StarBugs-garasjen

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Geirs garasje -GSR-

Post by StarBugs Geir »

Blir ikkje raud, men "looken" blir noko i nærleiken. Blir nok ein gul-grøn farge med raude detaljar i interiør og motorrom. Ei slags nytolkning av ein GSR.

Geir
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Vart gjort litt idag og! Nokon som veit kva den raude ledningen er til?  ;)

[attachment=1]
Attachments
bilde11.jpg
bilde11.jpg (168.79 KiB) Viewed 2786 times
1974 1303S
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Fekk idag beskjed om at det gjekk ikkje an å få ein 1303 lågare enn GreenBugen. (Frå høgaste hald i klubben ;)) Då fekk eg enno eit mål i livet! Slike utfordringar spritar opp kvardagen. :thup

[attachment=1]
Attachments
vwacb20rsjubileum47.jpg
vwacb20rsjubileum47.jpg (49.42 KiB) Viewed 2670 times
Last edited by Anonymous on Tue Oct 06, 2009 11:26 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Bare å kjøre 14" felger det... :)
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Denne låg bra nedpå!

[attachment=1]

Mykje tøfft der ute........
Attachments
0BLACK4.jpg
0BLACK4.jpg (47.85 KiB) Viewed 2693 times
Imagen031.jpg
Imagen031.jpg (70.7 KiB) Viewed 2613 times
strassegger_1_fs.jpg
strassegger_1_fs.jpg (61.28 KiB) Viewed 2673 times
1974 1303S
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

RZR Andy wrote: Bare å kjøre 14" felger det... :)
Det er for enkelt. Må ha 15 eller større ;D
1974 1303S
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Må legge til at det er ikkje noko veldig viktig mål å få den lågast mogleg. Vekt og køyreeigenskapar er 1. pri. Blir jo justerbart, så eg kan jo heve den igjen.  :)
1974 1303S
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Fleire bilete til inspirasjon: (Du finn enno meir på: http://www.aichlseder.info/bilder/projekt_06/1.htm)
Attachments
VW1303_15.jpg
VW1303_15.jpg (69.42 KiB) Viewed 2618 times
VW1303_16.jpg
VW1303_16.jpg (78.73 KiB) Viewed 3045 times
VW1303_18.jpg
VW1303_18.jpg (84.78 KiB) Viewed 2849 times
VW1303S_24.jpg
VW1303S_24.jpg (82.79 KiB) Viewed 2789 times
1974 1303S
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Mye lekkert her ja, det som kanskje imponerer mest er tekniske løsninger og finish på mange av disse.
Personlig synes jeg det blir litt "styltete" med svære felger og tynne eker, men det er nå en smakssak.
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

RZR Andy wrote: Mye lekkert her ja, det som kanskje imponerer mest er tekniske løsninger og finish på mange av disse.
Personlig synes jeg det blir litt "styltete" med svære felger og tynne eker, men det er nå en smakssak.
Følger deg 100% Etter å ha studert mykje bilete har eg kome fram til at 19´ blir feil, 18´KAN se rett ut avhengig av felg, men 17´er det som ser mest riktig ut. Er felgen svart/antrasit, synes eg ein kan ein gå ein tomme opp.

Trur feks boxster-bobla (siste bilete) har 18´hjul, og det ser jo heilt rett ut. Forøvrig ein av dei kulaste bilane eg veit om, uansett prisklasse. Hvis eg hugsar rett er vel den registrert som ein ombygd boxster. Skulle vel vore mogleg å få godkjent her også? "Alt" er jo Porsche!
Last edited by Anonymous on Wed Oct 07, 2009 10:05 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Treng litt hjelp slik at eg ikkje planlegg heilt feil:

- Kva er nødvendig lysutstyr for å få bilen godkjent?
- Er det lovleg å forenkle det elektriske (legge det opp som ein vil) så lenge overnevnte blir innfridd? (Fungerer.......)
- Er det krav til utvendig døropnar, eller vil hurtigkoblingar på dørhengslene innfri krava til sikkerheit (ved ulukker)
- Kva reglar gjeld for montering av bur/halv-bur i gatebil?
- Er det reglar for plassering av batteri i forhold til tank? (Vil ha begge i reservehjulsbrønnen)
- Kva seier lovverket om pleksi/kunststoff-vindu?

Lista blir nok lengre etterkvart.............................nokon som føler seg kalla til å svare på eit eller fleire av spørsmåla? Skal nytte bilen eindel på bane, så eg må forholde meg til regelverk der og.

Eg vil halde meg til "moderate" ombygningar slik at eg ikkje treng å ha "prosjekt"-kontakt med Biltilsynet. Kjem difor til å bruke "førehandsgodkjende" løysingar på hjuloppheng og bremser.

Hjuloppheng/bremser/hjul: (Tips/anbefalingar/erfaringar er kjekt å få)

- Justerbart hjuloppheng. Skal ha det stivt, men ikkje for stivt. Bilen blir jo veldig lett:-) Det skal være mogleg å gå VELDIG lågt.
- Bolt-on og godkjent bremse pakke (for inntil 200hk)
- 17´ eller 18´ hjul. Minimal skjermbredding

Motor/drivverk
- Kjem til å gå for ein turn-key (eller eigen...) type4 motor på +/- 150 hk
- Girkasse med høgare 4. gir for langtur/motorveg og Nürburgring ;)

Då gjenstår berre jobben ;D
Last edited by Anonymous on Wed Oct 07, 2009 11:45 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

GSR wrote: Treng litt hjelp slik at eg ikkje planlegg heilt feil:
Hoi, her blir det mye arbeid bare i planlegging... Det som er sikkert er at det gjelder å skaffe dokumentasjon på det du skal bruke. Men totalvurderingen av bilen er til slutt opp til godkjenningskomiteen i Biltiilsynet? Kan hende du bør ha en prat med "Porschedoktoren" Alf Rønning.

- Kva er nødvendig lysutstyr for å få bilen godkjent?
Må vel være E-merket og innenfor de høyder og bredder som gjelder i henhold til Kjøretøyforskriften, etc.
se her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5673.0.html

- Er det lovleg å forenkle det elektriske (legge det opp som ein vil) så lenge overnevnte blir innfridd? (Fungerer.......)
Tror det bør gå greit, så lenge alle vitale ting fungerer.- Er det krav til utvendig døropnar, eller vil hurtigkoblingar på dørhengslene innfri krava til sikkerheit (ved ulukker)
(ingen peiling...)
- Kva reglar gjeld for montering av bur/halv-bur i gatebil?
Har vært sagt mye om dette på vwnorge, har vært hevdet at det er forbudt, men jeg tror Heigo sine bur er TÜV-godkjente. Hør evt. med "boblebaard"
- Er det reglar for plassering av batteri i forhold til tank? (Vil ha begge i reservehjulsbrønnen)
- Kva seier lovverket om pleksi/kunststoff-vindu?

Lista blir nok lengre etterkvart.............................nokon som føler seg kalla til å svare på eit eller fleire av spørsmåla? Skal nytte bilen eindel på bane, så eg må forholde meg til regelverk der og.

Eg vil halde meg til "moderate" ombygningar slik at eg ikkje treng å ha "prosjekt"-kontakt med Biltilsynet. Kjem difor til å bruke "førehandsgodkjende" løysingar på hjuloppheng og bremser.

Hjuloppheng/bremser/hjul: (Tips/anbefalingar/erfaringar er kjekt å få)

- Justerbart hjuloppheng. Skal ha det stivt, men ikkje for stivt. Bilen blir jo veldig lett:-) Det skal være mogleg å gå VELDIG lågt.
- Bolt-on og godkjent bremse pakke (for inntil 200hk)
- Hydraulisk handbrekk med eigne kalipere (må ha vanleg handbrekk i tillegg mtp godkjenning)
- 17´ eller 18´ hjul. Minimal skjermbredding

Motor/drivverk
- Kjem til å gå for ein turn-key (eller eigen...) type4 motor på +/- 150 hk
- Girkasse med høgare 4. gir for langtur/motorveg og Nürburgring ;)

Då gjenstår berre jobben ;D
"§ 1-8. Ombygging av kjøretøy.

1. når et kjøretøy ombygges til annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet tilfredstille de krav som gjelder for den nye gruppe(bygger du løpsvogn må den kanskje tilfredsstille deenne kategorien?).

2. Med mindre annet fremgår, skal de kravene gjelde som gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registert første gang i Norge.

3. når et kjøretøy ombygges til annen kjøretøygruppe, skal, med mindre annet fremgår, de definisjoner og klassifiseringsregler gjelde som gjelder på tidspunktet for omregistreringen.

0 Opphevet fra hhv 1 jan 1996 og 1 jan 1997, men gjelder for kjøretøyer registrert før 1 jan 1995, jf forskrifter 4 okt 1994 nr. 918 og 24 feb 1995 nr. 224. 
"

http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#7-2
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Takk Andy! Er usikker på om "løpsvogn" er rette beskrivelsen. Blir vel heller ein gatebil som kan takast inn på ein bane når ein har lyst til det. Difor usikker på kva kategori den havner i.

Dette beskriv vel omtrent det eg er ute etter:

"Gatebil Racing
Gatebil Racing er et tilbud til deg som ønsker å prøve deg innen racing. Med forholdsvis enkle modifiseringer kan du rigge din gateregistrerte bil og være med å kjøre racing. Et enkelt bur, stol, sele, kjøreutstyr og lisens er stort sett det som skal til for å kunne delta. Så lenge bilen klasser inn har du mulighet til å kjøre mot noen av de råeste Gatebilene i Norden." Kilde: http://www.gatebil.no/index.php?pageid=314
1974 1303S
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Hvis "gatebil" er en egen kategori hos andre enn "Gatebil" (dvs. myndighetene) så må det jo finnes regler og lover for dette.
Her er mer om Heigo:
http://www.vwnorge.no/index.php?topic=193.0
Vet ikke om Heigo selger med TÜV-papirer?
Ser forresten at de har både bøyle, halvbur og forsterkning mellom fjærbeinene.
http://www.heigo.de/download/HEIGO_katalog.pdf

7. Krav om dokumentasjon 
        For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. 
        Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. 
Last edited by Anonymous on Wed Oct 07, 2009 12:36 pm, edited 1 time in total.
Jon T
Supermedlem
Supermedlem

Post by Jon T »

Med de modifiseringen du snakker om Geir så er det snakk om ombygging. Selv om du kjøper de dyreste delene på markedet med TUV papirer er det ikke noe garanti for godkjenning, dette pga at hver bil skal inn til godkjenning selv med de minste ombygginger; feks puma, felger, senk, motor osv
Grunnen til at det er individuell godkjenning er at mangen av bilene som blir ombygget blir gjort i garasjer rundtom og har derfor variabel kvalitet. Jeg tror at hvis du gjør jobben skikkelig og tar kontakt med tilsynet før og under ombyggingen så har du større sjans til å få det godkjent. Referanse til andre godkjente biler av samme type som er godkjent med samme endringer du skal foreta hjelper nok også på i tilegg til TUV e.l papirer.

Skal du først bygge et bur i bilen så burde du bygge etter regelboken til NBF(det betyr ikke at det nødvendigvis blir godkjent hos tilsynet). Den finner du her; http://bilsport.no/sider/reglement/reglement-dragrace/

4.9 Veltebøyler (roll bar)

Biler med, ET. raskere enn 11.49 sek. (7,35 1/8 mile)eller raskere skal ha veltebøyle. Alle cabrioleter med soft tak skal ha velte bøyle uansett ET. Dette gjelder ikke cabrioleter med originalt montert hardtop eller oppfellbart tak av metall. Taket skal være oppslått eller montert under konkurransen.

Generelt for alle typer bøyler er at hovedbøylen skal ligge innen 15 cm bak førerens hode og at alle øvrige rør skal følge takplaten. Hovedbøylen bør strekke seg minst 8 cm over førerens hjelm ved normal kjørestilling og den skal være sikkert montert og godt oppstøttet. Der føreren risikerer å støte mot rørene skal rørene være beskyttet med ikke brennbar polstring. Se NSR § 11.2.2.6. Bøylen skal være minst like bred som førerens skuldre eller innenfor 25 mm fra førerdøren. Alle biler med original hel ramme som er bygget etter 01.01.2005, må ha en veltebøyle boltet til rammen. Biler med selvbærende karosseri kan benytte to kvadratiske plater på over- og undersiden av gulvet. Min. størrelse på platene er 152 mm x 152 mm. Min. tykkelse er 3,2 mm. Platene skal være festet med min. 4 stk. 10 mm bolter. Avstanden fra hjelmen til hovedbøylen skal være maks. 15 cm i loddrett stilling når føreren sitter i normal sittestilling. Alle rør skal være min. 44,5 mm x 3,0 mm sømløse stålrør. Hovedbøylen skal være laget i ett stykke og være utstyrt med et lett tilgjengelig 6 mm inspeksjonshull. Innfesting av aktre støtter skal være maksimalt 127 mm fra hovedbøylens hjørne. Radien på bøylen får ikke være mindre enn 3 x rørets diameter, og bøyene bør ikke være mer en 90°. Sveising av bøyle/bur bør skje med TIG- eller MIG sveising. Se FIAs reglement § 4.10, www.fia.com, for spesifikasjoner og tegninger.

Biler som har hatt vognlisens før 01.01.97 kan frem til 01.01.2010 delta med hovedbøylen i mild steel 1.5/8” (41.3mm) x 0,118” (3m.m) godstykkelse.

4.10 Veltebur (roll cage) VELTEBUR

Obligatorisk i alle biler med ET 10.99 eller raskere, eller med toppfart over 217 km/t. På biler med uendret originalkarosseri (fra og med torpedovegg og bakover) som kjører saktere enn 10,00 kan veltebøyle benyttes i stedet for veltebur. Der føreren risikerer å støte mot rørene skal rørene være beskyttet med ikke brennbar polstring. Se NSR § 11.2.2.6. Ved kun nasjonal deltagelse se NSR § 304.11 Beskyttelsesbur, for spesifikasjoner samt dette regelverk se FIAs reglement § 4.11, www.fia.com/sport/Regulations/dragregs.html, for spesifikasjoner og tegninger.

Biler som har hatt vognlisens før 01.01.97 kan med hovedbøylen i mild steel 1.1/2” (38mm) x 0,100” (2,5mm) godstykkelse.

Skal du gjøre dette enklere flytter du til junaiten eller Sverige, der er det enklere. Her er ofte papirmøljen vanskeligere enn ommbyggningen

Lykke til!
Post Reply