Startproblemer
Moderator: Global moderator
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Startproblemer
Hei!
Jeg har endelig fått tak i en boble, så nå har jeg meldt meg inn i klubben. Gleder meg til første møte, kan desverre ikke bli med til Stavanger.
MEN, har ett problem med bilen som er en `66 1300, den sliter med å starte når den er varm. Den får strøm, men ingenting går rundt. Når den er kald, starter den noen ganger lett noen ganger litt tungt, men den starter.
Lurer også på en ting, vis boblen ikke har dynastart, hvor er startmotoren plassert da??
Jeg er veldig ny, så setter stor pris på svar.
Jeg har endelig fått tak i en boble, så nå har jeg meldt meg inn i klubben. Gleder meg til første møte, kan desverre ikke bli med til Stavanger.
MEN, har ett problem med bilen som er en `66 1300, den sliter med å starte når den er varm. Den får strøm, men ingenting går rundt. Når den er kald, starter den noen ganger lett noen ganger litt tungt, men den starter.
Lurer også på en ting, vis boblen ikke har dynastart, hvor er startmotoren plassert da??
Jeg er veldig ny, så setter stor pris på svar.
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Startproblemer
Velkommen
og gratulere med bil. du må legge bilder under min bil. 
kan hende du har feil tenning? jeg har hatt samme problem og da hadde jeg for høy fortenning. her har du hvertfall kommet rett. mye kloke vw hoder her


kan hende du har feil tenning? jeg har hatt samme problem og da hadde jeg for høy fortenning. her har du hvertfall kommet rett. mye kloke vw hoder her

The Wheeler dealer
Sv: Startproblemer
Gratulerer med boble og velkommen inn i varmen. startmotoren står montert girkassen på passasjersiden.
bobler er herlig enkle å skru men nykkene kan av og til være verre å hanskes med
-anbefaler en haynes eller lignende manual
bobler er herlig enkle å skru men nykkene kan av og til være verre å hanskes med

-anbefaler en haynes eller lignende manual
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: Startproblemer
Takk for det, det skal jeg sjekke!T-1 wrote: Velkommenog gratulere med bil. du må legge bilder under min bil.
kan hende du har feil tenning? jeg har hatt samme problem og da hadde jeg for høy fortenning. her har du hvertfall kommet rett. mye kloke vw hoder her![]()
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: Startproblemer
Takk for det!! Haynes er allerede bestilt, fant også orginal manualen på ebay, så det blir spennende å bla i.hans wrote: Gratulerer med boble og velkommen inn i varmen. startmotoren står montert girkassen på passasjersiden.
bobler er herlig enkle å skru men nykkene kan av og til være verre å hanskes med![]()
-anbefaler en haynes eller lignende manual
Tenker noen kloke hoder finner ut av problemet når jeg deltar på første treffet!!
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Startproblemer
Om det er mongo tenning so merkar du det når bilen går, den vil ikkje gå skikkeleg då. Mulig det er so lite att du ikkje merker det..
Men problemet ditt her virkar jo nesten som eit kjent problem for meg.. bilen startar og ein stikk av ein tur på butikk eller noko, men når du skal heim att og motoren er lunken, so er da ikkje snakk om att den startar.. Så då gjekk eg over alle kontaktar på startaren, og batteriet.. ingen forskjell.. skifta då jordinga mellom girkassa og karosseri, men fortsatt samme problemet. Tilslutt kjøpte eg ny startar, og gjekk ka! den starta forsatt ikkje når den var varm!! Da var då eg vrei tankegangen på rett kjøl og tenkte på den mest logiske feilkilden og problemområdet, som er opphav til alle elektron på vandring i ein bil.. - nemlig batteriet !
Lada batteriet, og alle problem var blåst ut av verden!
Prøv da fyrst du
Men problemet ditt her virkar jo nesten som eit kjent problem for meg.. bilen startar og ein stikk av ein tur på butikk eller noko, men når du skal heim att og motoren er lunken, so er da ikkje snakk om att den startar.. Så då gjekk eg over alle kontaktar på startaren, og batteriet.. ingen forskjell.. skifta då jordinga mellom girkassa og karosseri, men fortsatt samme problemet. Tilslutt kjøpte eg ny startar, og gjekk ka! den starta forsatt ikkje når den var varm!! Da var då eg vrei tankegangen på rett kjøl og tenkte på den mest logiske feilkilden og problemområdet, som er opphav til alle elektron på vandring i ein bil.. - nemlig batteriet !

Prøv da fyrst du

TLF: 97419035
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: Startproblemer
Det skal jeg!! Fikk med ombygging sett til 12volt, men har bestemt meg for å tviholde på 6volt så lenge det lar seg gjøre!!Tistlo wrote: Om det er mongo tenning so merkar du det når bilen går, den vil ikkje gå skikkeleg då. Mulig det er so lite att du ikkje merker det..
Men problemet ditt her virkar jo nesten som eit kjent problem for meg.. bilen startar og ein stikk av ein tur på butikk eller noko, men når du skal heim att og motoren er lunken, so er da ikkje snakk om att den startar.. Så då gjekk eg over alle kontaktar på startaren, og batteriet.. ingen forskjell.. skifta då jordinga mellom girkassa og karosseri, men fortsatt samme problemet. Tilslutt kjøpte eg ny startar, og gjekk ka! den starta forsatt ikkje når den var varm!! Da var då eg vrei tankegangen på rett kjøl og tenkte på den mest logiske feilkilden og problemområdet, som er opphav til alle elektron på vandring i ein bil.. - nemlig batteriet !Lada batteriet, og alle problem var blåst ut av verden!
Prøv da fyrst du![]()

1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Startproblemer
Gratulerer og velkommen i klubben!
Når det gjelder 6V batteri - og tilnærmet daglig drift - kan jeg ikke få understreket nok at det er en stor fordel å bytte til moderne gelebatteri ala Optima sin 6V. Ser ikke helt originalt ut og du må fikse en liten patent siden ytre mål er litt ulike, men du er i alle fall garantert at startkapasiteten er Optimal...

Med klubbrabatt bør du kunne få en god pris på Mekonomen... selv om det er en god del dyrere enn tilsvarende blybatteri.
En annen ting som har vist seg å lage litt krøll, er at bensinpumpeakslingen går varm og utvider seg, med dårlig pumpeeffekt/lite bensin som resultat.
Dette løses med å ta av bensinpumpen og polere akslingen med fint vannslipepapir, sett bare akslingen i drillen og spinn den forsiktig rundt til den er blank og fin.
Når det gjelder 6V batteri - og tilnærmet daglig drift - kan jeg ikke få understreket nok at det er en stor fordel å bytte til moderne gelebatteri ala Optima sin 6V. Ser ikke helt originalt ut og du må fikse en liten patent siden ytre mål er litt ulike, men du er i alle fall garantert at startkapasiteten er Optimal...

Med klubbrabatt bør du kunne få en god pris på Mekonomen... selv om det er en god del dyrere enn tilsvarende blybatteri.
En annen ting som har vist seg å lage litt krøll, er at bensinpumpeakslingen går varm og utvider seg, med dårlig pumpeeffekt/lite bensin som resultat.
Dette løses med å ta av bensinpumpen og polere akslingen med fint vannslipepapir, sett bare akslingen i drillen og spinn den forsiktig rundt til den er blank og fin.
Last edited by Anonymous on Fri Jun 18, 2010 7:08 am, edited 1 time in total.
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: Startproblemer
Det var ett godt tips! Tenker jeg skal spare til ett slik ett...
Men, etter mange gode tips, er jeg begynt med feilsøkingen. Jeg gikk til innkjøp av en batterilader hos Biltema, og fikk ladet blybatteriet helt opp, det funket rimelig greit, den startet med en gang, og brommet fint utover dagen. Ser ut som batteriet er synderen. Men da jeg parkerte og glemte lysene, doogh, fikk jeg ikke start. Så mitt spørsmål er: Er dette 6v systemet så svakt at dette ikke lar seg gjøre igjen? Er det akkurat nok strøm i ett fulladet batteri til å få motoren igang?
For da jeg kom hjem skulle jeg teste dette. Jeg prøvde å starte, ingen problem, full tenning. Men da jeg skrudde på lysene (eller dro dem på
) skjedde det ingen ting da jeg prøvde starte. Da jeg slo dem av og prøvde igjen, full tenning og god stemning.
Ser også at noen har montert en hovedbryter på batteriet. (som i båt).

Men, etter mange gode tips, er jeg begynt med feilsøkingen. Jeg gikk til innkjøp av en batterilader hos Biltema, og fikk ladet blybatteriet helt opp, det funket rimelig greit, den startet med en gang, og brommet fint utover dagen. Ser ut som batteriet er synderen. Men da jeg parkerte og glemte lysene, doogh, fikk jeg ikke start. Så mitt spørsmål er: Er dette 6v systemet så svakt at dette ikke lar seg gjøre igjen? Er det akkurat nok strøm i ett fulladet batteri til å få motoren igang?
For da jeg kom hjem skulle jeg teste dette. Jeg prøvde å starte, ingen problem, full tenning. Men da jeg skrudde på lysene (eller dro dem på

Ser også at noen har montert en hovedbryter på batteriet. (som i båt).
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3322
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: Startproblemer
Hovedstrømbryter er lurt!!! 
6 volt er ganske svake greier, men tror nok batteriet ditt er av den utslitte sorten.
Men det er ikke uvanlig at om du kjører med en 6 volts bil og har lysene på - så må du gi litt ekstra gass for å blinklysene i gang... for ikke å snakke om hvis du bremser samtidig også...
Er nok derfor en del velger å bygge om til 12 volts anlegg. Men det er fortsatt en del av oss som bare ser sjarmen ved 6 volts anlegg, og bare overser de små utfordringene...

6 volt er ganske svake greier, men tror nok batteriet ditt er av den utslitte sorten.
Men det er ikke uvanlig at om du kjører med en 6 volts bil og har lysene på - så må du gi litt ekstra gass for å blinklysene i gang... for ikke å snakke om hvis du bremser samtidig også...

Er nok derfor en del velger å bygge om til 12 volts anlegg. Men det er fortsatt en del av oss som bare ser sjarmen ved 6 volts anlegg, og bare overser de små utfordringene...

75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
- norshuttle
- Supermedlem
- Posts: 1085
- Joined: Sat Jul 04, 2009 12:29 am
- Location: Bergen
Sv: Startproblemer
Du får en egen teknikk når du gasser, bremser og blinker samtidig jaMoshe wrote: Hovedstrømbryter er lurt!!!
6 volt er ganske svake greier, men tror nok batteriet ditt er av den utslitte sorten.
Men det er ikke uvanlig at om du kjører med en 6 volts bil og har lysene på - så må du gi litt ekstra gass for å blinklysene i gang... for ikke å snakke om hvis du bremser samtidig også...
Er nok derfor en del velger å bygge om til 12 volts anlegg. Men det er fortsatt en del av oss som bare ser sjarmen ved 6 volts anlegg, og bare overser de små utfordringene...![]()


54 VW 1200 Oval Beige (GERDA!!!)
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
Sv: Startproblemer
En god ide er å bytte lyspærene bak (ikke blinklysene) til LED pærer.
Sparer en god del Ampere på det, og letter strømregnskapet.
http://www.ledforever.com/shop/default.asp?SetLng=27
Sparer en god del Ampere på det, og letter strømregnskapet.
http://www.ledforever.com/shop/default.asp?SetLng=27
1970 - Tyttebæret.
1967 - Bastarden
1967 - Bastarden
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: Startproblemer
Tror konklusjonen blir en invistering i ett 6v gelebatteri. Nå har jeg ladet blybatteriet en rekke ganger og rett etter opplading er det full start og god stemning. Når dagen er over, er det tilbake til dytte-start og ingen respons i maskineriet.
Blybatteri og hovedstrømsbryter blir neste skritt.
Noen som har innstallert hovedstrømsbryter?? Hvordan bruker man denne?? Når man parkerer eller i fart?? (I fart: Tenker da om bilen bruker strøm fra batteriet eller lager sin egen driftstrøm til lys etc. Siden åpenbart bilen bruker mer strøm en den lader batteriet)
Sikkert idiotiske spørsmål, men er helt fersk innen skruing på bil.
Blybatteri og hovedstrømsbryter blir neste skritt.
Noen som har innstallert hovedstrømsbryter?? Hvordan bruker man denne?? Når man parkerer eller i fart?? (I fart: Tenker da om bilen bruker strøm fra batteriet eller lager sin egen driftstrøm til lys etc. Siden åpenbart bilen bruker mer strøm en den lader batteriet)
Sikkert idiotiske spørsmål, men er helt fersk innen skruing på bil.

1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Startproblemer
Hovedstraumsbrytar er av/på for all straum = er den av so vert det vanskeleg å få start 
Du kan laga til eit startrele, sånn att spenninga som går frå batteri til startar, når du vrir om tenninga, Slepp å ta turen heilt fram til tenningslåsen, frå batteriet, og so tilbake igjen til startaren og forhåpentligvis klara å dra den rundt. Med start rele so sender du kun styrestraum frå tenningslåsen som trigger releet som då sender straum rett frå batteri til startar. mykkje mindre ledning= mindre spenningstap = meir spenning til å fyra opp startaren.
Ein an god ide er å skifta startarforingen, som fungerar som opplagring for startarakslingen i girkassa. er den dårlig so har akslingen vanskar for å gå rundt.
Men eit nytt bra batteri er ein god invistering ivertfall

Du kan laga til eit startrele, sånn att spenninga som går frå batteri til startar, når du vrir om tenninga, Slepp å ta turen heilt fram til tenningslåsen, frå batteriet, og so tilbake igjen til startaren og forhåpentligvis klara å dra den rundt. Med start rele so sender du kun styrestraum frå tenningslåsen som trigger releet som då sender straum rett frå batteri til startar. mykkje mindre ledning= mindre spenningstap = meir spenning til å fyra opp startaren.
Ein an god ide er å skifta startarforingen, som fungerar som opplagring for startarakslingen i girkassa. er den dårlig so har akslingen vanskar for å gå rundt.
Men eit nytt bra batteri er ein god invistering ivertfall
TLF: 97419035
- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3322
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: Startproblemer
Det er to måter å gjøre dette på. Den ene er ganske enkelt å bryte jordtilkoplingen til batteriet med en hovedbryter (slik du kjøper til båt - finnes hos Biltema, Clas Ohlson, Bilextra osv). Legger ved et bilde fra Notchen min...
Den andre måten er som Tistlo skisserer... legger ved en link til LMK's sider som omhandler nettopp dette...
http://www.lmk.no/teknisk-info/hovedstrombryter
Den andre måten er som Tistlo skisserer... legger ved en link til LMK's sider som omhandler nettopp dette...

http://www.lmk.no/teknisk-info/hovedstrombryter
- Attachments
-
- bryter.JPG (113.85 KiB) Viewed 2789 times
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005