girkasse modifisering

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

girkasse modifisering

Post by Jon T »

Jeg tenker nå på å bygge en gearkasse.Tanken er å bygge en kasse som gjør at jeg slipper å kjøre med moped turtall i 80 og så gjerne tåler litt mer enn sprek 1600.
Planen er å sette sammen noe som er en bedre kasse enn en 1300S kasse men ikke i Rancho enden av pris/kvalitet (jeg ser disse ligger på ca 10000 brukt). Kassen skal bli "street & strip" dvs kunne brukes normalt og tåle opp mot ca150Hk.

Hvilken kasse bør/kan jeg ta utgangspunkt i og hva bør jeg bytte ut modifisere for å få det jeg ønsker?
Erfaringer, linker til lesestoff og tips mottas med takk.
specen bør bli som  Rancho sin TYPE 1 PRO STREET Swing :
Super Diff
Aluminum Side Cover
Welded 3-4 Hubs
Hardened Keys

http://www.ranchoperformancetrans.com/v ... axles.html

Er det billigere/bedre å kjøpe brukt?
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: girkasse modifisering

Post by RZR Andy »

Sikkert ikke så dumt når du får en motor som river skinnet av pølsa :thup
En 1300S (eller 1500) kasse tåler vel mye juling (alt er relativt!) den også i original oppsett, men alt som er brukt er brukt og det nye nytt. Utvekslingsmessig løser den problemet ditt, men det som ryker er vel stort sett sideplatene som sprekker og diffen som hakker tenner. Og clutcharmen smekker kanskje aller først?
Om du skal bort i trackbiten på SCC bør du vel ha noe sterkere kanskje, men for cruising tviler jeg på at det er noe særlig behov.
Hva koster en Rancho-kasse ny da fra USA? Fraktet med Jetcarrier blir det vel ikke så ille? Girkassearbeid krever spesialverktøy og kunnskap, så i det øyeblikket du står fast og må levere den inn til spesialister og taksameteret begynner å gå, tror jeg du oppdager at den løsningen blir dyrere. Morten Aase er vel kjent som girkasse-guru, men jeg forsto det sånn at han er litt på vei over i en annen leir.
Ja, skal du lage to streker må du vel ha diffsperre, forresten... alt dette koster masse peng. Holder en knapp på Rancho som masseproduserer og da kan holde relativt lave priser. Kommer du unna 15K på en racing kasse er du vel heldig?
stephan
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 58
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:34 am
Location: Florø

Sv: girkasse modifisering

Post by stephan »

Håper det dukker opp litt info her!  :)
Har lenge tenkt på å få det femte giret inn i bilen også. Har hørt at det finnes ombyggings sett.
Spennende!
-1969 bay deluxe.
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: girkasse modifisering

Post by Jon T »

Det blir nok en rancho her i gården når den tiden kommer. foreløpig har jeg en 1500 kasse for hånden!
User avatar
RZR-Marius
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 622
Joined: Fri Oct 19, 2007 12:00 pm
Contact:

Sv: girkasse modifisering

Post by RZR-Marius »

smekk forsterkede sideplater og hd clutcharm på 1500kassen din du JonThe.
Så skal jeg spante en iskald pils om du ryker den med den motoren du mekker no  :D
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!

1200 -58  1/6 -67 Singelcab
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: girkasse modifisering

Post by Jon T »

RZR-Marius wrote: smekk forsterkede sideplater og hd clutcharm på 1500kassen din du JonThe.
Så skal jeg spante en iskald pils om du ryker den med den motoren du mekker no  :D
Har en plan Marius  ;)
Post Reply