Karoline - 1300/70

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Karoline - 1300/70

Post by RZR Andy »

Får følge oppfordringen om tråd:
Kort resymmé:
"Annonse" lagt ut av Frode på mandag
http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=2326#p2326
Slo til på telefon etter en hyggelig prat med Knut Bjørnar. Og dro på inspeksjon sammen med Bjørn og Sune til Askøy.
Onsdag ble det henting, litt skeptisk til om dette var så veldig lurt, må jeg innrømme. Betydelige rustangrep på alle de vanlige plassene, og den har åpenbart vært brukt som oppholdssted av både unger og voksne etter at den var parkert for lagring.
http://www.regenstadt.com/nucleus/index ... d=287#more
Litt arbeid på en nydelig lørdagskveld. En god vask og arkeologisk utgravning innvendig. Koblet fra det gamle lurvete batteriet og satte inn et nytt Optima Yellow Top, plutselig begynte det å svive i en motor :o Viste seg å være Eberspächeren som begynte å gå!
Motoren startet etter litt kinning, litt jobbing med choken så blir det bedre! Inn i hus for to sommerdekk til og diverse chromarbeid!
http://www.regenstadt.com/nucleus/index ... d=290#more
Status er:
- Bremsene må totaloverhales; ny masterpumpe, rør og sylindre. Må sjekke tilstanden på bremsebånd og tromler.
- Pedalsett må sandblåses og smøres opp
- Clutchen tar helt ute, justering eller bytte
- Rustsveising:
venstre kanal er dårlig - sto nærmest elven som rant gjennom garasjen :(
høyre kanal er dårlig ved batteri
bunnen under batteri er det hull i, hele bunnen må gås og slipes ren for overflaterust
høyre støtfangerfeste bak er historie
- Fire nye sommerdekk trengs
Om noen har et blått vinyl førersete og trenger et svart tilsvarende er det bare å gi en lyd!
Last edited by Anonymous on Sun Apr 20, 2008 12:43 pm, edited 1 time in total.
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Karoline - 1300/70

Post by erika »

Dette kommer til å bli en super Daily driver, eller late-looker!
Med dine sveisekunnskaper og noen felles arbeidsøkter på det tekniske - så er denne klar for mange år på veien.

Stiller gjerne opp - men begyner å jobbe igjen 1. august - så det er bare å invitere til dugnad.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Supert Erik!  ;D
FreddyB
Supermedlem
Supermedlem

Post by FreddyB »

Såg jo brått jæklig bra ut, den der..  ;D
Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Hehe, bilder kan lyge mer enn tusen ord, Freddy! En annen måte å si det på er at den ser bra jæklig ut!
Sauset forresten inn pedalsettet med rustløser, det hjalp en god del på bremsepedalen som sto kubb fast. Faktisk ble det antydning til bremseeffekt da jeg skulle flytte bilen utenfor i går kveld. Måtte dra pedalen ut igjen for hånd, riktignok!
Blir barnedåp om et par uker, og jeg vet jeg skulle gjort mer i heimen, selv om lysten er der...
MÅ ha en "deilidraiver" klar snart, så mor får ha Passaten i fred!
fasty

Post by fasty »

Hei Andy  Har du vogna hjemme hos deg?
Hilsen Fasty
FreddyB
Supermedlem
Supermedlem

Post by FreddyB »

RZR-Andy wrote: Hehe, bilder kan lyge mer enn tusen ord, Freddy! En annen måte å si det på er at den ser bra jæklig ut!
Sauset forresten inn pedalsettet med rustløser, det hjalp en god del på bremsepedalen som sto kubb fast. Faktisk ble det antydning til bremseeffekt da jeg skulle flytte bilen utenfor i går kveld. Måtte dra pedalen ut igjen for hånd, riktignok!
Blir barnedåp om et par uker, og jeg vet jeg skulle gjort mer i heimen, selv om lysten er der...
MÅ ha en "deilidraiver" klar snart, så mor får ha Passaten i fred!

Pen langt fra, men langt fra pen. Det er mottoet mitt på 66'en.  ;D
Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

fasty wrote: Hei Andy  Har du vogna hjemme hos deg?
Hilsen Fasty
Nope, står nok på Solsvik inntil videre. Må få bremsene i orden så det går an å få ut noen prøveskilter først tror jeg. Ellers må jeg vel til med blhenger, og det blir så mye styr.
Jon T
Supermedlem
Supermedlem

Post by Jon T »

pm til deg..
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

;)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Dette vert bra ;)
TLF: 97419035
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Har hatt en liten oversiktsjekk på denne gamle "babe"-en nå. Har fått ut interiør og av tepper for å sjekke tilstand. Gnikket og gnukket litt for å se om hun hadde noe å by på under den matte lakken...
Bremsepedalen satt igjen i hovedsylinderen når du trødde den inn, så jeg tok den ut og sandblåste og zinkprimet den. Nå er den på plass igjen, og problemet er løst. Så langt så vel.
Image

Som fryktet (og forventet) var det mer rust enn jeg hadde tenkt meg, og jeg har fått noen hint i heimen om at "nå er det nok"... Har prioritet på en "guling" på forumet her som skal fikses på, i tillegg til juniors -62 og dessuten står det en 1303 som plutselig dukket opp i tunet... Jeg har allerede to biler på lagring i Solsvik i tillegg til en -62 kombibuss, og en bil jeg ikke tør nevne navnet på. Og i ettermiddag fikk min mors gamle Golf en PKK-liste som gir meg enda mer arbeid...
En gang i blant må en stikke fingeren i jorden og ta et oppgjør med seg selv, evner og kapasitet. Tiden og samvittigheten min strekker bare ikke til, jeg må snart pusse opp og lage et barnerom til, huset forfaller osv. osv. Nok om det...

Noe som igjen gir noen alternativer:

Jeg mener fortsatt at Karoline bør få leve videre. Grunner?

1) Hun er så original som en kan håpe å finne en 38 år gammel folkevogn. Hun har (med unntak av førersetet som er svart) dønn original blå patinert innredning, noe som er nokså uvanlig å finne i dag. Som regel er det flere tidligere eiere som har satt sine spor med teddyfor, spray, høytalere og diverse dilldall, her er det fritt for denslags. Innertaket er helt og fint, selv under bakruten ser det greit ut.
2) Komplett og startvillig Eberspächer som kan holde deg varm på kalde vinterdager!
3) 1300 F-motor som rusler og går. Trenger nok et oljeskift og nye tenningsdeler, men dette er bunnsolide motorer. Drypper en liten skvett olje fra tappepluggen i oljesillokket, men fra støtstangpakningene ser det tørt og fint ut.
4) Det elektriske fungerer - til og med hornet!
5) Utvendig er den i grei bruksstand, har hatt en runde med rubbing og voksing, så nå ser hun langt bedre ut enn da vi hentet henne på Askøy. Nye gummilister ville nok gjort seg, endel av dem er morkne. Hun har endel "skrubbsår på skankan" men ikke verre enn at det går an å fikse - eller kjøre videre med, med rak rygg om jeg tør melde! (Patina...)

For at denne lille 38-åringen skal overleve må noen ta et ansvar for "Karoline". Hun trenger:
1) ny forstilling (her ville jeg gått for en justerbar Puma med papirer = ca. 2000.-), eller brukt som her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5137.0.html
2) bremseoverhaling (nye sylindre, slanger og rør = ca. 2500.-),
3) litt patching i dørken (eller nye plater til ca. 2000.-) og
4) nye kanaler (ca. 3000.-) og fangerfeste bak.
5) Tar en med nye ende- og kuleledd for ca. 2000.- så vil vel delene havne på et sted mellom 10-15000 etter hva jeg kan forstå.
Sveiser du selv anslår jeg mellom 50 og 100 timers arbeid. Med så mange sveisekyndige som finnes i denne byen burde det fint være mulig å ha dette gjort for 15000?. Så spør mange seg; oi, det er jo 20-30000 kroner. Og så kommer lakkering i tillegg? Vel, tar en dette over tid, så er det overkommelig for de fleste... Da blir det som en ny bil å regne og den kan gi deg mange gleder fortsatt. Hun tok forrige eier med til Roskilde, forresten.

Om noen vil forbarme seg vil eventuelt tiden vise, kanskje rekker noen en hånd i været her inne? I såfall skal vi nok bli enige om en overgangssum som er til å leve med. Det var alternativ 1. Som jeg foretrekker.

Alternativ 2 vil jeg helst ikke nevne, men det er at noen kjøper henne for slakt... En skrekkelig tanke, hun har sine kvaliteter i behold.

Alternativ 3? Delesalg? Ikke hva jeg har lyst til, nei. Men bare for å oppsummere litt; motoren burde være verdt 1000.-, dørene 500.- Eberspächeren 500.-, 4 skjermer for 500.- Panser 200.-? Baklokk 200.-? Vrakpanten er vel 1500?

Alt i alt burde det være overkommelig prosjekt. Skulle gjerne sett henne i sving igjen!

Bilder kan ses på
http://www.regenstadt.com/nucleus/index ... d=309#more
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Valget er enkelt: Restaurer ;D

Men er ikkje 20-30000kr litt vel mykje?

Mi bobla er i MYKJE verre forfatning og etter litt rekning kom eg fram til 25000 :-\
TLF: 97419035
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Ny eier!
Attachments
03072007140a.jpg
03072007140a.jpg (98.86 KiB) Viewed 1346 times
Tistlo
Ultramedlem