Tenkte å ta en service på bilen min i helge, og da poppet det opp ett spørsmål....
Hvilken olje er det best å bruke på en -03????
Noen tips i det hele tatt til en liten vår-service på en bruksbil i god stand?????
Vår service
Moderator: Global moderator
Vår service
født på en fredag, i tide til helgen!!
Sv: Vår service
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=1207.0
Olje finnes det mange meninger om, jeg bruker gjerne Biltema sin 10-40 mineral, skal visst være samme som Statoil bare endel knepp ned i pris... Noen sverger til 20-50 og gjerne litt dyrere olje, på en ordinær bruksmotor som kjøres pent er det viktige å sørge for å skifte olje regelmessig på intervaller.
Olje finnes det mange meninger om, jeg bruker gjerne Biltema sin 10-40 mineral, skal visst være samme som Statoil bare endel knepp ned i pris... Noen sverger til 20-50 og gjerne litt dyrere olje, på en ordinær bruksmotor som kjøres pent er det viktige å sørge for å skifte olje regelmessig på intervaller.
- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3301
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: Vår service
Har brukt Bilextra (Bilvarehuset) sin "Vintage-olje" Classic - SAE30. Den har funket bra og er rimelig i innkjøp.
5 liter på god gammeldags metallkanne koster ca. 300 kroner...
5 liter på god gammeldags metallkanne koster ca. 300 kroner...
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
- RZR-Marius
- Supermedlem
- Posts: 622
- Joined: Fri Oct 19, 2007 12:00 pm
- Contact:
Sv: Vår service
SAE30 er gode greier!
Kjørte i flere år på 10/40w før Frode innviet meg i thirtyweightens fortreffelighet i sommerhalvåret.
Da blir 10w40en i tynneste laget i varmen og nærmest sklir av peilepinnen. Med 30'n gikk motoren (1600 i 03) betraktelig kjøligere
Kjørte i flere år på 10/40w før Frode innviet meg i thirtyweightens fortreffelighet i sommerhalvåret.
Da blir 10w40en i tynneste laget i varmen og nærmest sklir av peilepinnen. Med 30'n gikk motoren (1600 i 03) betraktelig kjøligere
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!
1200 -58 1/6 -67 Singelcab
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!
1200 -58 1/6 -67 Singelcab
Sv: Vår service
Som du ser er det mange valg, Lars. Bare å prøve deg frem, sikkert et godt tips dette! Det aller viktigste er at du sørger for at motoren din jobber med riktig temperatur, som Marius nevner her. Når det gjelder motoren... det er jo mye mer du må sjekke også på bilen, f.eks. sjekke og evt. justere bremsebånd, smøre hengsler, etc., sjekke for rustanløp, osv.. Det er mange faktorer som spiller inn, pass på at du ikke kurerer symptomer med å kompensere med billige nødløsninger om det finnes kurante/permanente. Vi amatører har jo ikke samme forutsetninger for dette faget som mekanikere, men det går jo an å gå grundig til verks for det!
Skikkelig motorvask er pri 1, siden oljedamp og veistøv reduserer kjøleevnen dramatisk. Bruk avfetting og kjøp ny oppvaskbørste til kjøkkenet... Spyl alt rent med vann etterpå og spray kjøleblikket med f.eks. WD40 eller tilsv. for å hindre rustanløp og matting (eller bruk voks til polering om du er fisefin på det).
Sjekk at termostaten fungerer, om den ikke er i stand åpner ikke kjølespjeldene som de skal.
Sjekk viftereimen, er den slakk tar ikke viften ordentlig.
Juster ventiler, så du får riktig forbrenning.
Sjekk at alle slanger er tilkoblet og hele, noen kobler fra rørene til varmepottene, ikke så smart siden varmepottene ikke får noe kaldluft ned og temperaturen blir høyere enn den skal være på sylinder 1 og 3.
Sjekk alle pakningene i motorrommet, de skal sørge for å opprettholde "den kalde sonen" i motorrommet.
Sjekk viften med speil og lommelykt, fjern evt. rusk og rask som har kommet inn i den.
Kjøp deg ny oljesil (får sett til oljeskift fra f.eks. Unneberg, alt du trenger)
Generelt: Følg sjekklistene som Volkswagen laget og du bør være rimelig safe. Så glemmer du ikke noe!
Skikkelig motorvask er pri 1, siden oljedamp og veistøv reduserer kjøleevnen dramatisk. Bruk avfetting og kjøp ny oppvaskbørste til kjøkkenet... Spyl alt rent med vann etterpå og spray kjøleblikket med f.eks. WD40 eller tilsv. for å hindre rustanløp og matting (eller bruk voks til polering om du er fisefin på det).
Sjekk at termostaten fungerer, om den ikke er i stand åpner ikke kjølespjeldene som de skal.
Sjekk viftereimen, er den slakk tar ikke viften ordentlig.
Juster ventiler, så du får riktig forbrenning.
Sjekk at alle slanger er tilkoblet og hele, noen kobler fra rørene til varmepottene, ikke så smart siden varmepottene ikke får noe kaldluft ned og temperaturen blir høyere enn den skal være på sylinder 1 og 3.
Sjekk alle pakningene i motorrommet, de skal sørge for å opprettholde "den kalde sonen" i motorrommet.
Sjekk viften med speil og lommelykt, fjern evt. rusk og rask som har kommet inn i den.
Kjøp deg ny oljesil (får sett til oljeskift fra f.eks. Unneberg, alt du trenger)
Generelt: Følg sjekklistene som Volkswagen laget og du bør være rimelig safe. Så glemmer du ikke noe!
Sv: Vår service
Kjempe greier; takk for tipsene folkens....
Har utsatt mekkingen til uken, det er jo BERGENFEST!!!!!
Har utsatt mekkingen til uken, det er jo BERGENFEST!!!!!
født på en fredag, i tide til helgen!!
Sv: Vår service
utsatt pgA bergenfest ? trodde hver dag var en fest eller kanskje bare i arna det ??