Dere lurer kanskje (som Pondus) på om ny dritt har truffet gaten? Ikke det, nei.
Men her kommer det i hvert fall en liten oppdatering (siden det har skjedd lite) fra det vi har fordrevet tiden med de siste gangene vi var på Bredsten:
Vi plukket fra arbeidslisten: Giroljelekkasje venstre side bak (ved trommel)... I kveld har vi montert greiene (også kalt hjuloppheng bak v/side) sammen (for andre gang), og håper det holder tett videre. Pakningslim og Kjell T er brukt forskriftsmessig, så det skulle være bra nå
Bilder fra første montering (den som ikke gikk så bra):
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Her ser vi at pappa bruker det populære verktøyet kaffekopp for å presse inn simmerringen. Legg også merke til at paddens skrustikke heter Junior. Tenker han har en senior edition i stua...?
[attachment=4]
Attachments
02102011354.jpg (37.42 KiB) Viewed 3618 times
02102011355.jpg (29.7 KiB) Viewed 3611 times
02102011356.jpg (46.7 KiB) Viewed 3626 times
02102011357.jpg (34.85 KiB) Viewed 3631 times
Last edited by Magnus on Wed Oct 05, 2011 10:50 pm, edited 1 time in total.
jekker du bilen høgt opp på kun eine sida so går da an å komma frå denne jobben utan å tappa ut girolja(som ellers renner ut gjennom lageret) ny simring kan du pressa inn med den gamle + ein klosse + skrustikka, eller ein kaffikopp bruker du pakningslim so vert da somregel tett
Da har vi begynt på en liten motorjobb på Grynet. 1600 AD-motoren er kommet ut, og denne er nå i ferd med å bli ribbet og blokkdelt. Planene er ny kamaksel, nytt 1680-sylindersett, heftigere vippetøy, porting av toppene, ny oljepumpe, og ellers generell oppfrisking, alle pakninger nye, og selvsagt måling av toleranser osv og evt utskifting av lagre, ventilstyringer eller andre ting som skiftes/overhales hvis behov.
[attachment=1]
Attachments
15112011359.jpg (42.42 KiB) Viewed 3463 times
Last edited by Solan on Thu Nov 17, 2011 6:30 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Da har det skjedd litt mer. Alt er nå demontert og i løse deler, og motorblokka er nå splitta (tips: husk ALLE muttere/bolter...)
Ting ser generelt grisete ut, og det er mye kullbelegg både inni topper og på toppen av stemplene. Stempelringer er også slitne, og har sluppet sot og grums forbi og ned i olje og på ytterkantene av stemplene.
Neste skritt er:
- Reingjøring av alle deler og komponenter
- Glassblåsing av toppene
- Bestilling av deler (vippetøy, ventilfjærer osv)
- Sandblåsing og lakkering av motorblekket
- Toppene skal portes/bearbeides sammen med innsugene
- Sliping av ventilseter osv
- Sjekking av lagre, ventilstyringer osv.
Et par bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Attachments
20112011360.jpg (42.34 KiB) Viewed 3419 times
20112011361.jpg (43.23 KiB) Viewed 3423 times
20112011362.jpg (51.14 KiB) Viewed 3420 times
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Fått sendt en bestilling til cip1 på diverse motordeler nå, alltids ting å bruke penger på... Kamaksel/løftere/ventilfjærer, oljekjøler, oljepumpe, ventilstyringer, støtstenger og svinghjulsbolt, pluss litt småknask.
Og fikk beskjed om at to stk nye stigbrett er på vei til oss fra Unneberg
Snart jul.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein