Kjøpstips #9 Prøvekjøring

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Kjøpstips #9 Prøvekjøring

Post by RZR Andy »

9) Prøvekjøring: en godt mekanisk vedlikeholdt bil med sliten, matt ("patinert") lakk vil som regel ikke tiltrekke uinnvidde kjøpere, mens en nylakkert og "strøken" bil kan kjøre som en fyllesyk kenguru hopper... Hva ville du velge? Ny lakk tiltrekker kjøpere som fersk kumøkk er fluers beste venn. Dette er et gammelt bruktbilselgerknep som heldigvis ikke alle faller for, bare ikke bli en av dem! Når du sitter bak rattet, er det mye slark i styringen? Styresnekken kan i såfall være utslitt, eller så er det en justering som trengs. Slitte styreledd hjelper lite på komfort og kjøreegenskaper. Er bilen stram og fin i fjæringen? Ingen ulyder fra motor, drivverk og lagre? Kjører og bremser den rett fremover? Det kan være enkle feil som fører til stygge trafikksituasjoner, så sikkerheten kommer foran alt. Få sjekket bilen på en NAF-test, så avdekkes eventuelle problemer. Komplett overhaling av bremsene kan gjøres for under 4-5000 med relativt enkelt håndverktøy, og det finnes alltid kompetente folk i klubben som kan hjelpe til med råd og arbeid. Brukte motorer og girkasser finnes også å få tak i for fornuftige priser, en overhalt 1600-motor fra forhandler kommer vel på nærmere kr. 20000.-. Forstillinger til Type 1 (12-1500) koster vel kr. 2000.-, som regel er de gamle originale godt rustne.
Last edited by Anonymous on Sat Mar 14, 2009 8:40 pm, edited 1 time in total.
Post Reply