Sv: planen er at boblen skal ned

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

User avatar
Crusing sjæfen Mac dyregod
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 646
Joined: Mon Jan 14, 2008 1:02 am
Location: Bergen

planen er at boblen skal ned

Post by Crusing sjæfen Mac dyregod »

Men hva trenger jeg og hva er godkjent?
I og med at dette ikke er et prosjekt jeg kan styre helt selv, så er det litt viktig at det er mulig å godkjenne bilen slik. Ellers sitter jeg fint i det minst annet hvert år  :P
Snakket litt med Tommy, han gav noen råd og hint innimellom alt det andre på Tommys.  :thup
Jeg kan se for meg senke spindlere som et alternativ, da jeg kan se for meg at puma forstillingen er litt mer kostbar enn hva jeg har nå.
Men jeg er ikke noe annet enn en fersking, så kom med råd og anbefalinger. (og litt hva jeg må regne med å måtte ut med for å få boblen slik den skal være) 
1973 T1 Automatic.
User avatar
Sander
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1232
Joined: Sun Sep 02, 2007 8:52 pm

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by Sander »

Å få bobbla slik den skal være er gratis........
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by RZR Sune »

...rolig nå Sander:)

S
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by Jon T »

Med bare senkespindler får du fin høyde og beholder den orginale fjæringsveien , bilen din er sikkert også "segen" i rompa så da blir den jevn og fin med senkespindler..
mitt tips!
User avatar
Crusing sjæfen Mac dyregod
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 646
Joined: Mon Jan 14, 2008 1:02 am
Location: Bergen

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by Crusing sjæfen Mac dyregod »

Sander: nå har jeg hatt orginal boble i 10 år, så nå vil jeg ha den ned. Men på skikkelig måte, ingen mishandling og ødelegging.
Men det var den godkjenningen! Hadde en senket golf jeg ragget rundt med som var godkjent med senkingen i vognkortet, men det var tidligere eier som hadde gjort, så jeg vet ikke hva som faktisk blir godkjent. ???
1973 T1 Automatic.
User avatar
Sander
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1232
Joined: Sun Sep 02, 2007 8:52 pm

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by Sander »

Min har båtstuket inne, så kanskje spindlar er tingen for meg og. Kva prisar snakkar vi om?
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by RZR Andy »

Det enkleste og billigste er faktisk å justere den opp bak for å bli kvitt "båtstuket" og kompensere for slitte torsjonsstag. Senking på "03" og "00" er to forskjellige saker foran, men i prinsippet likt bak. Litt ned foran hjelper godt på kjøreegenskaper og utsikten forover ;) Men viktigst av alt er at alle foringer og ledd er i orden, uansett senking eller ikke.
Spindler til "00" (med trommelbremser) har Unneberg til 2000.- på lager her: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_ ... p&me=10000
Innimellom er de også på tilbud: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4033.0.html Svarer seg å sjekke litt rundt. Får du tak i noen brukbare skiver og calippere fra 1500 eller 1300S (evt 02S/03S) så kan det være smart å oppgradere til bremsene i samme slengen, da må du ha spindler med feste for kalippere. Da må evt. hovedbremsesylinderen oppgraderes. Beregn nye deler for 4-5000.- og du er godt i gang. En ny Puma ligger på vel 2000.- også.
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by RZR Andy »

User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by RZR Andy »

http://vdub2you.com/shop/index.php?act= ... ductId=355
trenger vel også nye lagre i samme slengen
User avatar
RZR-Marius
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 622
Joined: Fri Oct 19, 2007 12:00 pm
Contact:

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by RZR-Marius »

Vær obs om du skal kjøpe balljoint senkespindler. Det finnes både de som øker sporvidden og de som ikke gjør det. Etter en kjapp ringerunde her på berget viste det seg at flere av forhandlerne ikke var sikker på hvilken type de solgte. Cip har ihvertfall typen som ikke øker sporvidden, veldig greit om du ikke har lyst å sette igang med smalnet forstilling og alt det bærer med seg.
Prisene her hjemme varierer fra vel 1250 (Vw-Service mener jeg) til 2000 ( unneberg)
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!

1200 -58  1/6 -67 Singelcab
hans

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by hans »

sprøtt med deleprisene her i norge, unneberg tar 1800 - veterandeler tar 2800 for samme Heavy duty bunnplater

lykke til med senk
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by Tistlo »

hans wrote: sprøtt med deleprisene her i norge, unneberg tar 1800 - veterandeler tar 2800 for samme Heavy duty bunnplater

lykke til med senk
då eg kjøpte var det 2000 stk hjå veterandeler og 1800 hjå unneberg. men frakta til veterandeler var billigare (4000 inkl frakt. for begge)
TLF: 97419035
User avatar
Crusing sjæfen Mac dyregod
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 646
Joined: Mon Jan 14, 2008 1:02 am
Location: Bergen

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by Crusing sjæfen Mac dyregod »

RZR-Marius wrote: Vær obs om du skal kjøpe balljoint senkespindler. Det finnes både de som øker sporvidden og de som ikke gjør det. Etter en kjapp ringerunde her på berget viste det seg at flere av forhandlerne ikke var sikker på hvilken type de solgte. Cip har ihvertfall typen som ikke øker sporvidden, veldig greit om du ikke har lyst å sette igang med smalnet forstilling og alt det bærer med seg.
Prisene her hjemme varierer fra vel 1250 (Vw-Service mener jeg) til 2000 ( unneberg)
Ehm.. Har jeg en mistanke om at jeg trenger assistanse når jeg skal ha deler!?
Nytter ikke å ringe inn og si boblen skal ned og that`s it!  :-[ Hilfe.. :angel:
1973 T1 Automatic.
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by RZR Andy »

User avatar
Crusing sjæfen Mac dyregod
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 646
Joined: Mon Jan 14, 2008 1:02 am
Location: Bergen

Sv: planen er at boblen skal ned

Post by Crusing sjæfen Mac dyregod »

Har sendt pm til selger!  :thup
1973 T1 Automatic.
Post Reply