Har hatt en liten oversiktsjekk på denne gamle "babe"-en nå. Har fått ut interiør og av tepper for å sjekke tilstand. Gnikket og gnukket litt for å se om hun hadde noe å by på under den matte lakken...
Bremsepedalen satt igjen i hovedsylinderen når du trødde den inn, så jeg tok den ut og sandblåste og zinkprimet den. Nå er den på plass igjen, og problemet er løst. Så langt så vel.
Som fryktet (og forventet) var det mer rust enn jeg hadde tenkt meg, og jeg har fått noen hint i heimen om at "nå er det nok"... Har prioritet på en "guling" på forumet her som skal fikses på, i tillegg til juniors -62 og dessuten står det en 1303 som plutselig dukket opp i tunet... Jeg har allerede to biler på lagring i Solsvik i tillegg til en -62 kombibuss, og en bil jeg ikke tør nevne navnet på. Og i ettermiddag fikk min mors gamle Golf en PKK-liste som gir meg enda mer arbeid...
En gang i blant må en stikke fingeren i jorden og ta et oppgjør med seg selv, evner og kapasitet. Tiden og samvittigheten min strekker bare ikke til, jeg må snart pusse opp og lage et barnerom til, huset forfaller osv. osv. Nok om det...
Noe som igjen gir noen alternativer:
Jeg mener fortsatt at Karoline bør få leve videre. Grunner?
1) Hun er så original som en kan håpe å finne en 38 år gammel folkevogn. Hun har (med unntak av førersetet som er svart) dønn original blå patinert innredning, noe som er nokså uvanlig å finne i dag. Som regel er det flere tidligere eiere som har satt sine spor med teddyfor, spray, høytalere og diverse dilldall, her er det fritt for denslags. Innertaket er helt og fint, selv under bakruten ser det greit ut.
2) Komplett og startvillig Eberspächer som kan holde deg varm på kalde vinterdager!
3) 1300 F-motor som rusler og går. Trenger nok et oljeskift og nye tenningsdeler, men dette er bunnsolide motorer. Drypper en liten skvett olje fra tappepluggen i oljesillokket, men fra støtstangpakningene ser det tørt og fint ut.
4) Det elektriske fungerer - til og med hornet!
5) Utvendig er den i grei bruksstand, har hatt en runde med rubbing og voksing, så nå ser hun langt bedre ut enn da vi hentet henne på Askøy. Nye gummilister ville nok gjort seg, endel av dem er morkne. Hun har endel "skrubbsår på skankan" men ikke verre enn at det går an å fikse - eller kjøre videre med, med rak rygg om jeg tør melde! (Patina...)
For at denne lille 38-åringen skal overleve må noen ta et ansvar for "Karoline". Hun trenger:
1) ny forstilling (her ville jeg gått for en justerbar Puma med papirer = ca. 2000.-), eller brukt som her
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5137.0.html
2) bremseoverhaling (nye sylindre, slanger og rør = ca. 2500.-),
3) litt patching i dørken (eller nye plater til ca. 2000.-) og
4) nye kanaler (ca. 3000.-) og fangerfeste bak.
5) Tar en med nye ende- og kuleledd for ca. 2000.- så vil vel delene havne på et sted mellom 10-15000 etter hva jeg kan forstå.
Sveiser du selv anslår jeg mellom 50 og 100 timers arbeid. Med så mange sveisekyndige som finnes i denne byen burde det fint være mulig å ha dette gjort for 15000?. Så spør mange seg; oi, det er jo 20-30000 kroner. Og så kommer lakkering i tillegg? Vel, tar en dette over tid, så er det overkommelig for de fleste... Da blir det som en ny bil å regne og den kan gi deg mange gleder fortsatt. Hun tok forrige eier med til Roskilde, forresten.
Om noen vil forbarme seg vil eventuelt tiden vise, kanskje rekker noen en hånd i været her inne? I såfall skal vi nok bli enige om en overgangssum som er til å leve med. Det var alternativ 1. Som jeg foretrekker.
Alternativ 2 vil jeg helst ikke nevne, men det er at noen kjøper henne for slakt... En skrekkelig tanke, hun har sine kvaliteter i behold.
Alternativ 3? Delesalg? Ikke hva jeg har lyst til, nei. Men bare for å oppsummere litt; motoren burde være verdt 1000.-, dørene 500.- Eberspächeren 500.-, 4 skjermer for 500.- Panser 200.-? Baklokk 200.-? Vrakpanten er vel 1500?
Alt i alt burde det være overkommelig prosjekt. Skulle gjerne sett henne i sving igjen!
Bilder kan ses på
http://www.regenstadt.com/nucleus/index ... d=309#more