
Det er angåande dette eg har fått ein idé som enten er totalt idiotisk (eg vil då skylde på mine manglande motorkunnskapar

Her er min teori:
Oljetemperaturen er jo ein god referanse for å sjå om motoren har rett arbeidstemperatur. Kva hvis ein køyrer med ei eller to kraftige elektrisk vifter, styrt av ein termostat som går på oljetemp? Vil dette kunne fungere? Den einaste/største utfordringa må jo være å få denne vifta til å ha tilnærma like stor luftstraum/virknigsgrad som den originale har ved høgt turtal. Får ein til det vil jo effekten være betre på lågt turtal/ved tomgangskøyring.
Finn ingenting om dette, så enten er det ein tulleidé, eg er veldig dårleg å leite eller ingen har prøvd.

[attachment=2]
Hans: kjølevifta går rundt med dynamoen .. uten den ingen strøm, uten strøm ingen elektriske vifter ?
GRS: Kjølevifta står jo på akslingen gjennom dymamoen/alternatoren. Vesentlig lettare å drive ein enkel alternator uten vifte (ingen luftmotstand)? Må jo gå eindel krefter til å generere luftstraumen? Straumen blir jo produsert uansett......
Eg tenker no spesielt på ein "racer". Hvis ein kan sette på ein kompakt/lett moderne alternator og flytte viftene/viftehuset langt fram mot framsetane er jo det ei gunstig vektforflytning. I tillegg kjem effektgevinsten.
RZR-Andy: Kjøling på en luftkjølt vw-bokser fordeler seg sånn: blokken m/veiv, kam, etc. kjøles av oljen og sylindrene + toppene av luftstrømmen fra viften, hovedsaklig. Det er ikke uten grunn at det er flere som er opptatt av temperaturen i toppene, spesielt når en øker komp = høyere temperatur. For lav temperatur er jo ikke bra det heller, så termostat er nok en forutsetning på dette prosjektet.
Det er jo mange German-lookere som har luftinntak enten i siderutene bak, i skjermene eller i bakre sidepanel under siderutene med slanger bak til motorrommet. Hvis du tenker deg å fjerne viftehuset og sette dynamoen på en brakett for å vinne effekt, så tror jeg i prinsippet at dette er en kalkulert risiko du må ta. Se på EBB som kjører kun med oljekjøling, det går an siden det er en buggy med luftstrøm over toppene og sylindrene.
Vil tro at de 10 hk har en sammenheng med trimmede motorer, vet ikke hvilken sammenheng dette var nevnt i? Høres ikke helt logisk ut på en standard motor i alle fall, og det bør nok verifiseres med noen målinger. En motor med 180-200 hk vil dette kanskje være realistisk, ettersom den gjerne har maks effekt på kanskje 7-7500 omdr/min, og luftmengden da nærmer seg maks av det viften kan klare å ekspedere (pga. kavitasjon). Den vil nødvendigvis da også måtte flytte dobbelt så mye luft som på det halve turtallet, om da ikke dette er en eller annen proporsjonal formel det regnes ut etter.
Skal du ha vifter til å trekke luften inn i det originale viftehuset, tenker du? I såfall tipper jeg du må lage en løsning der luftstrømmen blir fordelt etter samme prinsipp som den originale viften, slik at luftstrømmen blir fordelt riktig til sidene og via de kanalene som er inni viftehuset. Pri 1 her er jo at sylindrene og toppene får det de skal ha?
Så da står en igjen med er spørsmålet om de evt. få hk du sparer er verdt arbeidet. Du må jo også kalkulere med at de viftene vil trekke strøm. Og om ekstrakjøling er nødvendig så er det vanlig å sette på en dypsump under motoren for å øke oljemengden = redusere oljetemp.
Spent på å se om dette kan revolusjoneres, i så fall tror jeg du bør lufte det på vwnorge, der det nok er flere kloke "motorhoder" enn her;)
Bjørn: Her snakker vi fysikk og elektro, spennende saker!
R=U*I eller noe
Alternatoren er tyngre å drive når den må levere mye strøm, og dette vil være avhengig av hvor mye kjøling en trenger når kjøleviftene er elektrisk, igjen avhengig av hvor kald/varm motoren er
Som Andy skriver her må en ha en viss luftstrøm på topper og sylindre, kan ha en to trinns løsning her, trinn 1 konstant på som gir en lett luft mengde og trinn to termostatstyrt maks blast vivfte
Orginal kjølevifte gir jo full blast hele tiden og trekker like mye av motor hk uansett hvor kald/varm motoren er
Alt i alt vil det etter min mening uten å ha regnet på det bli mindre effekt tap med elektrisk vivfte
Alternativt ville det være mulig på bane å ha et ekstra batteri som du lader mellom løpene som kun går til elektriske kjølevifter, da får du null belastning på alternatoren under kjøring
Eg skreiv litt meir i innlegget før deg, men gjentar det her.
"Eg tenker no spesielt på ein "racer". Hvis ein kan sette på ein kompakt/lett moderne alternator og flytte viftene/viftehuset langt fram mot framsetane er jo det ei gunstig vektforflytning. I tillegg kjem effektgevinsten."
Det skal eventuelt bygges nytt kjøleblekk, originalt viftehus skal ikkje nyttast. Eg vil benytte ein lettdriven moderne alternator med høg effekt då viftene truleg vil gå mykje. Eventuelt ekstra batteri(ved behov) i front som og er gunstig for vektfordelinga.
Eg har lest eindel om omdreiningstal for originalvifte. Det ligg rundt der du antyder 7-7 500 som du antyder Andy. Har ikkje sett meg inn i tala for elektriske for å samanlikne. Men teoretisk sett skulle dette kunne funke.
For å kunne styre lufstraumen til kvar sylindar i detalj, kan ein og tenke seg justerbare spjeld som kan opne for meir luft til ein syldindar som går for varm, og strupe lufta til ein som går for kald. Det vil og være mogleg å la dette være datastyrt slik at kjølinga til ei kvar tid er optimal.
Det er jo ein kul idé som definitivt ikkje er "mainstream"

Å koble ut alternatoren på bane hadde ikkje eg tenkt på, men det er jo genialt Bjørn! Kanskje det vesle som skal til for at eg tek deg på langsidene neste! år

JonT: Grunnen til at Racegutta(drag på feks scc) tar av viftereimen når de kjører er at det blir mindre effekt tap siden motororen slipper å dra rundt viften og dynamo, her er det de 10-15 hk som du nevner.
Hvis du er ekstra interessert: De som kjører drag med Amcar( slike er det mange av i nordhordaland, yankeer altså) så har ikke de dynamo i det hele tatt. Dette for å ha mindre komponenter i motorrom, de har heller laget en kvikk kobling i karrosseriet som de plugger i melloom heatene.
Søker du litt på dette på VWnorge finner du mye interessant, men det begrenser seg nok til de største/beste racerne i norge, når du kommer opp i høyt nok turtall glipper reimen på dynamoen og da har du heller ikke lading/kjøling, men før dette skjer har du nok ventilflyt, for varm eksos, dårlig luftgjennomstrømning osv.
De som kjører rally med Boble bruker innsug i bakvindu og vifter vder som vi har baksete, så mulighetene er mange her.
GSR: Har du linkar til nokon som har desse rally-løysingane?
RZR-Andy: Du kan jo da kombinere litt:
- ekstra oljekapasitet - skal du bygge denne bilen for banebruk bør du kanskje uansett vurdere tørrsump så du ikke mister oljetrykk i svingene
- bruke kjøleblekkene over sylindrene/toppene med to separate vifter, da er det bare å sveise igjen toppen (der viftehuset sklir nedi) og sette to rørstusser på for tilkobling av luftslangene.
Easy peasy og velprøvd innen dragracing - med to böse vifter blir det sikkert nok!
Her er enda en variant - men KUN til å kjøle ned toppene etter en kvartmil, siden disse ikke leverer på langt nær nok luft:
[attachment=1]
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ic+cooling
"They pretty much suck. When I switched to those, I watched my head temps SOAR. I knew it would run hotter compared to the fanshroud but being a drag car I figured the added cooling while the engine was turned off would offset them.
Boy was I wrong. They don't blow air for squat. Going through the traps my head temp (under #3 spark plug) was 425-450. That's just starting the engine up, doing a burnout, staging, and taking off. Never mind after that I still had to drive the car back to the pit space. Honestly, the engine ran cooler with no cooling system on it at all. My heads were cooler going through the traps with a bare motor by about 50 degrees. Still much hotter than with the stock shroud of course.
I have since switched over to E85 to run cool enough with those fans to make them work. No doubt I would still run cooler without them, but I spent $100 on them so by god, i'm going to use them.
I was talking to a friend of mine that also runs those fans and told him how hot the engine ran with them on and he told me "I've never had a problem with mine", to which I reminded him "You don't run a head temp gauge either". He laughed to me "I don't want to, do I". LOL. I guess they work fine if you aren't looking at what they're actually doing I guess.