Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Moderator: Global moderator
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Nei, men jeg skal forske mer i morra 

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Har du snakket mer med gutta i Norheimsund, ang lakken?
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Så jo ikke helt bra ut det lageret heller da, og rust? 

Rusta var et fint pulver som lå i hele clutch-huset, er nok fordi det har vært en del sluring på clutchen, så det er nok bare clutch-belegg. Jeg må måle og se hva som skjer mht clutch. Fant ut at avstanden fra anleggsfalten mellom motor og girkasse og til "solfjærene" er 51 mm.
Skal snakke med Vikør om fiks av lakkeringsblundere, det står på to-do-lista...
Last edited by Solan on Mon Dec 19, 2011 10:04 am, edited 1 time in total.
Det er blir nok bra til slutt.Solan wrote:

Kjekt hvis de får ordnet opp i "helligdagene".

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Aner jeg en litt negativ holdning til AR? Herregud.Morten Sandvik wrote:Ifølge Andersen Racing må du gjøre dette hvert år. Send heller motor til JEESolan wrote: Da har motoren kommet ut av bussen, for å bli fraktet til motorbygger Andersen Racing i Spydeberg. Den skal "pakkes om", dvs få litt nye pakninger for å bli litt tettere, altså gå over pakninger, simmerringer osv.
- Superbeetle
- Juniormedlem
Ser ut som at den clutchen har vært ordentlig varm!(derav "rusten"..) Det kan jo komme fra sluring, men virker litt merkelig..
Vist clutchen ikkje har vert justert rett so er da ikkje merkelig, då har den slura opp heilt til den ikkje fungerar.
men som svein seier so er da jo snakk om å måla seg fram til klaringa mellom utløysarlager og clutch og finna ut kor mykje den trykker clutchen inn, (og/eller justera når motor er på plass igjen)
da eg tenker på er at røyret som wiren går i kan løysna på da bakerste sveisepunktet som den heng i og dermed føra til att wiren ikkje klarar å dra ned utløysararmen.
men som svein seier so er da jo snakk om å måla seg fram til klaringa mellom utløysarlager og clutch og finna ut kor mykje den trykker clutchen inn, (og/eller justera når motor er på plass igjen)
da eg tenker på er at røyret som wiren går i kan løysna på da bakerste sveisepunktet som den heng i og dermed føra til att wiren ikkje klarar å dra ned utløysararmen.
TLF: 97419035
Til Morten Sandvik: Her er du ved poenget (uthevet skrift over), jeg (og flere andre jeg har snakket med) er ikke interessert i å høre på deg og din surmagete kritikk av en spesiell motorbygger. Hva du skriver i dine egne tråder får være din sak, men jeg ber deg nå om å slutte med denne kritikken av en motorbygger som jeg er fornøyd med, i tråden for min buss. Hvis dette ikke opphører, ber jeg moderator om å slette alle dine innlegg av denne typen i denne tråden.Morten Sandvik wrote:Jeg er veldig negativ til AR . Med god grunn , men ikke hør på meg . Finn det heller ut selvMagnus wrote:Aner jeg en litt negativ holdning til AR? Herregud.Morten Sandvik wrote: Ifølge Andersen Racing må du gjøre dette hvert år. Send heller motor til JEE
Last edited by Solan on Sun Dec 18, 2011 8:06 pm, edited 1 time in total.
- FRODE 25000
- Medlem
Stilig bil du har fått på veien. Hvor mange personer er bilen registrert for? Hvor få seter kan en bil egentlig ha og fremdelse kalles for en "folkevognbuss" ? 

Takk for det, jeg er veldig fornøyd selv også. Bilen er god å kjøre, og fremfor alt gøy å kjøre.
Den er registrert for 8 personer (eller 9, jeg husker faktisk ikke i farta), men det er det som står i vognkortet. EU-kontrollen endrer ikke det. Jeg skal komplettere innredningen, med totalt fem seter bak, i vinter.
Hva du vil kalle folkevognbuss er vel opp til deg sjøl.
Den er registrert for 8 personer (eller 9, jeg husker faktisk ikke i farta), men det er det som står i vognkortet. EU-kontrollen endrer ikke det. Jeg skal komplettere innredningen, med totalt fem seter bak, i vinter.
Hva du vil kalle folkevognbuss er vel opp til deg sjøl.
Last edited by Solan on Fri Dec 23, 2011 12:17 am, edited 1 time in total.
Eg fekk mangellapp på min forrige boblebuss på antall seter.Solan wrote: Den er registrert for 8 personer (eller 9, jeg husker faktisk ikke i farta), men det er det som står i vognkortet. EU-kontrollen endrer ikke det. Jeg skal komplettere innredningen, med totalt fem seter bak, i vinter.
Den var registrert for 6 (i vognkortet), men eg brukte den som varebil med kun to forseter (WalkTrough)
Fekk 14 dager på meg for å vise den til BT med seter, eller nedklasse den til 2-seter.
Full fart på verkstaden og klinte inn ein sofa frå ein Doka som låg der, og vips 6-seter igjen. Tok BT mindre enn 1min å godkjenne.

..........vern gjennom bruk! |o * o|
Motoren i bussen min ble levert til Kåre i desember ifjor, og han har nå åpnet den for å pakke den om, og se på slitasje osv.
Kåre har nå sendt meg noen bilder av motoren, og mente at jeg kunne legge disse ut i denne tråden. Ifølge Kåre er kammen slitt og bør kanskje byttes, evt også løftere. Dette synes jeg er rart, da jeg brukte en spesiallaget kamaksel som kom fra VW-trimmer Birger Gjestland i Porsgrunn, som han brukte i de motorene han bygde. Disse skulle gå 100.000 km pluss, ifølge Birger.
Greit med kommentarer her, men NB: usakligheter og/eller rein skittkasting vil bli rapportert til moderator og fjernet.
Motoren har gått ca 9.000 km siden ny.
Her kommer bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]
[attachment=8]
[attachment=9]
Kåre har nå sendt meg noen bilder av motoren, og mente at jeg kunne legge disse ut i denne tråden. Ifølge Kåre er kammen slitt og bør kanskje byttes, evt også løftere. Dette synes jeg er rart, da jeg brukte en spesiallaget kamaksel som kom fra VW-trimmer Birger Gjestland i Porsgrunn, som han brukte i de motorene han bygde. Disse skulle gå 100.000 km pluss, ifølge Birger.
Greit med kommentarer her, men NB: usakligheter og/eller rein skittkasting vil bli rapportert til moderator og fjernet.
Motoren har gått ca 9.000 km siden ny.
Her kommer bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]
[attachment=8]
[attachment=9]
- Attachments
-
- Solan 1 001.JPG (41.31 KiB) Viewed 2518 times
-
- Solan 1 002.JPG (46.39 KiB) Viewed 2537 times
-
- Solan 1 003.JPG (49.29 KiB) Viewed 2524 times
-
- Solan 1 004.JPG (53 KiB) Viewed 2545 times
-
- Solan 1 005.JPG (43.15 KiB) Viewed 2533 times
-
- Solan 1 006.JPG (37.75 KiB) Viewed 2516 times
-
- Solan 1 007.JPG (44.48 KiB) Viewed 2522 times
-
- Solan 1 008.JPG (51.82 KiB) Viewed 2516 times
-
- Solan 1 009.JPG (41.7 KiB) Viewed 2518 times
Last edited by Solan on Sat Jan 14, 2012 1:44 am, edited 1 time in total.
Litt flere bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
- Attachments
-
- Solan 1 010.JPG (62.02 KiB) Viewed 2506 times
-
- Solan 1 011.JPG (57.38 KiB) Viewed 2493 times
-
- Solan 1 012.JPG (50.98 KiB) Viewed 2501 times
-
- Solan 1 013.JPG (48.24 KiB) Viewed 2504 times
Last edited by Solan on Sat Jan 14, 2012 1:42 am, edited 1 time in total.
Flott Kårer er kommet i gang.
Ang løfter/kam utslitt så er dette jo surt og kan komme av mye rart, men med tanke på at du kjørte på samme olje som innkjøring oljen ca 1000 km uten oljefilter gjør jo at det ikke er så overraskende. God olje og bra filtrering er et must.
Veivlagre så ok ut.
Når eg ser på toppene så er det jo ikke tvil om at denne har gått med alt for feit blanding men også mest trolig unødvendig stor vendehøyde som igjen gir en dårligere forbrenning som igjen gir større sjangs for sot. Hadde vert interessant å høre litt mer om toppene, om de er portet og hvilken vendehøyde som brukes. (husk det er både kant fra sylinder til stempel og en ekstra kant i toppene.)
Ang oljetrykk osv så vil eg anbefale å fjerne den hylsen i kanalen rett ved oljepumpen, i tillegg har denne motoren den kjipe pickup rører men det er ikke så viktig.
Bytt også til T1 glemmeblekk og bør virkelig tenke på å få montert en lambda og justert inn motoren når den kommer tilbake, mer hk og bedre forbruk er i vente
Ang løfter/kam utslitt så er dette jo surt og kan komme av mye rart, men med tanke på at du kjørte på samme olje som innkjøring oljen ca 1000 km uten oljefilter gjør jo at det ikke er så overraskende. God olje og bra filtrering er et must.
Veivlagre så ok ut.
Når eg ser på toppene så er det jo ikke tvil om at denne har gått med alt for feit blanding men også mest trolig unødvendig stor vendehøyde som igjen gir en dårligere forbrenning som igjen gir større sjangs for sot. Hadde vert interessant å høre litt mer om toppene, om de er portet og hvilken vendehøyde som brukes. (husk det er både kant fra sylinder til stempel og en ekstra kant i toppene.)
Ang oljetrykk osv så vil eg anbefale å fjerne den hylsen i kanalen rett ved oljepumpen, i tillegg har denne motoren den kjipe pickup rører men det er ikke så viktig.
Bytt også til T1 glemmeblekk og bør virkelig tenke på å få montert en lambda og justert inn motoren når den kommer tilbake, mer hk og bedre forbruk er i vente