Bare lurer på om noen vet om man kan bruke topper fra en 1300 AB motor på en 1600 AS motor???
Holder på med litt ombygging
Topper
Moderators: Global moderator, Global moderator
Sv: Topper
1300 toppene har sylinderdiameter på 77mm mens 1600 har 85,5. 1300 toppene kan freses opp til å passe.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Topper
hva med ombygging fra 1585 til 1679ccm det står jo så fint at man ikke trenger å gjøre noe med toppene ??
74" 1303s
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
- Posts: 927
- Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
- Location: Legoland
Sv: Topper
Det stemmer at en kan bruke topper fra en 1600(1585) og sette de på sylindre til 1679 uten å maskinere hverken topper eller blokk (lik utvendig dim på 1600 og 1679 sylindre)Johnny wrote: hva med ombygging fra 1585 til 1679ccm det står jo så fint at man ikke trenger å gjøre noe med toppene ??
1300 topper har mindre dim enn 1679, her må en maskinere toppene for å få dette sammen (ulik utvendig dim på 1300 og 1679 sylindre) blokken må maskineres også om du tar denne fra en 1300
Last edited by Anonymous on Sun Jan 23, 2011 11:13 am, edited 1 time in total.
Sv: Topper
Forøvrig er det mange som mener at en 1300 dobbeltportblokk er det beste utgangspunktet for trimming. Den har levd et mindre stressende liv enn 1600 motorene, men har samtidlig de samme kvalitetene når det gjelder oljekanaler etc.
Blokken bør sjekkes for endeslakk, sprekker bak sylinder nr 3, slitasje i lagerbukker etc - dersom du velger å begynne å maskinere på den.
Blokken bør sjekkes for endeslakk, sprekker bak sylinder nr 3, slitasje i lagerbukker etc - dersom du velger å begynne å maskinere på den.
Ingen fornuft - ren entusiasme!