Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

User avatar
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 55
Joined: Thu Oct 01, 2009 11:23 pm
Location: Sørlandet

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Race-buggy »

syntes det var mere snodigt med den høye slitasjen på kam lager/kam/løftere.

etter så få km.

en motor jeg har bygget er nå kjørt over 40 000km etter jeg bygget den med samme kammen som er brukt i din motor Solan.

eneste jeg brukte er billet 31mm lob a lobe løftere sammen med den kammen. og brukte enkle hd ventil fjærer med 1,5mm shims under.

denne motor går meget pent enda uten problemer.

jeg hadde fått Kåre til å måle klaringer etter blokka er skrudd sammen tom.(strammet med moment) men med lager i.

spes på kam lager. for å se om den har rett klem på lager.

men er ingen problem å finne kam som har nesten samme spec som birger gjestland kammen  ;)


blokka som du bruker er mexico blokk, jeg har samme selv til min 1915ccm

men min er moddet om en del inni og blandt annet olje sugeren er byttet.


stå på solan det går mot lysere dager. og snart sesongen i gang

Mvh
User avatar
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 55
Joined: Thu Oct 01, 2009 11:23 pm
Location: Sørlandet

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Race-buggy »

en annen ting jeg glemte og nevne er at for høyt fjær trykk på en slik birger gjestland kam for gate bruk

er døden på kam og løftere, og gir fort nedslitt kam/løftere og lager.

og skaper bare mere varme.
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Dalland »

Race-buggy wrote: en annen ting jeg glemte og nevne er at for høyt fjær trykk på en slik birger gjestland kam for gate bruk

er døden på kam og løftere, og gir fort nedslitt kam/løftere og lager.

og skaper bare mere varme.
Er disse gjestland kammene så myke?
Uansett er for lavt fjærtrykk mye farligere.

Men bilder av lobene på kammet hadde vert kjekt.
User avatar
Superbeetle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 71
Joined: Thu May 21, 2009 11:28 pm

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Superbeetle »

Ser jo ut til å være litt striper i stemplene også.. er disse tilpasset/kontrollert skikkelig ovenfor sylindrene? Er forgasserne justert skikkelig eller sånn på måfå, med å telle runder på skruene etc?

Veivlagrene såg jo også "brukt" ut..


Dalland: Hvordan er lavt fjærtrykk farligere?
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Dalland »

Superbeetle wrote: Ser jo ut til å være litt striper i stemplene også.. er disse tilpasset/kontrollert skikkelig ovenfor sylindrene? Er forgasserne justert skikkelig eller sånn på måfå, med å telle runder på skruene etc?

Veivlagrene såg jo også "brukt" ut..


Dalland: Hvordan er lavt fjærtrykk farligere?
Litt småstriper på skjørtet på stemplene kommer alltid, helt ok på denne motoren (like mye som arve sin motor som aldri har vert startet)...
Forgasserne er kun satt opp med ca dyser, synkronisert og justert blandeskruer på.

De fleste gatemotorer her rundt kjører enten enkle HD fjærer eller doble fjærer som følger med 044 cb toppene osv.
Disse er langt fra alt for stive så faren for det i dette tilfellet er liten, men ved for lite trykk vil løfteren ikke holde følge med loben skikkelig og vil begynne å slå ved høyere turtall.
Dette skader løfterne mye mer.
User avatar
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 55
Joined: Thu Oct 01, 2009 11:23 pm
Location: Sørlandet

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Race-buggy »

Dalland wrote:
Race-buggy wrote: en annen ting jeg glemte og nevne er at for høyt fjær trykk på en slik birger gjestland kam for gate bruk

er døden på kam og løftere, og gir fort nedslitt kam/løftere og lager.

og skaper bare mere varme.
Er disse gjestland kammene så myke?
Uansett er for lavt fjærtrykk mye farligere.

Men bilder av lobene på kammet hadde vert kjekt.

dem er omslipt 4 naglet orginal kam, litt av hemmligheten er lobe senter.

Motoren er med fra 1500 omdr. Og opp til 4500/5000 omdr. Noe som jeg syntes er viktig p.g.a  at bilen er veldig fleksibel og rask ”aks”. Uten å gire mye dessuten sparer det moteren.

Gjestland har utviklet kammene for VW Turbo Rally Cross, og etter hvert prøvde de ut i 1835 og 2,2 og 2,4l fungerte de meget bra fra lavt turtall, begynte han begynte og  montere disse i dem motorene også.

kammene ble laget etter en "master" som han hadde i tyskland
Last edited by Anonymous on Sun Jan 15, 2012 9:33 pm, edited 1 time in total.
Andersen Racing
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 5
Joined: Wed Aug 10, 2011 9:20 am

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Andersen Racing »

hei
slittasjen på kammlagrene  det har jeg ikke sett før  nå rjeg begynner å sette den sammen igjen så skal jeg sette sammen bare blokka med kun kammen og evt prøve andre kammer
jeg syntes at kammen er slitt bare på toppen det ser ut som herdingen er borte skal prøve å ta mer bilder i morra
ellers ser det bra ut
toppene er de samme som putte motoren og formula vee flere bilder kommer
denne motoren har gått med feit blanding men skal bremses i år

det jeg gjør nå er følgene

sjekker veiva og polerer denne
sjekker råder
sjekker over ventilsetene og styringer
sjekker olje pumpa
sjekker stempler bytter fjærer
bruker nå et annet pakningsstoff enn før


spørsmål driver denne Gjestland ennda med vw motorer ? evt om han kan ringes til?

Mvh AR
User avatar
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 55
Joined: Thu Oct 01, 2009 11:23 pm
Location: Sørlandet

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Race-buggy »

Andersen Racing wrote: hei
slittasjen på kammlagrene  det har jeg ikke sett før  nå rjeg begynner å sette den sammen igjen så skal jeg sette sammen bare blokka med kun kammen og evt prøve andre kammer
jeg syntes at kammen er slitt bare på toppen det ser ut som herdingen er borte skal prøve å ta mer bilder i morra
ellers ser det bra ut
toppene er de samme som putte motoren og formula vee flere bilder kommer
denne motoren har gått med feit blanding men skal bremses i år

det jeg gjør nå er følgene

sjekker veiva og polerer denne
sjekker råder
sjekker over ventilsetene og styringer
sjekker olje pumpa
sjekker stempler bytter fjærer
bruker nå et annet pakningsstoff enn før


spørsmål driver denne Gjestland ennda med vw motorer ? evt om han kan ringes til?

Mvh AR
har en ny. Birger gjestland kam liggende, så vi kan måle differansen kåre.

nei Birger gjestland bygger ikke motor lengre, da han er pensjonist for mange år siden.

hvordan han er å nå på tlf vet jeg ikke. men kansje broren til solan kan få tak på han ?

Kåre du har vel min mail enda ? så kan vi finne ut litt via kammen til solan via mail.
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Dalland »

Andersen Racing wrote: hei
slittasjen på kammlagrene  det har jeg ikke sett før  nå rjeg begynner å sette den sammen igjen så skal jeg sette sammen bare blokka med kun kammen og evt prøve andre kammer
jeg syntes at kammen er slitt bare på toppen det ser ut som herdingen er borte skal prøve å ta mer bilder i morra
ellers ser det bra ut
toppene er de samme som putte motoren og formula vee flere bilder kommer
denne motoren har gått med feit blanding men skal bremses i år

det jeg gjør nå er følgene

sjekker veiva og polerer denne
sjekker råder
sjekker over ventilsetene og styringer
sjekker olje pumpa
sjekker stempler bytter fjærer
bruker nå et annet pakningsstoff enn før


spørsmål driver denne Gjestland ennda med vw motorer ? evt om han kan ringes til?

Mvh AR
Hvilken vendehøyde har du, virker veldig stor siden kammeret ser ellers originalt ut..
Hvilken olje brukte du under innkjøring og hvorfor kjørte du den inn uten oljefilter eller byttet til ny olje før levering?
Mest trolig er det det siste her som er grunnen til at kammen har tatt kvelden...
Hva mener du med å bytte fjærer på stempler?

Du vet det sikkert allerede men gjenntar det uansett, aldri bruk silikonbasert tetningmiddel mellom blokkhalvdelene, ser vel ikke ut som om du har brukt det.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Tistlo »

Dalland wrote: Hva mener du med å bytte fjærer på stempler?
Har du ikkje høyrd om stempelfjører før? ;D
TLF: 97419035
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Dalland »

Mener han stempel ringer eller fjærene bak olje trykk stempelene?
Eller kanskje han mente spirol lock som holder kryss bolten...
Andersen Racing
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 5
Joined: Wed Aug 10, 2011 9:20 am

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Andersen Racing »

Hei
skulle tatt noen bilder men kammerat har gjemt seg men det kommer

1 på denne motoren brukte jeg noe som heter Gasolin Pakningsmasse ikke silikon basert kjøpte hos hot shop

2 husker  ikke vendehøyden i farten men det kommer når jeg monterer den sammen kompen på denne er ca 9.5

3 noen motorer bruker jeg olje filter på under innkjøring noen ikke dette skal jeg heretter gjøre hver gang

4 oljen jeg bruker under innkjøring er 20-50 mineral denne skal byttes når kunden har monterert motorern i bilen sin og kjørt den varm
hvor mye den har gått med innkjøringsoljen vet jeg ikke men på de siste motorene har jeg begynt å tømme motoren for olje før levering rengjør da også sila
5 kammens slitassje er på knasten ca3 mm før topp og 3 mm etter topp om herdingen er ødelagt er jeg usikker på


håper dette gir svar på noen av spørsmålene deres

Mvh AR
Last edited by Anonymous on Mon Jan 16, 2012 8:50 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Solan »

Her er tre kam-bilder fra Kåre nå ikveld:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]
Attachments
solan2 001.JPG
solan2 001.JPG (5.36 KiB) Viewed 2805 times
solan2 002.JPG
solan2 002.JPG (38.06 KiB) Viewed 2819 times
solan2 003.JPG
solan2 003.JPG (33.67 KiB) Viewed 2797 times
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Solan »

Kom nye justerbare gasstøtdempere bak ramlende inn her om dagen:

[attachment=1]
Attachments
26012012422.jpg
26012012422.jpg (46.87 KiB) Viewed 2760 times
Last edited by Solan on Fri Jan 27, 2012 2:49 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Dalland »

Hei, ang valg av kamaksel så ville jeg gått for en FK7, med disse løfterne: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C10%2D5260
Nå vet eg ikke hvor aggressiv den kammen du hadde er men med enkle ventilfjærer så er det på kanten til å få ventil flyt som er meget ødeleggende på løfterne.
Men ikke godt å si noe om hva som var feilen annet enn at neste gang skal den kjøres inn med filter og god olje fra starten. :thup
Post Reply