Tid for service?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Tid for service?

Post by RZR Andy »

Nærmer seg i alle fall 5000 km for min del på 1303-en. Snart et år er gått, og ca. 5000 km.
Da kan det være greit å vite hva som må gjøres, her er en glimrende enkel fremstilling http://www.aircooledtech.com/routine_maint/3000/ oversatt etter beste evne nedenfor for de som liker det best på norsk...

HVER 5000KM:
Disse enkle oppgavene bør gjøres hver 5000KM uten unntak. Disse to tingene er antagelig de viktigste av alle vanlige vedlikeholdsoppgaver på din VW så gjør dem til en vane. Bilens liv avhenger av dette. Om du lærer å gjøre dette riktig vil du spare masse tid og penger i det lange løp såvel som at du er på god vei til å bli "bilvedlikeholdsmessig uavhengig".

1. Sjekk og evt. juster ventilklaringer
2. Oljeskift

Image
Å sjekke og justere ventilene er avgjørende for at din motor skal få et langt og lykkelig liv. En ekstra fordel når du sjekker/justerer ventilene er at du da kan oppdage når toppene begynner å bli slitne og du gan unngå katastrofen før den skjer! Skriv ned i vedlikeholdsbolen din hvilke ventiler som er stramme når du sjekker dem. Hvis du ser et mønster av gjentatt stramming på samme ventil over 2-3 justeringer er det et tegn på at ventilstammen strekker seg. Ventilstammene strekker seg ofte like før de ryker, så om du finner et mønster,få toppene overhalt. Du har herved blitt advart!
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Tid for service?

Post by RZR Andy »

VERKTØY:
1 - 13mm kombinasjonsnøkkel (fastnøkkel, "stjernenøkkel").

1 - flatt skrujern

1 - følerblad med 0,15mm

INSTRUKSJON:

1.  Sørg for at motoren er helt kald. Hvis den er fortsatt varm, vent 3+ timer før du sjekker ventilene. Motoren må være berøringskald for nøyaktig måling.

2.  Fjern ventildekslene.

3.  Sett sylinder #1 på tenningsmerket.  Se på innsugsventilen til sylinder #1 når du roterer motoren for hånd. Når denne lukkes, se på reimskiven og finn tenningsmerket. Fortsett å dreie motoren til TDC-merket (øvre dødpunkt) er på topp og overett med skjøten i motorblokken. Du kan også se på fordelerrotoren. Den skal peke over din høyre skulder når du ser mot den.
Image

4.  Begynn med INNSUGS-ventilen (bilde nedenfor).  Bruk tommelen til å trykke på nedre del av vippearmen mens du trykker inn et 0,15mm måleblad mellom justeringsskruen og ventilenden. Hvis den ikke kommer inn er ventilen for stram. Går den lett mellom er den for løs. Hvis den smetter inn men du føler en lett motstand trengs det ingen justering.
Image

5.  For å justere ventilen, løsne den 13mm låsemutteren med fastnøkkelen.
   4a.  Mens du holder mutteren med fastnøkkelen, skru justeringsskruen med skrujernet til du har 0,15mm åpning.

    4b.  Stram mutteren mens du holder justeringsskruen fast.
6.  Sjekk igjen med følerbladet. Hvis ikke den er perfekt gjentar du trinn 4 til den er det.

7.  Gjenta trinn 3-5 for EKSOS-ventilen.

8.  Drei veivakslingen 180 grader MOT KLOKKEN og gjenta trinn 3-7 på sylinder #2, så #3 og tilslutt #4.  Du må alltid huske å dreie 180 grader MOT KLOKKEN før du går til neste sylinder.
Image

Så husket du å skrive ned de stramme ventlilene i loggboken din, ikke sant? Du har en loggbok, hva? Tenkte det, ja..
Last edited by Anonymous on Tue Mar 23, 2010 11:02 pm, edited 1 time in total.
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Tid for service?

Post by RZR Andy »

Å BYTTE OLJE

Å bytte olje jevnlig er helt nødvendig for luftkjølte VW-motorer siden de ikke har noen form for skikkelig oljefilter. De må stole helt og fullt på en sil som bare filtrerer ut millimeterstore fragmenter og større. Ikke mye til filter, eller? Derfor anbefaler jeg alltid folks om restarurerer en motor om at de borrer opp og gjenger for "full flow" oljefiltersystem.

  VERKTØY:

1 - 19mm pipe & skralle ELLER fastnøkkel
1 - 10mm pipe & skralle ELLER fastnøkkel
1 - Momentnøkkel som dekker 7 fotpund
1 - Beholder til å samle opp gammel olje

NØDVENDIGE DELER:

1 - Pakningssett for oljeskift
1 - Bunnpannesil (ikke helt nødvendig)
4 - 2,5 liter olje (SAE 30wt anbefales) 

--------------------------------------------------------------------------------

ADVARSEL - Olje er spesialavfall og må behandles deretter. Ta den brukte motoroljen med til et resirkuleringssted. Dessuten er olje skadelig for helsen din. Bruk vernehanskker så du ikke får det på hendene dine. (Her kan sikkert Jå9 fortelle om en gammel kollega på Teigland ::))

--------------------------------------------------------------------------------

INSTRUKSJONER

1.  La motoren varme seg opp på tomgang i noen minutter. Har du ikke allerede justert ventilene, så ta det først.

2.  Sett trauet under motoren så oljen blir samlet opp.

3.  Skru ut den 19mm bolten i senter av oljelokket under motoren (eller hele lokket om det ikke er tappeplugg) og la oljen renne ut.

4.  Skru ut de 6 10mm boltene som holder lokket  og ta ut silen

5.  Rens silen med godt løsemiddel eller erstatt med ny oljesil.

6.  Fjern den gamle pakningen og pakningsstoff fra bunnpannen, silen og lokket

7.  Påfør oljebestandig pakningsstoff som ikke herder på bunnpannen, silen og lokket og pakningene

8.  Monter i denne rekkefølgen: pakning, sil, pakning, lokk.

9.  Bruk nye kobberpakninger og erstatt de gamle mutrene med nye. Trekk til med 7ft lbs. NB! Disse skal IKKE strammes hardt!!!

10.  Sett på ny kobberpakning på tappepluggen og monteri lokket.

11.  Fyll på 2,5 liter olje slik at den havner riktig i forhold til merking på peilepinne. Sjekk under bilen for lekkasjer.

12.  Start motoren og la den gå i et par minutter.  Slå av igjen og sjekk og evt. etterfyll olje iht. nivået på peilepinnen.

    Dette kan virke som en omfattende jobb, men tar ikke stort mer enn ti minutter. Det er ikke sikkert at et verksted sjekker oljesilen om du tar en billig oljeskift-variant.

Eksemple på deler:
Pakningssett til oljeskift kr. 15.-
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=122702
Oljesil kr. 65.- NB! To dimensjoner!
http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_ ... =i&id=8228
http://www.unneberg-bil.no/webshop/?p=i&id=122702
Last edited by Anonymous on Tue Mar 23, 2010 11:36 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Tid for service?

Post by Solan »

Nå er "BugMe" videoene lagt inn på PC'en på pauserommet på Breistein, så de som har eller korttidslåner plass på BBH kan se på de der.

Lurt å ta oljeskift og ventiljustering før sesongen!  :thup :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Tid for service?

Post by Solan »

Jeg bumper denne tråden for nye lesere/medlemmer. Andy har skrevet denne på våren, men det er lurt for "nybegynnere", men også oss gamle traver4e å repetere, så det sitter!

Bra lesning, og utrolig mange tips å hente!  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Post Reply