1961 T1 Ratlook
Moderator: Global moderator
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: 1961 T1 Ratlook
Hei!
Jeg prøver å tviholde på 6volt systemet, så jeg kjøper gjerne 6volt delene når du har byttet.
Har også en 12 volt dynamo som jeg evt kan bytte med deg?
Jeg prøver å tviholde på 6volt systemet, så jeg kjøper gjerne 6volt delene når du har byttet.
Har også en 12 volt dynamo som jeg evt kan bytte med deg?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: 1961 T1 Ratlook
PMJan-Henrik wrote: Hei!
Jeg prøver å tviholde på 6volt systemet, så jeg kjøper gjerne 6volt delene når du har byttet.
Har også en 12 volt dynamo som jeg evt kan bytte med deg?
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

Sv: 1961 T1 Ratlook
Da sviver godbilen igjen..
Viste seg at den grønne ledningen fra coilen, lå klemt mellom noe greier på fordeleren slik at den delvis var avisolert.. derfor gikk den til jord.
Det var grunnen til at det ikke ble strøm ut fra coilen.
Så da var det problemet fikset også
Men den kondensatoren som Tistlo snakker om.. må denne byttes når jeg bygger om til 12 volt? eller tåler den det?
Viste seg at den grønne ledningen fra coilen, lå klemt mellom noe greier på fordeleren slik at den delvis var avisolert.. derfor gikk den til jord.
Det var grunnen til at det ikke ble strøm ut fra coilen.

Så da var det problemet fikset også

Men den kondensatoren som Tistlo snakker om.. må denne byttes når jeg bygger om til 12 volt? eller tåler den det?
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

Sv: 1961 T1 Ratlook
Grønn ledning ut frå coilen er ledningen til kondensatoren.
Og eg er ganske sikker på att kondensatoren drit i om det er 6 eller 12 volt det går i
Men om den er haug gammal so bør du skifta den
Og eg er ganske sikker på att kondensatoren drit i om det er 6 eller 12 volt det går i

Men om den er haug gammal so bør du skifta den
TLF: 97419035
Sv: 1961 T1 Ratlook
Måtte det bli sol og sommer slik at vi kan få komme oss ut på veiene igjen 
legger ut noen bilder fra siste turen min.. beklagelig vis sto kameraet på manuell fokus... noe som gjor at bildene ble litt uklare..[attachment=1][attachment=4][attachment=2][attachment=3]

legger ut noen bilder fra siste turen min.. beklagelig vis sto kameraet på manuell fokus... noe som gjor at bildene ble litt uklare..[attachment=1][attachment=4][attachment=2][attachment=3]
- Attachments
-
- IMG_6070.jpg (46.6 KiB) Viewed 2418 times
-
- IMG_6074.jpg (55.33 KiB) Viewed 2163 times
-
- IMG_6075.jpg (44.81 KiB) Viewed 2230 times
-
- IMG_6072.jpg (50.13 KiB) Viewed 2173 times
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

Sv: 1961 T1 Ratlook
Var jo helt fine de bildene der!Nordtveit wrote: legger ut noen bilder fra siste turen min.. beklagelig vis sto kameraet på manuell fokus... noe som gjor at bildene ble litt uklare..

Sv: 1961 T1 Ratlook
da er våren rett rundt hjørnet, og det var på tide å få start på bilen igjen.. har nå konventert til12 volt.
slet veldi med å få ut dynamo/vifte. løsning ble å demontere motorlokk med fester,for så å fjerne hele viftehuset.
midlertidig løsning på vindusviskermotoren ble å sette en motstand på plussledingne før motoren.. noen som har meninger om dette? har hørt motstanden kan bli veldi varm. men skal visst fungere å bruke en slik en for å slippe å bytte viskermotor.
Ellers er jeg positivt overasket over hvor lettstartet motoren er, etter å ha stått ustartet i over 5 måneder.
slet veldi med å få ut dynamo/vifte. løsning ble å demontere motorlokk med fester,for så å fjerne hele viftehuset.
midlertidig løsning på vindusviskermotoren ble å sette en motstand på plussledingne før motoren.. noen som har meninger om dette? har hørt motstanden kan bli veldi varm. men skal visst fungere å bruke en slik en for å slippe å bytte viskermotor.
Ellers er jeg positivt overasket over hvor lettstartet motoren er, etter å ha stått ustartet i over 5 måneder.
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3322
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: 1961 T1 Ratlook
Smoooth.... 
Når det gjelder viskermotoren, så kan du bare bygge om motoren - bytte anker...
Lagervare hos Unneberg
http://www.unneberg-bil.no/webshop?refe ... &id=124731

Når det gjelder viskermotoren, så kan du bare bygge om motoren - bytte anker...
Lagervare hos Unneberg

http://www.unneberg-bil.no/webshop?refe ... &id=124731
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
Sv: 1961 T1 Ratlook
Litt oppdatering fra min sin side..
gleden var kortvarig etter konventering. var ute å kjørte en mil og to, men når jeg skulle starte bil igjen så var jo batteriet flatt.. dårlig med lading altså. Fikk ladet opp bateriet, for så å gjøre litt tester..
batteriet lader med 14,X volt på tomgang med en gang jeg starter bilen. på turtall lader den helt opp mot 17 volt.. noe som er litt vel mye.
Men når bilen har gått litt, så stopper den å lade.. måler kun batterispenning da. 12.x volt. mistenker derfor relèet..
Nytt rele er kjøpt fra Voss
, men får ikke testet dette før jeg er i bergen igjen uka før vårmønstringen.
En annen ting jeg la merke til er at når jeg måler direkte på polene på dynamoen, så flakkulerer bare tallene på multimeteret.. er dette normalt, evt hva skyldes dette? børster ser ok ut. har også målt dynamo uten at den har vert koblet til relè, da gir denne 30-40 volt.. noe som jeg leser er normalt på en dynamo som virker.
Det skal også sies at jeg ikke har jordet relèet på noen annen måte en at det er skrudd fast i dynamofot. Tenkte dette var god nok jording. Men kan dette vere problemet? måler jo at relèet er jordet, men kansje ikke godt nok.
Videre blir spørsmålet hvor langt jeg kan kjøre uten lading(med fulladet batteri). i verste fall om jeg ikke får stell på det før mønstringen.
gleden var kortvarig etter konventering. var ute å kjørte en mil og to, men når jeg skulle starte bil igjen så var jo batteriet flatt.. dårlig med lading altså. Fikk ladet opp bateriet, for så å gjøre litt tester..
batteriet lader med 14,X volt på tomgang med en gang jeg starter bilen. på turtall lader den helt opp mot 17 volt.. noe som er litt vel mye.
Men når bilen har gått litt, så stopper den å lade.. måler kun batterispenning da. 12.x volt. mistenker derfor relèet..
Nytt rele er kjøpt fra Voss

En annen ting jeg la merke til er at når jeg måler direkte på polene på dynamoen, så flakkulerer bare tallene på multimeteret.. er dette normalt, evt hva skyldes dette? børster ser ok ut. har også målt dynamo uten at den har vert koblet til relè, da gir denne 30-40 volt.. noe som jeg leser er normalt på en dynamo som virker.
Det skal også sies at jeg ikke har jordet relèet på noen annen måte en at det er skrudd fast i dynamofot. Tenkte dette var god nok jording. Men kan dette vere problemet? måler jo at relèet er jordet, men kansje ikke godt nok.
Videre blir spørsmålet hvor langt jeg kan kjøre uten lading(med fulladet batteri). i verste fall om jeg ikke får stell på det før mønstringen.
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

Sv: 1961 T1 Ratlook
Har du skrudd releet i dynamofoten? er ikkje da litt trongt då?
er tilstrekkeleg å jorda den i dynamoen ivertfall.
Du kjem nok eit stykke utan lading. ifjord til scc hadde chris eindel problem. men utan å bruka noko lys eller andre forbrukarar so kjem ein jo langt. ivertfall om du har med ein til å skubba igang bilen tilslutt
er tilstrekkeleg å jorda den i dynamoen ivertfall.
Du kjem nok eit stykke utan lading. ifjord til scc hadde chris eindel problem. men utan å bruka noko lys eller andre forbrukarar so kjem ein jo langt. ivertfall om du har med ein til å skubba igang bilen tilslutt

TLF: 97419035
Sv: 1961 T1 Ratlook
Ordla meg litt feil der ja.. Relèet er skrudd fast i viftehus. men tenkte når dynamo er til jord i foten, så var det godt nok å skru fast relèet der det sto fra før, i viftehus. måler jo jordforbindelse til relè, men denne er kansje ikke god nok...
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

Sv: 1961 T1 Ratlook
Ikke mye oppdatert her nei, men her kommer en liten status..
Bilen kom til Ålesund i juni i år, men har ikke fått så mange km på veiene i sommer pga "nybilen" ovalen.. En annen ting var at jeg var litt treig med EU som gikk ut i juni.. Men i August ble den godkjent med bare stramming av brekk som feil
Før kontroll tok jeg den opp bak, og maks forran, og det var godt nok for kontrollør
Ellers så går fortsatt 1500 fint som bare det, så reservemotoren i kjelleren står fortsatt bare å støver ned.. muig det blir motorskifte i neste år for å utbedre endeslakk på 1500`en..
Ellers så har den nå blitt satt på lagring i garajsen på nytt gulv. Kjøpte fliser fra garasjegulv.no som jeg har lagt ned ikveld. Det sies at flisene skal å tåle alt av normal garasjepåkjenning som jekk, olje, bensin, diesel, bremseveske osv uten å ta skade.. så da får jeg leve i godt tro..
Her er kveldens bilde av bilen satt til lagring på nytt gulv
[attachment=1]
Bilen kom til Ålesund i juni i år, men har ikke fått så mange km på veiene i sommer pga "nybilen" ovalen.. En annen ting var at jeg var litt treig med EU som gikk ut i juni.. Men i August ble den godkjent med bare stramming av brekk som feil


Ellers så går fortsatt 1500 fint som bare det, så reservemotoren i kjelleren står fortsatt bare å støver ned.. muig det blir motorskifte i neste år for å utbedre endeslakk på 1500`en..
Ellers så har den nå blitt satt på lagring i garajsen på nytt gulv. Kjøpte fliser fra garasjegulv.no som jeg har lagt ned ikveld. Det sies at flisene skal å tåle alt av normal garasjepåkjenning som jekk, olje, bensin, diesel, bremseveske osv uten å ta skade.. så da får jeg leve i godt tro..
Her er kveldens bilde av bilen satt til lagring på nytt gulv

[attachment=1]
- Attachments
-
- garasjegulv.jpg (114.21 KiB) Viewed 2606 times
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

Sv: 1961 T1 Ratlook
Flott garasje!! 
Men det må vel være såpass når du skal ha flotte biler inn der.

Men det må vel være såpass når du skal ha flotte biler inn der.

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: 1961 T1 Ratlook
Kult. Reknar med at det er betong under. Kva er fordelen med dette golvet kontra å t.d. malt betong?
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986
-54 T1 1200 + 1982
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986
-54 T1 1200 + 1982
Sv: 1961 T1 Ratlook
Det er ikke betong under nei,. De forrige eigerene la av alle ting asfalt inni garasjen.. og all fornuft sier at asfalt ikke liker maling.. den "lever" jo i temperatursvingninger, så maling eller epoxy ville ha sprukket opp.. hørte med en murer hvordan det ville vere å flislegge oppå.. og det var også bare å glemme. så da ble det en slik løsning. ikke så ille pris heller,. 7700,- for hele greiene inkl frakt.. gulvet var lagt på under 3 timerSander wrote: Kult. Reknar med at det er betong under. Kva er fordelen med dette golvet kontra å t.d. malt betong?
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 
