko for deg: http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2? ... Id=1403790 :)
TLF: 97419035
Boblevann
Nybegynner
Nybegynner

Post by Boblevann »

Takk for svar!

Men det er vel også bredda stigtrinn på bilen på linken?

Hvor går det eventuelt an å få tak i deler? Er det nok å lage en tråd på forumet?
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Jadå da er nok bredda stigtrinn på an.

deler får du tak i overalt :) unneberg-bil.no har da mesta (be om katalog, gjer ting lettare ved bestilling) andre: vw-veterandeler.no dalhems.no folkevogn.no
men du får tak i utruleg mykje deler privat. 40% av norges hyller inneheld vw deler ;)

Eg ville kanskje kjøpt bilen før eg begynnar å handla deler, for da hendar da følger med trailerlass med deler til enkelte prosjektbilar som vert annonsert :)
murmester
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by murmester »

Hei og velkommen på forumet.Ja de stigtrinnene er breddet i glssfiber,men ingen problem med orginale stigstrinn mot breddete skjermer. Enig med valget ditt sats på 1303 en moderne bil sier flere i klubben .Ref Jon t,padden,B hjellestad,Andy,Tolo,Tistlo,sotrabjørn og undertegnede.
Last edited by murmester on Sun Jan 15, 2012 1:39 am, edited 1 time in total.
Verdens nest eldste yrke.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

host host.....jo eldre jo bedre.. ;D
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

De fleste her inne har mer enn en bil, så det er bare å begynne i en ende. Min anbefaling er å kjøpe den beste bilen du kan finne. Det er betydelig rimeligere enn å kjøpe et prosjekt, og derette ta alle kostnadene på deler, sveising, lakk osv.
Med litt pruting på den bilen du linket til - så har du en bil som omtrent slik du ønsker den. Det vil alikevel være masse endringer du kan gjøre med den - som er nok til å holde deg engasjert helt til du kjøper neste prosjekt.
Kort oppsumert: Kjøp en RUSTFRI bil - MED lakk.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Boblevann
Nybegynner
Nybegynner

Post by Boblevann »

Takk for mange fornuftige og hjelpsomme svar her!

Bilen blir kjøpt før det blir gjort noe som helst kjøp av deler, ja  ;D

Men som jeg ser på diverse prosjekt-tråder her på forumet, er det flere biler som det er rust litt overalt på. Hvordan kan jeg da vite om jeg har kjøpt en rustfri og ellers grei bil?
Er redd for å kjøpe noe som er gjennomruset på ellers viktige plasser utenom det synlige.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Vanskeleg å finna ei rustfri bobla, enten er du utruleg heldig og kjem over ein godt bevart låvebil eller so har du godt med peng og kan kjøpa ein som er ferdig sveist og fiksa. men ver obs på at sistnevnte ikkje alltid er lurt å kjøpa FØR du har kontrollert den nøysommeleg ( eg driv å restaurerar ein 72 dobbelkabinar pickup som vart kjøpt usett med betegnelsen rustsveist, lite eller ingen rust. det viste seg at den vetle sveisinga som var gjort bestod av noko kråkedrit og slagg som klistra saman diverse små lappar over gammal rust,,,,og resten av "sveisinga" bestod av aluplater, popnagler og silikon, sjølv på hovedramma. men med ein desj sparkel og ein stoor desj tectyl so kunne det på avstand sjå bra ut....)

da eg seier er at det er mykje rart som vert utført av rustsveising og potensielt er da lettare å gå på ein smell om du kjøper ein oppat sveist bil med masse sparkel og tectyl, enn ein usveist bil med synlig rust.

denne er til hjelp for deg: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2506.0.html
kort fortalt bør du kontrollera alle dei 30cm av nedre kant på karosseriet + golvplata og innerskjermar. vel igrunn heile bilen:) sjå etter tegn på sveising bak lakk og anna.

aller helst bør du få med deg ein med litt erfaring på bobler til å sjå på bil for deg, so slepp du gå på ein smell :) når da er sagt so har eg ei 61modell bobla ståande på tunet her som kan vera perfekt til deg. den har desverre (heldigvis) ikkje boga frontruta.
Boblevann
Nybegynner
Nybegynner

Post by Boblevann »

Ser ut til at det er mer enn nok å passe på ja!  :P

Er vel best om jeg handler fra noen på forumet går jeg ut ifra, så andre også kan komme med innspill om nødvendig.

En 61-modell? Har du bilder av denne?  :)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Ja det er å foretrekka å handla bil på foruma, for vist da dukkar opp lurium og fanteri so går da hardt utover selgars rykte, derfor er det stort sett seriøse salg her og på andre forum:) finn.no derimot...

61modell bobla med 1300 motor og 12volt. rust i reservehjulsbrønn + litt lakkrust rundtom og litt i innerskjermar. småbulker på skjermar og bakplata. oljelekkasjar frå motor. fint interiør. manglar støtfangarar då planen var senk framme og T-bars. dårlig gasspedal, har nytt pedalsett. dårlige bremseslangar bak, har nye liggande. ellers gode bremser. slapp clutchpedal, wire trulig utsleten, har ny. dårlige tepper, har nytt teppesett. ellers grei igrunn. har kjøpt inn forskjelligt som kan følga med og bilen vert din for 12000 as is, eller 15000 ferdig sveist + evt nye deler til kostpris. er da av interesse so har eg fleire bilder, eller so kan eg grava han fram og du tar deg ein tur opp å ser sjølv:)
Attachments
DSCF1012.jpg
DSCF1012.jpg (119.9 KiB) Viewed 1237 times
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Det lå en beige 68 eller 69 modell  på FINN her fra Bergenstraktene på FINN for noen uker siden. Ca ca 25000. Noen som eier den her inne, evt har tatt vare på linken? Det virket som en bra originalbil.

Erik
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Boblevann
Nybegynner
Nybegynner

Post by Boblevann »

Tistlo: Hvis du ikke har hastverk med å selge den, så kan jeg gjerne komme tilbake til deg senere, med tanke på at det uansett ikke bli noe bilkjøp før til sommeren  :)

Det høres ut som et fint prosjekt til meg og min kunnskap om bil osv, så det er absolutt av interesse  :)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Hadde vert fint om du kunne "garantert" kjøpet litt meir isofall. dette vert isofall den 6 eller 7 gongen bilen vert seld sidan eg lag den ut til salgs :D (ja det er mykje useriøse kjøparar rundtom)  Uansett hadde da vert veldig kult om nokon i klubben her hadde kjøpt han, so slepp han reisa over til feil sida av fjellet att :)
Bilen fer ingen plass, og står her til du skal ha den, ellers vil eg prøva å verta kvitt den til våren om du ikkje skal ha den då.
Boblevann
Nybegynner
Nybegynner

Post by Boblevann »

Hehe, det er forståelig ja!

Ettersom det ikke blir noe kjøp før sommeren, i verste fall neste sommer, så tror jeg heller du kan prøve å selge den til noen andre, så jeg ikke skuffer deg  :)
Hvis alt går etter planen blir det bil i sommer, men kan ikke si noe som helst sikkert enda.
Plass er også et problem for øyeblikket, så jeg har desverre ikke mulighet til å kjøpe noe og bare la det stå til oppussingen skal finne sted.

Bilen din kunne vært noe for meg, men for din egen del vil jeg anbefale deg å prøve å selge den  :)
Post Reply