StarBugs-garasjen

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

User avatar
Sander
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1232
Joined: Sun Sep 02, 2007 8:52 pm

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by Sander »

Kv meinte du med "fjerne profilen". Er det taklista du tenker på?
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by StarBugs Geir »

Andy: Dette såg spanande ut! Må studere nøye korleis det er bygd opp, og kva nytteverdien er. Denne kan og forenklast. Treng ikkje høgdejust. når eg ha coilovers.

Sander: Eg skal ha takrenner. Det er profilen, eller "søkket", rundt plastdekselet til utluftinga eg skal fjerne.
Last edited by Anonymous on Sun Feb 14, 2010 8:44 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by RZR Andy »

User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by RZR Andy »

GSR wrote: Andy: Dette såg spanande ut! Må studere nøye korleis det er bygd opp, og kva nytteverdien er. Denne kan og forenklast. Treng ikkje høgdejust. når eg ha coilovers.

Sander: Eg skal ha takrenner. Det er profilen, eller "søkket", rundt plastdekselet til utluftinga eg skal fjerne.
Står forklart mye bra bl.a. her. http://elephantracing.com/techtopic/techtopicmain.htm
Håper snart vi får se en prosjekttråd på en viss 1303 til, forresten... du får hilse og gratulere den nye eieren;)
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by StarBugs Geir »

Då er unødvendig fjas som feste til horn, spylarvesketank og bensinlokk fjerna. Har og byrja å sveise igjen holet etter bensinlokk og blinklys. Tankfylling blir under panseret, og hornet festar eg bak støtfangaren. Blinklysa ender nok opp i speila. Ny spylarvesketank kjem i reservehjulsbrønnen saman med bensintank og batteri.

Fjerna hornfeste
[attachment=1]

Fjerna feste for spylarvesketank
[attachment=2]

Sveist igjen bensinlokk og holet etter blinklys
[attachment=3]
Attachments
bilde33.jpg
bilde33.jpg (43.34 KiB) Viewed 1611 times
bilde32.jpg
bilde32.jpg (36.16 KiB) Viewed 1578 times
bilde34.jpg
bilde34.jpg (150.43 KiB) Viewed 1574 times
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by erika »

Se der - sveise kan du jo også!
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by StarBugs Geir »

Er vel heller i ein læreprosess trur eg....... ;) Men det heng no fast! ;D Når eg er ferdig med sveisinga på karrosseriet er planen å prøve seg på tinn-sparkling. Nokon i klubben som har dreisen på dette? ???
Last edited by Anonymous on Sun Feb 21, 2010 11:28 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by Solan »

GSR wrote: Er vel heller i ein læreprosess trur eg....... ;) Men det heng no fast! ;D Når eg er ferdig med sveisinga på karrosseriet er planen å prøve seg på tinn-sparkling. Nokon i klubben som har dreisen på dette? ???
Der (som på så mange andre ting) er André "your man"  8)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by Tistlo »

Jaggu fekk du tetta holet som du laga deg :) Men detta ser veldig bra ut, kjem til å verta ein av vestlandets fremste HighTecInOldBug-looker'ar sterkt inspirert av GermanLook og Reodor Felgen :thup

Tinnsparkling e bra greier! Kjøp deg sett på gasolin, og evt tinn i lausvekt på egay, eg har planar om å bruka tinn framfor bondojalla på 69en
TLF: 97419035
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by StarBugs Geir »

Tinn kan jo ikkje nyttast til oppretting, berre finjustering, og karrosseriet blir jo ikkje perfekt. Eg tenkte eigentleg meir å bruke det til å "forsegle" sveisen, sidan det trekkjer inn ialle små porer. Deretter må eg nok på med litt sparkel her og der...... :-\

Er dette ein grei metode? ???
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
murmester
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 305
Joined: Sat Sep 15, 2007 10:48 pm
Location: helgoland

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by murmester »

Ja det går helt fint å"forselgle med tinn" kjøp deg noen tinnstaver på lakkspesialisten så er det bare å gi gass.
Verdens nest eldste yrke.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Geirs garasje

Post by Tistlo »

Du må vel forbehandla med noko og, utan so kjem rusta lurande etterkvart.. meinar det var ein tråd på vwnorge om tinn vs rust. og kva som var best å behandla med før tinninga
TLF: 97419035
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Geirs garasje

Post by StarBugs Geir »

Her stod det eindel nyttig:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17392.0.html :thup

Sitat frå KnastenradUndKnotenblech: "ja dette er noe av grunnen til att jeg har sluttet å tinne.
tanken på flussmiddel/syre som renner nedi plateskjøter, in i porer og alle andre steder man ikke kommer til  for å få nøytralisert syra har tatt nattesøvnen min flere ganger."
Last edited by Anonymous on Sun Feb 21, 2010 5:06 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
murmester
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 305
Joined: Sat Sep 15, 2007 10:48 pm
Location: helgoland

Sv: Geirs garasje

Post by murmester »

Jeg brukte tinn til å tette små hull på lasteplanet på pickupen og der kan det umulig gjøre noen skade.
Verdens nest eldste yrke.
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Geirs garasje

Post by RZR Andy »

Bør ikke la deg avskrekke av dette, tinn er fint å jobbe med det, det som avgjør er nok både for- og etterbehandlingen. Det er ikke uten grunn at de gamle proffene innen restaurering fortsatt sverger til tinn fremfor sparkel, men det er vel uhyre få som virkelig kan faget lenger. Det er ikke hokuspokus å tinne, men dagens karosserifolk får ikke utdannelse eller opplæring i det, så det er et utdødd fag sånn sett. Og masse synsing og besvergelser. Ikke et ondt ord om Jørn her, han må jo få mene akkurat det han vil!
Tinn er spesielt bra på steder der det kan "flexe" litt og sparkel vil sprekke opp. Har et godt eksempel på "Karoline" der det var sparklet tjukt på under ene sideruten bak (de hadde ikke brydd seg med å forsøke å rette engang). Siden hele karosseriet vil bevege seg under kjøring (ikke mye, selvsagt - men nok) så hadde dette området begynt sprekke opp og sparkelen trakk vann. Da jeg pillet av dette med et skrujern var det kraftig rustangrepet bak, så enden på visen blir antagelig at området må skjæres ut og erstattes. Får se på det etterhvert.
http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/leading.htm

Her VIRKELIG en av gamlegutta ;) eldre blir de ikke, hehe! Tror det går uten sigar også, men ikke helt sikker...
Post Reply