Sixty Mango

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Sixty Mango

Post by Tistlo »

kanskje du bør setta igang med litt enkel spenningsfallmåling? men batteriet e jo veldig vesentleg ivertfall
TLF: 97419035
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Sixty Mango

Post by hans »

En fin ting å gjøre med gamle batteri er å gi de litt massasje utvendig også.
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

Sv: Sixty Mango

Post by Gaute(alutig) »

får sende det på spa ;)
Last edited by Anonymous on Sun Nov 27, 2011 6:06 pm, edited 1 time in total.
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Sixty Mango

Post by hans »

Spa funker sikkert, men det kan hente fram litt liv å gi det et realt kakk så krystallene som klogger platene faller av .  Fikk det som tips av en "gammel" rev innen
bilelektro. Siden jeg er dårlig på å forklare googlet jeg litt (nevner dog ingenting om massasje ;) )

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms. ... enDocument
Når batteriet dør
Får man aldri ladet opp batteriet skikkelig, eller lar det stå utladet lenge av gangen, vil blysulfatet etter hvert krystallisere seg og tette porene i de positive og negative platene for godt. Krystallisert blysulfat lar seg nemlig ikke løse opp igjen, hverken med sjokkstrøm eller på andre måter. Hvis krystalliseringen har kommet langt, forringes muligheten for den kjemiske reaksjonen i platene vesentlig, og man får hverken ladet opp batteriet eller produsert særlig strøm i cellene. Avfallsmottaket er neste stopp før man kjøper et nytt, kostbart batteri.
Hyppig lading opp til 100% kaspasitet samt jevnlig etterfylling av destillert vann, er som kraftfor og tilstrekkelig drikke for en hest. Lar du hesten stå på båsen uten mat og drikke, dør den. Og hesten må ha mat og drikke hver dag. Det nytter ikke å komme med tonnevis av havre og en kubikkliter vann etter en måned. Hesten lar seg ikke vekke til liv igjen. Det samme er tilfelle med batteriet. Det må ha jevnlig stell for å overleve.
Batteriet er dessuten utsatt for en viss grad av selvutlading. Jo høyere temperatur, jo raskere skjer dette. Hvis det er mye smuss på batteriet, vil det også krype noen milliampére gjennom dette smusset. Det beste du kan gjøre når båten går på land, er å rengjøre batteriet skikkelig, koble fra batteripolene og lade opp batteriet helt til topps. Batteriet skal så stå så kaldt som mulig over vinteren, enten du tar det med deg hjem eller la det stå i båten (toppladet batteri fryser ikke før ved -67° C). Hvis du i tillegg topper opp batteriet med laderen et par ganger i løpet av vinteren, får du en gullengel i fremmøteboken og et kampklart batteri når båtsesongen starter.
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Sixty Mango

Post by Solan »

Kanskje noen og enhver får noen lyse ideer etter å ha "snakket" med en rev en stund...
Last edited by Solan on Sun Nov 27, 2011 9:33 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

Sv: Sixty Mango

Post by Gaute(alutig) »

Bedre å være "revlaus" enn rådlaus tror eg :P
Tok samme bremsejobben på venstre sida og, siden vi skal lakke svart igjen i pulverlakken i morgen. Greit å kunne ha delene klar når ovnen skal fyres!
Image

Merkelig lite rust på delene. Bare en skikkelig rengjøring så er de omtrent klare.  Kommer til å sandblåse de lett allikevel, da henger lakken enda bedre.
Image

En annen ting jeg oppdaget, var rust på forvarmingsrøret? som ligger under innsuget.
Pirka i det med et skrujern og der datt det av et stykke gitt. Hull :-\
Er vel bare å få tak i et helt et tror jeg. Gidder ikke lappe på det der.
Image
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
User avatar
Fralg
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 803
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:42 am
Location: Nær Bergen
Contact:

Sv: Sixty Mango

Post by Fralg »

Gaute(alutig) wrote: Er vel bare å få tak i et helt et tror jeg.
Mulig jeg kan hjelpe deg der
Har ett (brukt) liggende, skal sjekke i morgen stand etc
f
www.algroy.no     The Split  Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961  + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
Image
User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

Sv: Sixty Mango

Post by Gaute(alutig) »

Hadde vært topp det Frode.
God unnskyldning for å ta seg en tur te bydn!
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Sixty Mango

Post by Solan »

Disse forvarmingsrørene har en lei tendens til å gro igjen, og da kan du få ising på innsuget. Sjekk om det går luft gjennom det, ellers kan det være en møkkajobb å få staket det opp igjen.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 55
Joined: Thu Oct 01, 2009 11:23 pm
Location: Sørlandet

Sv: Sixty Mango

Post by Race-buggy »

Hei og Grattis med kjempe fin boble.

da denne var i herulfs eie, satt jeg på med han i den noen turer.

og den var den gangen meget fast og fin i understellet

og den sjarmerende 30hk motoren gikk utrolig pent den gangen.

artig å se den er kommet i gode hender.
herulf
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 16
Joined: Sat Nov 08, 2008 12:49 pm

Sv: Sixty Mango

Post by herulf »

Den bryteren er til spylerveske og sikkert spesialbestilt når bilen var ny bilen er føtt i sverige inportert til norge i 1963 mener jeg..
Herulf 47253505
User avatar
Gaute(alutig)
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1060
Joined: Sun Sep 02, 2007 11:40 pm
Location: Florø

Sv: Sixty Mango

Post by Gaute(alutig) »

I vognkortet står det første gangregistrert i 60
Og første gang registrert i Norge i 61
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
User avatar
Fralg
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 803
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:42 am
Location: Nær Bergen
Contact:

Sv: Sixty Mango

Post by Fralg »

Her er bilder av innsuget det jeg har liggende!

Er et "701" innsug som jeg mener er det riktige til din bil/motor, passer ihvertfall
Stod på splitten min og ble byttet ut med et riktig til 25hk

Tett forvarmingsrør men det er et lite prob for deg!

[attachment=1][attachment=2][attachment=3]

f
Attachments
inn1.JPG
inn1.JPG (66.66 KiB) Viewed 1615 times
inn2.JPG
inn2.JPG (74.81 KiB) Viewed 1629 times
inn3.JPG
inn3.JPG (44.5 KiB) Viewed 1647 times
www.algroy.no     The Split  Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961  + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
Image
User avatar
FRODE 25000
Medlem
Medlem
Posts: 185
Joined: Sun Sep 18, 2011 12:13 am
Location: Valestrand

Sv: Sixty Mango

Post by FRODE 25000 »

Dette var litt av en 50 åring. Lykke til med de neste :laugh:
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Sixty Mango

Post by RZR Sune »

Ble det noe Mango prylar til jul Gaute? Fet farge på denne bilen. En av favorittfargene på bussfronten også...
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Post Reply