Sv: 1302s vinter prosjekt

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

Robbie
Medlem
Medlem

1302s vinter prosjekt

Post by Robbie »

Da har jeg endelig fått verkstedplass på danmarksplass.
Jeg begynte for noen dager siden å plukke den fra hverandre, og jeg har kommet et lite stykke på relativt kort tid.
Blir noe helt annet å få det på plass igjen ;D

Jeg kommer vel til å oppdatere en gang iblandt og spørre etter masse tips under veis.
Det å skru på bil er egentlig ganske nytt for meg. Men en må vel begynne ett sted ;)

Jeg har revet ut mesteparten av interiør og innmaten som ligger under dash bord.
kartlegging av det eletriske tar sin tid og. men det begynner å komme seg. Fått litt oversikt over alt rotet der fremme.

En god del rust er det i bunnpannene, men det kjennes og føles ut som det er bare overfladisk, under ser det veldig bra ut.
men tiden vil jo vise seg når jeg begynner å pusse ;D
[attachment=6]
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5]
Attachments
IMG_2541 (Kopier).JPG
IMG_2541 (Kopier).JPG (105.32 KiB) Viewed 1429 times
IMG_2547 (Kopier).JPG
IMG_2547 (Kopier).JPG (79.3 KiB) Viewed 1434 times
IMG_2549 (Kopier).JPG
IMG_2549 (Kopier).JPG (63.9 KiB) Viewed 1425 times
IMG_2548 (Kopier).JPG
IMG_2548 (Kopier).JPG (100.05 KiB) Viewed 1432 times
IMG_2552 (Kopier).JPG
IMG_2552 (Kopier).JPG (68.84 KiB) Viewed 1412 times
rsz_imag0100.jpg
rsz_imag0100.jpg (72.8 KiB) Viewed 1449 times
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

Godt at du har noe å ta deg til i vinter!  ;)

Det blir nok litt av en jobb, men så er det jo greit med alt som er gjort.
Har du et mål når det gjelder tidsbruken? Det er ofte slik at det dukker opp ting underveis, så ta høyde for det.
Når uventede ting dukker opp, er det vel greiest å ta de med det samme, og da går tiden...
Håper å se denne når sesongen starter opp igjen.  :)

Det som er greit her på forumet, er at det alltid er noen som har svar på ting man lurer på.
Spør ivei, så får du svar, og husk å legge ut bilder etterhvert. Vi er nyskjerrige, ser du...  ;)

Lykke til med arbeidet og bilen!  :)
Last edited by VW 181 on Tue Nov 22, 2011 5:51 pm, edited 1 time in total.
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

Takker. prøver å være effektiv og få mest mulig gort. jeg har vel brukt 10-12 timer på det nå.  jeg MÅ ha den i gang til våren ;) jeg har heldigvis 2 kompiser som er hobbymekanikere som og leier i samme lokalet, samnt en utdannet mekaniker som holder til der..

Det er ikke alltid like lett å finne tid til mekking nå i julebord sesongen, som kokk er ikke det det enkleste med 15 timers arbeidsdager.
Kan ikke gå ut en gang og ta meg en øl. folk viker jo når de kjenner lukten av lutefisk og størknet pinnefett!! ;) hehe. men blir penger til deler ut av det!

Men jeg kommer til å prøve å legge ut flest mulig bilder. kjekt med bilder! ;D
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

Har fått gjort litt mer siden sist av kartleggingen av det eletriske. går ikke så raskt som som jeg sku ønske, (jeg har en ganske utolmodig sjel) ;)

Her er en liten oversikt over min fremgang.
[attachment=1]

Har begynt å fjerne litt av rattet, litt rust der. men jeg har en ny en på gang.
[attachment=2]

[attachment=3]

Fjernet blink lysene på høyre og venstre side forran.
[attachment=4][attachment=5][attachment=6]

Blink lyset på høyre side er ganske gjennomrustet. usikker på om jeg klarer og redde den.[attachment=7]

De gummipakningene rundt lyktene må jeg få nye av. det er ganske slitne og full i sprekker.[attachment=8]

Fjerne venstre frontlykt var det siste jeg fikk gjort før jeg la inn årene for kvelden.[attachment=9][attachment=10]
Attachments
IMG_2570 (Kopier).JPG
IMG_2570 (Kopier).JPG (65.63 KiB) Viewed 1390 times
IMG_2581 (Kopier).JPG
IMG_2581 (Kopier).JPG (77.61 KiB) Viewed 1405 times
IMG_2582 (Kopier).JPG
IMG_2582 (Kopier).JPG (69.34 KiB) Viewed 1400 times
IMG_2589 (Kopier).JPG
IMG_2589 (Kopier).JPG (36.84 KiB) Viewed 1360 times
IMG_2590 (Kopier).JPG
IMG_2590 (Kopier).JPG (61.73 KiB) Viewed 1382 times
IMG_2591 (Kopier).JPG
IMG_2591 (Kopier).JPG (79.2 KiB) Viewed 1388 times
IMG_2595 (Kopier).JPG
IMG_2595 (Kopier).JPG (66.86 KiB) Viewed 1395 times
IMG_2596 (Kopier).JPG
IMG_2596 (Kopier).JPG (53.28 KiB) Viewed 1391 times
IMG_2598 (Kopier).JPG
IMG_2598 (Kopier).JPG (37.38 KiB) Viewed 1383 times
IMG_2601 (Kopier).JPG
IMG_2601 (Kopier).JPG (52.21 KiB) Viewed 1390 times
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

[attachment=1]
Attachments
IMG_2602 (Kopier).JPG
IMG_2602 (Kopier).JPG (64.86 KiB) Viewed 1383 times
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

Etterhvert som jeg har arbeidet med boblen. har jeg kommet over noe rart som forrige eiere har gjort.. jeg vet egentlig ikke hvordan det skal være orginalt. men det ser ut som at det er kappet et hull i metallplatene under baksetet, for og så bli limt igjen med en stålplate og silikon. [attachment=1][attachment=2]
Er det noen som har noen tips om hverdan en skal utbedre dette, eller hvordan jeg kan prøve og få det mest mulig orginalt igjen? en annen ting er at jeg ikke får av ventilasjons rørene. er det en spessiel måte og få det av på?[attachment=3]
Attachments
IMAG0132 (Kopier).jpg
IMAG0132 (Kopier).jpg (73.69 KiB) Viewed 1340 times
IMAG0134 (Kopier).jpg
IMAG0134 (Kopier).jpg (77.46 KiB) Viewed 1340 times
IMAG0133 (Kopier).jpg
IMAG0133 (Kopier).jpg (65.5 KiB) Viewed 1337 times
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Dette er et vanlig sted for boblene å ruste. Her er det fikset på etter "jalla-metoden". Helt greit på egen bil for å hindre videre rustangrep og vanninnsig, men burde vært opplyst om ved salg. >:(

Her må det kuttes og kappes til du kommer til friskt stål, og nye deler må sveises inn. Sjekk grundig om det er tilsvarende lapping flere steder, spesielt i innerskjermer fremme. Hvis det er mye rust og platene er dårlig helt ned i sammenføyning av topp/bunn fikses det lettest med en delvis eller fullstendlig splitting. Ganske enkelt, og mye lettere å komme til. :)

Uansett kreves det endel sveising for å få dette 100% strøkent og originalt igjen. Varme/ventiasjonsrørene får du lettest av med å skru av plast delen i gjennomføringen fra baksiden. Ved å vri og vrenge (går det og :)) blir det lett ødelagt, og de er skarpe :). Uansett bør det demonteres siden der er rust i området rundt gjennomføringen.

Lykke til videre! Er du heldig har quick-fiksen til forrige eier stoppet videre rustangrep. Er det verre enn det ser ut kan ALT fikses! :thup
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
hans
Supermedlem
Supermedlem

Post by hans »

Uffda- Her er det mye stål som mangler .

Tror du bør ta vinkelkutter med slik stålrondell på, fres over alt du ser langs innerskjerm, kanalovergang    - ser ut til at det ligger mye gufs gjemt der .

Det finnes sveisedeler til dette eller du kan lage dem selv, sistnevnte er billigere men tar lengre tid og ser ikke alltid like bra ut .

Men fortvil ikke - er ikke noen stor jobb dette :)  Har gjort samme jobb selv denne mnd :)  
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
hans
Supermedlem
Supermedlem

Post by hans »

Splitting er morro men ikke nødvendig i dette området. Personlig følte jeg det enklere da jeg satte karosseriet ned igjen på bunnen. Lettere å se at ting passer og det er koselig å sitte på tunellen å sveise. Faktisk rent behagelig :D
Last edited by hans on Mon Nov 28, 2011 12:50 am, edited 1 time in total.
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

StarBugs Geir wrote: Dette er et vanlig sted for boblene å ruste. Her er det fikset på etter "jalla-metoden". Helt greit på egen bil for å hindre videre rustangrep og vanninnsig, men burde vært opplyst om ved salg. >:(

Her må det kuttes og kappes til du kommer til friskt stål, og nye deler må sveises inn. Sjekk grundig om det er tilsvarende lapping flere steder, spesielt i innerskjermer fremme. Hvis det er mye rust og platene er dårlig helt ned i sammenføyning av topp/bunn fikses det lettest med en delvis eller fullstendlig splitting. Ganske enkelt, og mye lettere å komme til. :)

Uansett kreves det endel sveising for å få dette 100% strøkent og originalt igjen. Varme/ventiasjonsrørene får du lettest av med å skru av plast delen i gjennomføringen fra baksiden. Ved å vri og vrenge (går det og :)) blir det lett ødelagt, og de er skarpe :). Uansett bør det demonteres siden der er rust i området rundt gjennomføringen.

Lykke til videre! Er du heldig har quick-fiksen til forrige eier stoppet videre rustangrep. Er det verre enn det ser ut kan ALT fikses! :thup

Takk for verdifulle tips  :) etter hvert så får vel jeg større oversikt over om hvor omfattende det er. må bare blir ferdig med det eletriske før jeg kaster meg for fult ut på karosseriet.
Jeg tror forresten din sønn har vert utplassert hos meg på smauet mat og vinhus. han har en grønn boble ikke sant? Sondre? du må hilse til han fra robert ;)
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Stemme det med Sondre :). Nå har broren, Chris, GreenBugen. Sondre har overtatt den blå varianten, og er lærling på kystvakten (KV Barentshav). Han har skrytt mye av maten hos dere! :thup
Last edited by Anonymous on Sun Nov 27, 2011 11:07 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

Det var godt og høre :) Han var en flink gutt han. bra engarsjemang. Håper han trives i kystvakten. Vert der selv, og det er vel det beste stedet og være i militæret. Spesielt KV Barentshav  ;)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Misstenker at det er gjort fleire silikonfix reprasjonar rundtom, pleier å gå igjen på heile bilen sånt,desverre.

men ingen problem å fiksa heldivis, sjølve "crossmember"/bjelken er berre ei flat plata på toppen og kan lagast enkelt sjølv. bagasjegolvet er det litt verre å banka ut(men fullt mulig med tid og stund) men du sparar masse arbeid på å kjøpa desse: http://www.unneberg-bil.no/webshop?refe ... &id=119986 + http://www.unneberg-bil.no/webshop?refe ... &id=119987
god kvalitet i tilleg. du får ogso kjøpt ny bjelken men da trur eg ikkje er nødvendigt her. ellers er det overhengande fare for at da dukkar opp rust , bak kanalar, rundt karosserifeste(kjenn på baksida), støtfangarfeste, likeins framme, og kanalkrokane framme(veldig utsatt på 02/03) , innerskjerm framme og støtfangarfester framme..
når du skal ta av bakelitt gjennomføringen som varmerøyret henger i so gjeld da å vera forsiktig, pga at den bakelitten er veldig skjør.

tråden her minnar meg forsovidt mykje om då eg begynte på mitt fyrste bobleprosjekt, forsiktig demontering til å begynna med, mykje i blinde, som utviklar seg til at bilen vert delt og att det skal fullrestaurerast :D og endå ikkje ferdi,...
TLF: 97419035
Robbie
Medlem
Medlem

Post by Robbie »

Hehe. jeg prøver å være optimistisk.. ;) må han an ferdi til våren.  I det minste fungerende.
fått skrudd litt i dag i hvertfall. Et steg nermere en haug med boble deler!  ;D

Jeg har fått av bakskjermene på an no, samnt kartleggingen av det eletriske fortsetter.[attachment=1][attachment=2]

Men i det jeg skru av den siste skruen på venste skjerm så knakk jeg av en del av karosseriet bak. det var det første tegnet jeg fant av alvorlig rust. [attachment=3]

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fikse dette når tiden er inne.
Jeg tror en av de tidligere eiere har vert litt uheldig med en kræsj eller to, for skjermen over pottene er ganske merklig.[attachment=4]

Dette tror jeg har mest sannsynlig foresaket at høyre bakskjerm ikke går helt inntil karosseri.[attachment=5]

Er dt mulig å banke litt av karosseriet ut fra innsiden? eller kan dette muligens være en "lost cause"?
Attachments
IMG_2616 (Kopier).JPG
IMG_2616 (Kopier).JPG (63.78 KiB) Viewed 1272 times
IMG_2617 (Kopier).JPG
IMG_2617 (Kopier).JPG (79.72 KiB) Viewed 1271 times
IMG_2618 (Kopier).JPG
IMG_2618 (Kopier).JPG (61.95 KiB) Viewed 1293 times
IMG_2626 (Kopier).JPG
IMG_2626 (Kopier).JPG (76.42 KiB) Viewed 1266 times
IMG_2622 (Kopier).JPG
IMG_2622 (Kopier).JPG (53.31 KiB) Viewed 1282 times
OldBug
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by OldBug »

Hvis du ville ha det mest mulig originalt, så har jeg bil jeg kan kappe ut den biten du trenger under setet bak! ;)
Fint prosjekt og lykke til! Har det meste til denne bilen liggende så bare skrik om du skulle være i nød! :)
Last edited by OldBug on Wed Nov 30, 2011 9:14 pm, edited 1 time in total.
Post Reply