56 cal-look + motorbygge

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Noen av komponentene.
Attachments
Veiv.jpg
Veiv.jpg (31.74 KiB) Viewed 3123 times
svinghjul.jpg
svinghjul.jpg (31.57 KiB) Viewed 3074 times
autocraft.jpg
autocraft.jpg (31.76 KiB) Viewed 3024 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Noen som vet:
* Hvor får jeg kjøpt plastigauge her i Bergen?
* Er det noen i Bergen som selger rette stoffet til å smøre med for montering av ARP boltene (vil demontere veivpakken for så rengjøre den og montere sammen igjen) Ser det anbefales ARP Moly Lube. Artikkel i siste Volksworld nevner "use the correct graphite bolt assembly lube"?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Da er Plastigauge handlet her: http://cgi.ebay.com/Plastigage-Plastiga ... m153.l1262

ARP smøremiddel fikk jeg faktisk raskt ekspedert fra Askøy! : http://www.turbofun.no/
Last edited by erika on Sat Sep 20, 2008 12:13 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
FreddyB
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 957
Joined: Wed Dec 19, 2007 6:05 pm
Location: Breim

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by FreddyB »

Kor i lendet befinn motoren seg pr. 30.januar, då..?
Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

PLUGGE OLJEKANALER
Etter å ha lest litt om emnet - bestemte jeg meg for å gå enda grundigere til verks med rengjøring av blokken. Det innebærer å ta ut pluggene i oljekanalene - bore opp, gjenge disse opp på nytt med NPT gjenger (rørgjenger) - og bruke Locktite på aluminimspluggene som benyttes. Aluminum blir brukt pga. metallets egenskap til utvidelse i takt med magnesiumslegeringen i blokken.

Har begynt dette motorbygget mitt med en AS21 Brasil blokk, rengjort denne og startet med å ta ut oljepluggene. Har målt plugger, og lest meg opp på emnet, men ennå ikke boret opp på nytt og gjenget opp for NPT gjenger.

Her er kildene mine:

HOWTO for plugging av blokken http://huelsmann.us/bugman/FilterTech.html ved Eric Huelsmann
Rettelser til tråden over: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=277850
Diskusjon på VW2you http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBo ... 62943#ID21
NTP/BSP PDF artikkel http://www.colder.com/Downloads/NPT.pdf ... p%20npt%22

Plugger er kjøpt rimelig, og med god service på ebay - anbefales:
Sjekket 3-4 forhandlerer her i Bergenstraktene - men ingen hadde NPT Aluplugger. Et par tastetrykk på ebay, og god service fra Boost Daddy.com. Samlet for komplett sett med plugger til 2 motorer : 36$ (200 kr)
Han hadde i utgangspunktet ikke 1/16 plugger, men han skaffet det fra en annen leverandør i løpet av en dag.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... N.m313.lVI

Gjengetapper også på ebay (litt lenger tid - 2 uker fra min betaling til de lå i postkassen)
Kjøpte også 4 NPT gjengetapper (1/16", 1/8", 1/4" og 3/8") samlet til 35$
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... Y.m238.lVI
(OBS, Verktøyet til høyre er ikke brotsj, men 90° Countersink - mulig den ikke blir brukt - ble handlet i iveren...)
Attachments
NPT tapper.jpg
NPT tapper.jpg (53.82 KiB) Viewed 3046 times
Last edited by erika on Wed Feb 06, 2008 1:57 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

I min blokk endte jeg opp med å trenge 9 plugger + ett oppgjenget hull til fullflow. Har likevel foreløpig valgt å ikke fjerne den ene lille pluggen fremme til oljekanalen som går til #4s lagerbane - pga diskusjonen som pågår i tråden-> http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=277850

Som dere ser under trenger jeg:

4 stk 1/16" plugger (herav en som ikke er tatt ut av blokken)
1 stk 1/8" plugg
2 stk 1/4" plugg
2 stk 3/8" plugg
Attachments
53fd_2.JPG
53fd_2.JPG (6.32 KiB) Viewed 2923 times
Mal:antall plugger.jpg
Mal:antall plugger.jpg (82.68 KiB) Viewed 2994 times
Last edited by erika on Wed May 21, 2008 12:56 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Har samlet litt data i denne tabellen

NPT:
Sylindrisk forboring uten bruk av brotsj
Gjengetapp        Forboring mm                Forboring tommer        Plugger ref Huelsmann: Ref Eriks blokk
1/16"                  6,2 mm                          Ingen forboring                                  4                         4
1/8"                    8,5 mm                      21/64” =          8,33mm                            1                           1
1/4"                        11,0 mm*                7/16”=        11,11mm                          4                         2
3/8"                        14,5 mm                      37/64”=        14,68 mm                            2                         2
*usikker på om dette er stort nok!


Sylindrisk forboring og bruk av kon brotsj
Gjengetapp        Forboring mm
1/16"                  6,39 mm
1/8"                    8,74 mm
1/4"                    11,36 mm
3/8"                    14,8 mm
Som det fremgår her - dersom hullene skal brotsjes brukes det et større bor!

BSP-rørjenger
Gjengetapp        Forboring mm

1/8"                            8.8mm.       
1/4"                            11,8mm.       
3/8"                            15,25mm
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Noen bilder av blokken min (mangler bilde av svinghjulssiden m/3+1 plugger)
Attachments
blokk front.jpg
blokk front.jpg (13.78 KiB) Viewed 2933 times
Bokk - 1 p
Bokk - 1 p (13.78 KiB) Viewed 2948 times
Blokk 1 p
Blokk 1 p (13.78 KiB) Viewed 2939 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by RZR Andy »

Blir godsaker dette Erik! Grundighet og nøyaktighet blir jo bare belønnet med lenger levetid og sikrer investeringen! Med alle disse pluggene kan en nesten undres over hvorfor de ikke kom med skrubare plugger fra fabrikken... Har ikke sett at de har vært tatt ut på fabrikkoverhalte motorer, tror f.eks. ikke Remtec gjør dette, selv om de linjeborer.
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Da er jeg begynt å gjenge opp til oljepluggene. Boret først opp med de rette målene over.

Det gikk smertefritt å gjenge opp til 1/16 plugger (de minste) - må ganske langt inn med gjengetappen før den lager diameter stort nok på hullet til at hele pluggen går inn. Merk. Når du for-borer 1/16 hullet på svinghjulssiden, pass på at du ikke borer så langt inn at du skader boringen som løfterne går i. Jeg la en penn her for at jeg ikke skulle bore for langt. (se bilde 1).

Husk også å ta ut stempelet for oljetrykksventilen (den som er under den STORE skruen under motorblokken), ellers er det lett for å bore borti dette stempelet.

Brukte litt skjære-olje kjøpt på Biltema ved oppgjenging (bilde 2). Det var tungt å gjenge 1/8 og 1/4 pluggene - da hullet som er for-boret er trangt i forhold til gjengingen. Var igrunnen litt glad for at det var en brukt blokk jeg "eksperimenterte" på - er usikker på hvor sprø en slik magnesiums blokk egentlig er. Bruk en STOR skiftenøkkel på gjengetappen eller som meg - hanske.



Har ikke boret de to siste hullene for 3/8 pluggene - da jeg fant ut at jeg ikke hadde 14,5mm bor til for-boring.
Attachments
boring.jpg
boring.jpg (48.41 KiB) Viewed 2887 times
6mm m oil.jpg
6mm m oil.jpg (47.56 KiB) Viewed 2883 times
11mm.jpg
11mm.jpg (26.74 KiB) Viewed 2874 times
Last edited by erika on Thu Feb 14, 2008 8:37 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Pluggen er ikke trukket til - men den går greit til et visst punkt, så blir den strammere. Hullet er jo nå blitt kon med disse gjengetappene.

Blir tur på Biltema i morgen og kjøpe Umbrakonøkkel med TOMMEMÅL (39 kr) for å kunne skru inn disse "amerikanske" NPT pluggene. 14,5mm bor må jeg også prøve å finne meg!

Blokken må selvsagt vaskes og blåses rein før pluggene teites fast med Locktite. Det blir masse spon som er skummelt for motoren her!
Attachments
pluggi.jpg
pluggi.jpg (19.99 KiB) Viewed 2872 times
umbrako.jpg
umbrako.jpg (2.92 KiB) Viewed 2857 times
Last edited by erika on Thu Feb 14, 2008 8:36 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Har kjøpt Kam-plugg i aluminium med spor (hump) - se bilde - men såvidt jeg kan se har ikke blokken spor (dump) til Kam-pluggen. Finnes det en "slett" plugg som kan anbefales, eller må jeg maskinere et spor i blokken min? Noen som vet?
Attachments
kamplugg.jpg
kamplugg.jpg (46.27 KiB) Viewed 2866 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by erika »

Kristian Gelin wrote: Spennede tråd å følge med på, kjekt at en "Ny begynner" tar steget ut i den store motor bygge verden.  :)
Takk for det!
Må vel kalle meg en teoretiker  :). Har lest om emnet i mange år, men håper det er noen med praktisk erfaring som kan trø støttende til underveis.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: 56 cal-look + motorbygge

Post by RZR Andy »

erika wrote: Har kjøpt Kam-plugg i aluminium med spor (hump) - se bilde - men såvidt jeg kan se har ikke blokken spor (dump) til Kam-pluggen. Finnes det en "slett" plugg som kan anbefales, eller må jeg maskinere et spor i blokken min? Noen som vet?
Er dette bildet på "baksiden" (svinghjulssiden av) blokken? Originale blokker har vel sporet, men det var kanskje ikke det du hadde? I såfall bør du kanskje sjekke med leverandør.
Post Reply