2 mangler på eu-kontroll jeg trenger tips om!

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

ts
Supermedlem
Supermedlem

2 mangler på eu-kontroll jeg trenger tips om!

Post by ts »

Jeg har nettopp gått til innkjøp av en boble fra midten av 60-årene. Har ikke funnet helt ut av den riktige årsmodellen da den har usynkronisert 1. gir, men bensintank lokk på utsiden.

Uansprett! Den hadde nettopp vært på eu-kontroll og jeg kjøpte den med et par mangler og har noen spørsmål om de.
Bærekullene foran måtte grises / byttes. Går det ann å grise disse ? Og er det ikke flere bærekuller foran i opphenget ? Bør alle bærekuller byttes samtidig ?
Hvordan er det i såfall å bytte disse ?

Andre punktet var at demperne bak må byttes. Jeg har tenkt å senke bilen litt og trenger råd om hva jeg trenger for å senke den og hva som er anbefalt. Planen er å gjøre det samtidig.

Håper noen kan gi meg noen råd  :)
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
hans

Sv: 2 mangler på eu-kontroll jeg trenger tips om!

Post by hans »

du trenger ikke annet enn verktøy for å senke bak - samt bla opp en tråd her inne om hvordan du går frem :)

velkommen til vwacb og gratulerer med boble - håper å se deg rundt om på cruising og Tommys Grill :)

mvh hans
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Velkommen ja - et spennende innlegg!

Usynkronisert gir forsvant vel med -60 modellen, og utvendig tanklokk kom vel i -68, så dette høres interessant ut!

Har du noen bilder av bilen så er det flott om du legger dette ut, du kan gjerne oppgi chassisnr. her så kan vi finne ut av det. Står vel også i vognkortet? Det er ikke uvanlig at chassis og karosseri fra forskjellige årsmodeller dukker opp, dette var noe enkelte gjorde når originalkarosseriet var rustet i stykker. Alternativt er den et resultat av gjenbruk - kanskje du har det som var til overs fra noen som satte et eldre karosseri på nyere bunn for å få mer moderne chassis - populært for en del år siden, fordi med skivebremser kunne en ha sterkere motor. I dag kan det godt hende at du trekker det lengste strået, siden et pre-1960 chassis er mer verdt enn et nyere fordi de ofte er unntatt EU-kontrollregimet.

De gamle boblene har kingboltforstilling og dermed ikke bærekuler, disse kom på 66-modellen. Kingboltene MÅ smøres opp jevnlig, ellers blir messingforingene fort slitt og du har en dyr reparasjon foran deg. Husker ikke årsmodellene her, men også styreleddene (endeleddene) hadde smørenipler som også må fylles med grease. Tror du kan bytte disse nå til moderne, tette kuleledd.
Det avgjørende for deg er å finne chassinr. (løft opp baksetet og se hva som står preget inn i tunellen ved inspeksjonslokket til girstaget) så du vet hvilken årsmodell chassiset er fra.
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

Takk for velkomsten og hjelpen så langt!

Det viser seg at den er produsert i 1970, jeg fant det ut på veteran VW klubben sin side.
Chassisnret er: 1102944602
Mulig de har satt inn en gammel girkasse ?

Jeg er på jobb i nordsjøen, og har ikke med meg bilder som jeg kan legge ut nå, men skal gjøre det når jeg kommer i land igjen! :)
Bilen er pastel hvit med brunt skinn, uten nakkestøtter. Veldig fin bil (med kun litt små rust på noen hakk i to av skjermene) og motoren går veldig fint!

Har tenkt å begynne skikkelig på den når jeg kommer hjem, først og fremst få den godkjent for så å blant annet fikse de to stygge skjermene.

Og jeg lover å komme cruisene når bilen er godkjent!!! :)
65 - 343 Karmann Ghia
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

OK, da spørs det om problemet ligger i girkassen eller overføringen? 70 er jo et godt år da ;D Vanskelig å se for seg at 1. giret skal være unsynkronisert, så jeg vil tippe på at sync-ringen er slitt. Hva er symptomene? Hopper den ut av gir og sliter du med å få lagt inn giret?
På girkassens venstre side finner du nummeret, se etter et flatmaskinert parti der det står et nummer preget inn. Utifra det er det lettere å vurdere. En gammel girkasse kan forsåvidt passe, men det krever så mye ombygging at det er lite hensiktsmessig. Nesekonet (fremste del av kassen) må byttes, og den vil ha 6V starter (opplagringen kan byttes) og det er ikke plass til et 12V svinghjul uten fresing av åpningen.
Du er velkommen til å være med når det er noe morro på gang - og det skjer rett som det er! :)
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

Nei, den er hopper ikke ut av gir, og jeg har aldri hatt problemer med å få den inn. Men jeg må stå i ro. Hvis jeg triller kommer typisk feil-giring-lyd, den lyden som høres ut som om alt skjærer seg og knuser inni der (vet ikke helt hvordan forklare lyden på andre måter).. Hadde vært likt hele tiden mens forrige eier hadde den, og han har trodd det var pga usynkroinsert 1. gir..
Får nok ikke sjekket noe nummer på girkassen enda.. får se nærmere på det om 11 dager  :)
65 - 343 Karmann Ghia
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Den er grei. Gjetter på sync-ring problem her, men det er sikkert noen som kan dette bedre enn meg. Usynkronisert første er i alle fall ikke noe som ble levert i 70.
Symptomet er likt usynkronisert kasse, så sannsynligvis er det enkleste å bytte kasse om det oppleves som et såpass problem - billigere enn å fikse, med mindre du har vært borti det før og er oppsatt med nødvendig spesialverktøy.
larst
Supermedlem
Supermedlem

Post by larst »

Vil bare legge til her at ts kjøpte denne boblen få timer etter at han var med på bug-out for første gang!!!!!
Det er å bli bitt kjapt!!!!! :thup
født på en fredag, i tide til helgen!!
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Sånn skal det være! Lars - tror vi må ha en 1303-samling snart, er du klar?
larst
Supermedlem
Supermedlem

Post by larst »

Jeg er klar som ett egg... Senke fjerer er på vei og
født på en fredag, i tide til helgen!!
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

Merket jo fort at dette var noe for meg ;D

Sitter her i havet og drømmer meg vekk om nye deler!!
Når jeg må fikse bærekulene og skal senke uansett. Er det ikke like greit å gå til innkjøp av en ny og fin puma ?

Og røde koni ? er det bra greier ? jeg skal vel ha til pendelaksling ?

Får ringe litt rundt  i morgen og dele ut kort nummeret mitt  :thup
65 - 343 Karmann Ghia
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Fort gjort å svi av litt på godboblen, ja! Pendelaksling bak og balljoint Puma fremme. Om du hører med Unneberg ( www.unneberg-bil.no ) så har de en bytteordning på bærearmer, du får overhalte (nye kuler) for en grei pris og sender de gamle i retur. Puma er jo greit, samme med spindler. Skal du bestille spindler må du velge mellom to typer, enten for tromler eller skiver. Du kan også sjekke med Jøran Larsen som er CSP-forhandler i Norge. http://www.vdub2you.com/shop/index.php? ... t&catId=64 Jeg kjøpte Puma og spindler med godkjenningspapirer der.
Koni er gode saker - skal du senke så må du sannsynligvis til med litt kortere dempere fremme alt etter hvor mye du skal ned. Sjekk med leverandørene og få en god pris samlet, kan være lurt å undersøke litt før en bestiller. Fra USA har vi bra erfaring med www.cip1.com , men frakten er ofte dyrere enn man tror på tunge ting.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Hallo og velkommen i gamet!! :)

Eg har ein 70modell, og den sliter med det samme som din. Eg kan garantere deg att det er slitte synkroniserings ringar og att du Ikkje har usynkronisert 1.ste gir ;) På min kan den trille i maks 5km/t når eg skal frå 2 til 1 gir.
TLF: 97419035
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

Takk for det Tistlo:)
Har du kjørt med det sånn lenge ? får se hva jeg gjør med det, som Andy sier er det kanskje like greit å bytte girkassen. Men det er no ikke vitsi så lenge det fungerer så bra som det gjør i dag..
65 - 343 Karmann Ghia
kjellt
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by kjellt »

Prøv å dobbelclutsje når du skal inn i 1. gir fra 2.
I "gamle" dager var 1. gir usunkronisert, men det ble en vane og ikke problem.
Når du skal ned fra andre så ta den ut av gir, slipp ut clutsjen gi litt gass (så motoren får den farten den skal ha for å matsje 1. giret), inn med clutsjen igjen og før inn 1. giret. Etter litt øvelse høres det ikke at du mangler synk på 1.giret.
Post Reply