56 cal-look + motorbygge
Moderator: Global moderator
Sv: 56 cal-look + motorbygge
Må sjekke det der med kampluggen en gang til. Ble usikker når du spør om det er riktig ende av blokken bildet viser.
Ellers viste det seg å være en liten utfordring å får tak i 14,5mm bor til å bore opp de største oljehullene i blokken. Dersom dere sjekker borene deres vil dere se at 13mm er størst, og at chucken på drillen tar max 13mm. Etter en bomtur på Byggmakker, ringte jeg E. Lund Maskin her i Bergen og møtte noen som hadde god greie på det de hold på med! De hadde 14,5mm med neddreiet innfesting i drillen min - på lager! Problemet var at dette boret kostet 530 kroner.
Igjen var det Ebay - min gode venn - som kom til unnsetning: Et selskap i Australia hadde lagt ut en slik slik for salg, helt ny. Den ble vunnet for 75 kr. Det ble en del porto, men kom likevel på under 200 lappen alt-i-alt. Er på vei over verdenshavene i denne stund.....
Følg med i neste episode!
Ellers viste det seg å være en liten utfordring å får tak i 14,5mm bor til å bore opp de største oljehullene i blokken. Dersom dere sjekker borene deres vil dere se at 13mm er størst, og at chucken på drillen tar max 13mm. Etter en bomtur på Byggmakker, ringte jeg E. Lund Maskin her i Bergen og møtte noen som hadde god greie på det de hold på med! De hadde 14,5mm med neddreiet innfesting i drillen min - på lager! Problemet var at dette boret kostet 530 kroner.
Igjen var det Ebay - min gode venn - som kom til unnsetning: Et selskap i Australia hadde lagt ut en slik slik for salg, helt ny. Den ble vunnet for 75 kr. Det ble en del porto, men kom likevel på under 200 lappen alt-i-alt. Er på vei over verdenshavene i denne stund.....
Følg med i neste episode!
- Attachments
-
- 14-5mm drill.JPG (8.34 KiB) Viewed 2421 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Jeg fikk et tips fra Pål i dag om at det fantes en plast/gummipropp for kam-pluggen for motorblokker som ikke hadde spor til kamplugg. Kan det stemme at det er en slik som er av gummi på bildet jeg trenger?
- Attachments
-
- camplug.jpg (6.58 KiB) Viewed 2380 times
-
- Styret
Der har du den ja. Se også linken jeg sendte deg på mail.
Pål
Pål
02 er bøs.....Bay er grei
Hvorfor blir disse pluggene montert?erika wrote: Pluggen er ikke trukket til - men den går greit til et visst punkt, så blir den strammere. Hullet er jo nå blitt kon med disse gjengetappene.
Blir tur på Biltema i morgen og kjøpe Umbrakonøkkel med TOMMEMÅL (39 kr) for å kunne skru inn disse "amerikanske" NPT pluggene. 14,5mm bor må jeg også prøve å finne meg!
Blokken må selvsagt vaskes og blåses rein før pluggene teites fast med Locktite. Det blir masse spon som er skummelt for motoren her!

1974mod 1303s
Dette er for å kunne komme til og rense oljekanalene i blokken. Når du tror den er ren, så er den fortsatt full av "guffe". Med mye dyre deler så er gullende rene deler og blokk en god forsikring mot å få ødelagt dem pga. metallspon ol. som ligger igjen.
For dem som driver racing og plukker ned motoren sin jevnt og trutt - så er det også et poeng å kunne skru pluggene ut og rengjøre flere ganger.
For dem som driver racing og plukker ned motoren sin jevnt og trutt - så er det også et poeng å kunne skru pluggene ut og rengjøre flere ganger.
Da er blokken ferdig gjenget opp i alle oljekanaler - og rengjort på nytt med avfetting og høytrykksvask. Lar den tørke ,og plugger alle hull med aluplugger og Locktite. En fin kveld i kveld!
Hvis noen trenger å låne utstyr til å gjøre denne jobben, gi en lyd.
Hvis noen trenger å låne utstyr til å gjøre denne jobben, gi en lyd.
- Attachments
-
- ren blokk.jpg (69.38 KiB) Viewed 3946 times
Første cruisingen i år - ute og trillet i kveld (med 1600 motor)!
På med hjulene, tut og kjør. Den går endelig uten å gå for varmt. Nye pakninger i mottorrom og luftgjennomstrøming i varmeboksene fra viftehuset gjorde susen. Motoren må justeres, da den går dårlig på tomgang, og lugger litt før den tar gasspådrag, pytt-pytt.
På med hjulene, tut og kjør. Den går endelig uten å gå for varmt. Nye pakninger i mottorrom og luftgjennomstrøming i varmeboksene fra viftehuset gjorde susen. Motoren må justeres, da den går dårlig på tomgang, og lugger litt før den tar gasspådrag, pytt-pytt.
- Attachments
-
- 56pajekk.jpg (72.26 KiB) Viewed 2407 times
-
- cruise2008.jpg (58.75 KiB) Viewed 2347 times
Last edited by erika on Wed Nov 12, 2008 6:35 pm, edited 1 time in total.
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
Flott arbeid du er i gang med her!
Gleder meg til å høre maskineriet igang!
Gleder meg til å høre maskineriet igang!
Ser bra ut dette, Erik!
Har hatt litt problemer med at 1600 motoren som står i bilen ikke går på tomgang. Etter å sett videoen fra http://www.bugmevideo.com/ på forgasserjustering (Videoene deres anbefales!) og denne artikkelen her http://www.msgulfcoastvwclub.org/TechPages/Tech4.html så var det bare å gyve løs.
Skrudde ut skruene for å justere tomgang og blandingsforhold.
[attachment=1]
Det er to skruer/dyser på motsatt side som også skal tas ut og gjøres ren.
[attachment=2]
Skrur du av toppen så er det en nåleventil som det kan være dritt i som skrues løs. og rengjøres.
[attachment=3]
Røret for akselerasjonspumpen kan enkelt løftes av og rengjøres. OBS - pass på at dette settes godt på plass igjen så den ikke kan dette ned i innsuget og inn i motoren!
[attachment=4]
Alle deler rengjort med forgasserens fra Bilextra. De hadde ikke dette hverken på Biltema eller Clas Ohlson.
[attachment=5]
Sjekket at det ikke var mye grums nede i bunnen av forgasseren. Pass på å ikke miste pinnen som holder flottøren - denne er løs når den tas opp.
[attachment=6]
Gikk den bedre - tja....
Det ble litt prøving og feiling med justeringen, men fikk ikke tid til å testekjøre den i kveld. Den gikk nå rimelig bra på tomgang når jeg var ferdig.
Skrudde ut skruene for å justere tomgang og blandingsforhold.
[attachment=1]
Det er to skruer/dyser på motsatt side som også skal tas ut og gjøres ren.
[attachment=2]
Skrur du av toppen så er det en nåleventil som det kan være dritt i som skrues løs. og rengjøres.
[attachment=3]
Røret for akselerasjonspumpen kan enkelt løftes av og rengjøres. OBS - pass på at dette settes godt på plass igjen så den ikke kan dette ned i innsuget og inn i motoren!
[attachment=4]
Alle deler rengjort med forgasserens fra Bilextra. De hadde ikke dette hverken på Biltema eller Clas Ohlson.
[attachment=5]
Sjekket at det ikke var mye grums nede i bunnen av forgasseren. Pass på å ikke miste pinnen som holder flottøren - denne er løs når den tas opp.
[attachment=6]
Gikk den bedre - tja....
Det ble litt prøving og feiling med justeringen, men fikk ikke tid til å testekjøre den i kveld. Den gikk nå rimelig bra på tomgang når jeg var ferdig.
- Attachments
-
- Carb.jpg (73.7 KiB) Viewed 2271 times
-
- Carb 2.jpg (79.28 KiB) Viewed 2291 times
-
- carb topp.jpg (70.18 KiB) Viewed 2298 times
-
- carb akselerasjonspumpe.jpg (28.94 KiB) Viewed 2276 times
-
- carb cleaner.jpg (43.74 KiB) Viewed 2347 times
-
- Carb bottom.jpg (35.73 KiB) Viewed 2279 times
Last edited by erika on Fri Jun 06, 2008 12:05 am, edited 1 time in total.
Rumler en del i eksosanlegget mitt også - så det er trolig en eksoslekkasje. Var ikke helt sikker på om det kunne være varmepottene mine, og da disse likevel ikke var koblet inn på varmluftanlegget i bilen, og må demonteres hver gang motoren er ute - så monterte jeg noen J pipes jeg hadde. Ceramic coated - yes!
[attachment=1]
Ble det bedre lyd?
Nope - så varmepottene er helt i orden. Det må være en lekkasje et annet sted, evt. så er det Walker eksosanlegget som har en slik kjip buldre-lyd.
[attachment=1]
Ble det bedre lyd?
Nope - så varmepottene er helt i orden. Det må være en lekkasje et annet sted, evt. så er det Walker eksosanlegget som har en slik kjip buldre-lyd.
- Attachments
-
- J pipes.jpg (37.1 KiB) Viewed 2285 times
God gjennomgang erik, gjorde noe lignende på min for noen uker siden og fikk den till etter litt finjustering. Lykke til
Det er utrolig hvor mye gugge som samler seg med årene, den 50 år gamle Solexen i Ghian til Rolf-Erik fikk en runde også før bryllupet. Var potte tett etter mange år med gammel bensin og skit i tanken + pumpen. Vi dyppet hele saken i en lurium miks fra Kärcher og den ble som ny igjen etter gjennomblåsing med trykkluft i alle kanaler.
BTW - skal du ha på stagebar igjen på Ovalen? Ser festene er klare!
BTW - skal du ha på stagebar igjen på Ovalen? Ser festene er klare!
Ja - det kommer an på motor. Er ikke nødvendig med en 1600.
Det er vel slik det egentlig skal se ut, med 181 sideblekk og støttestag under motoren
Det er vel slik det egentlig skal se ut, med 181 sideblekk og støttestag under motoren

- Attachments
-
- type181tin.jpg (97.43 KiB) Viewed 2296 times
-
- sideblekk.jpg (43.8 KiB) Viewed 2263 times
Last edited by erika on Fri Jun 06, 2008 9:59 am, edited 1 time in total.
Se her ja, de sideblekkene fra 181 brukes så det ikke blir varmestråling inn under sylindrene fra j-tubesene? Snedig - og sikkert langt fra alle som har tenkt den tanken! 181 hadde vel ikke varmebokser de, da?