1961 T1 Ratlook

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Nordtveit »

har lyst nedi tanken, og den ser veldi bra ut. tror igrun den ikke er så mange år.

har kjørt ca 12 mil etter jeg renset filteret, samt flyttet det andre filteret fra før pumpa, til etter.. og har ikke hatt problemer med at den har stoppet etter dette ;) Men leser litt for og imot filter etter pumpa. og igrunn filter i det hele tatt i motorrommet. enkelte mener det er stor brannfare å ha det der bak.. og i tilegg burde filter som står etter pumpa tåle tryket som oppstår der. så enten må jeg kansje da flytte filteret tilbake,altså før pumpa, kjøpe et filter som tåler trykket, eller flytte filteret helt frem til tanken..
Noen andre her som har innspill? hvor har dere filterne deres?
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
User avatar
sveineka
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 521
Joined: Mon Sep 03, 2007 8:51 pm
Location: Frekhaug

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by sveineka »

Jeg har ivertfall filteret etter pumpen, og det tror jeg de fleste har! Det filteret som er i bobla mi er et standard plastfilter, og jeg har ikke hørt at det ikke skal holde det trykket som oppstår. 8)
I MIN garasje.....

73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
User avatar
Fralg
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 803
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:42 am
Location: Nær Bergen
Contact:

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Fralg »

Jeg har alltid montert filteret over gearkassen der bensinrøret kommer ut fra chassiet.
Bruker et vanlig filter som monteres på slangen med slangeklemmer.
Tanken er at det skal stoppe dritten før det havner i pumpen da det skal lite til før "klaffene" stopper opp

På de eldste (-60) er det ikke mulighet for å montere de noe annet sted pga bensinrør i stål/kobber
www.algroy.no     The Split  Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961  + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
Image
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Tistlo »

Det kan henda du har ein sil i tanken, der bensinutløpet er. isofall er det altid lurt å ta ut og tømme tanken, skru ut silen/filteret og blåsa reint med trykkluft.
TLF: 97419035
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Nordtveit »

Men slike "rumpetroll" som ligger i filteret som dere ser, er jo ikke typisk rusk på tanken.... det er jo ikke rustpartikler slik som heller er vanlig på gamle biler.. så tror igrunn tanken min ser rimelig bra ut innvendig. hvertfall det jeg kan se gjennom påfyllingen.

Jeg ser også at luftingen på tanken min er blendet..
Noen som vet hvorfor denne kan være blendet? eller noen som også kjører med blendet lufting?
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Jon T »

Det er ikke alltid at det er rent mel i tanken selv om det ser ut som at det ikke er mugler i osen skjønner du.
Dette er av egen erfaring og jeg tipper problemet ligger i tanken og bensinrøret.
Gjør som følger:
1 skru løs tanken
2 koble fra alle slanger
3 løft tanken ut
4 tøm tanken i egnet beholder ettter å ha ristet den
5 bli overrasket over all driten som lå oppi der
5 koble fra bensin slangen inn til bensinpumpe og blås fremover med trykk luft
6 reverser alt unntatt overraskelsen og kjør videre til neste problem dukker opp  ;)
lykke til!

PS!
og forresten prøv først å kjøre uten bensinfilter, det er oppskrytt...
User avatar
T-1
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1801
Joined: Tue Aug 05, 2008 1:59 pm
Location: Bergen

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by T-1 »

lite tips kan være og henge en magnet på tanken. det som er rusk er som regel rust. det vil magneten fange og hvis det hjelper har du muligens svaret ditt?
The Wheeler dealer
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Jan-Henrik »

Graulerer med ny bil!! Drev å siklet etter denne på finn en god stund!! :thup
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Nordtveit »

da har jeg byttet ut de oppoverpekende øyelokkene, med noen som peker fremover.. og ble ikke så verst det heller..  ;)
[attachment=1]


Ellers så har jeg blitt kvitt problemet med at den stoppet inn mot lyskryss og lignendes. renset filter i bensinpumpa, og flyttet filteret på bensinslangen fra før pumpa, til etter. altså mellom pumpe og forgasser.. så det gjor susen...

Men nå har jeg et annet problem.. bilen starter som regel veldi lett, men innimellom så vil den ikke tenne i det hele tatt.. idag når jeg skulle ut å lufte den, så ville den ikke starte.. nesten som jeg gikk tom for strøm tilslutt.. men etter litt jokking med gassen, så kom den tilslutt.. har skjedd en gang før og, da var motoren varm. kan det vere pluggene som står for utskiftning? eller kansje noe med fordeleren?
jaja, ellers er jeg storfornøyd.
Var også en tur utom lokalene på Breistein idag.. fine lokaler må jeg si.. så det blir nok flere turer ut dit ;)

Neste prosjekt nå er å konventere til 12 volt.. alle deler er handlet inn, så det er vel bare å hive seg rundt..
Attachments
nye
nye (82.82 KiB) Viewed 1484 times
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Tistlo »

Pomper alltid eindel på gassen so startar den lettare ;)
TLF: 97419035
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Nordtveit »

blir den ikke lett sur da?
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Tistlo »

Neidå, gamle bilar trenger som regel ein dram før dei vil starta, det er altso snakk om ca 3-4 pump med pedalen. Ved varmmotor start so kan da og fungera å halda pedalen i bunn mens du vrir om startaren
TLF: 97419035
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Nordtveit »

den er grei.. skal teste ut ved neste kjøretur ;)
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
User avatar
norshuttle
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1085
Joined: Sat Jul 04, 2009 12:29 am
Location: Bergen

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by norshuttle »

Sleit litt med min 61 også. Helt til jeg leste litt på nettet :)

Ved kaldstart: sett på tenning -> 2 pump i bunn -> halv gass og start.
Ved varmstart: Trykk gassen inn mens du starter

Funker på min ihvertfall :thup
54 VW 1200 Oval Beige (GERDA!!!)
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: 1961 T1 Ratlook

Post by Nordtveit »

høres fornuftig ut ;) skal teste ut og gi tilbakemelding ;)
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
Post Reply